رییس کمیته سیاسی کنسولی ستاد اربعین از صدور دفترچه زیارتی خادم خبر داد و گفت: شرط داشتن اتوبوس برای سفر گروهی زائران کشورهای دیگر الزامی است.

حل مشکل حمل و نقل زائران اربعین کشورهای دیگر در ایران

علیرضا بیگدلی رئیس کمیته سیاسی_کنسولی ستاد اربعین گفت: همانطور که زائران حسینی در کشورمان توقع دارند به آسانی به کربلا و نجف سفر کنند سایر مسلمانان از کشورهای دیگر هم همین توقع را دارند و وظیفه ماست که برنامه ریزی و سفر را برای آنها سهل کنیم. مسئولیت آن هم با وزارت خارجه است اما مسئولیت سفر اتباع خارجی که در ایران زندگی می‌کنند با وزارت کشور است و وزارت خارجه موظف است درباره سفر اتباع خارجی که از کشورهای دیگر می آیند و از ایران عبور می‌کنند روادید صادر کند.

وی افزود: در زمینه اتباع خارجی مقیم ایران، اقدامات گسترده‌ای در ماههای گذشته انجام شده و آنها می‌توانند به سادگی اعزام شوند و دفترچه زیارتی به نام خادم برای آنها در نظر گرفته شده که با آن به آسانی می‌توانند از گذرگاه‌های مرزی عبور کنند چون این دفترچه را به طرف عراقی معرفی کرده‌ایم و مدتی است که از آن استفاده می‌شود. این افراد هم مانند سایر زائران در مواکب عراقی و ایرانی و اتباع مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: ما اتباعی از کشورهای دیگر مانند آذربایجان، ترکیه گرجستان و پاکستان و افغانستان هم داریم که از ایران می‌گذرند. اما با توجه به مشکلاتی که سال گذشته در زمینه حمل و نقل داشتیم امسال علاوه بر روادید عراق که پیش شرط اخذ روادید اربعین است، شرط داشتن اتوبوسی برای سفر به صورت گروهی هم گذاشته‌ایم.

بیگدلی گفت: برای افرادی که از پاکستان می آیند هماهنگی شده و تا امروز نزدیک به ۲۰ هزار نفر از آنها وارد شده‌اند و در زمان باقی مانده ۳۰ هزار نفر وارد خواهند شد. نظم و هماهنگی وجود دارد و استانداری سیستان و بلوچستان در مرزهای مشترک حضور دارد و آرزو می‌کنیم خدمت گذاری به زائران در این مناطق با کیفیت تر شود و آنها از ایران بابت خدماتی که در مسیر دریافت می‌کنند راضی باشند. اما در کشور افغانستان به دلیل وجود برخی از مشکلات مربوط حمل و نقل جاده‌ای هنوز با مشکل رو به رو هستیم. چون برخی از خودروها پلاک نداشتند یا رانندگان گذرنامه ندارند یا گواهینامه آنها با مشکل مواجه شده بود برخی توانستند روادید بگیرند و برخی نتوانسته‌اند شرط تأمین اتوبوس برای حمل و نقل را اجرا کنند.

وی بیان کرد: شرط این نیست که حتماً با خودشان اتوبوس بیاورند بلکه می‌توانند اتوبوسی هم از ایران تأمین کنند تا آنها را از مرز منتقل کنند. ما می‌خواهیم مسافران با کرامت جابه جا شوند. مهمترین مسئله تأمین وسایل حمل و نقل است و ما هنوز نتوانستیم شاهد موفقیت باشیم ولی از استانداری و اداره کل حمل و نقل استان و همه دست اندرکاران خواستیم توان خود را به کار بگیرند تا وسایلی برای حل و نقل افراد تأمین شود اما هنوز شرایط مطلوب نیست و امیدواریم مشکل به نوعی رفع شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.