خانه‌دارشدن، آرزوی جوانان در شروع زندگی مشترک به شمار می‌رود و آنان تلاش می‌کنند با استفاده از منابع مالی خود و استفاده از تسهیلات این رؤیا را محقق کنند، اما موانع بزرگی از جمله تورم روز افزون این آرزو را بر باد می‌دهد.

خساست دستگاه‌های اجرایی در اختصاص زمین

به گزارش قدس آنلاین، جوانان گلستانی نیز از این موضوع مستثنا نیستند و نبود زمین کافی در شهر و روستاها، بر مصیبت جوانان این استان افزوده و طرح‌های مرتبط با مسکن را ابتر کرده است.


طرح‌های نیمه‌تمام نهضت ملی مسکن، از جمله یادگاری‌های به ارث رسیده برای دولت چهاردهم است که مردم انتظار دارند، خشت‌های طرح مسکن در دولت جدید به گونه‌ای کنار هم چیده شود که ضمن رفع موانع موجود، جوانان بی‌سرپناه صاحبخانه شوند.
گرچه دولت‌های مختلف نسبت به تأمین سرپناه مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد بی‌تفاوت نبودند، اما برخی بی‌توجهی‌ها به مسکن موجب شد داشتن سرپناه برای اقشار ضعیف جامعه دست‌نیافتنی‌تر شود.

موانع تولید
آمارهای اعلام شده از آخرین وضعیت مسکن در استان گلستان حاکی از این است که تعهد استان ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی در مدت سه سال بود که بیش از ۳۹ هزار واحد به مرحله ساخت رسید و همچنین بیش از ۸۲ درصد سهمیه سه ساله گلستان در تولید مسکن منجر به صدور پروانه و افزون بر ۷ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در مناسبت‌های مختلف به متقاضیان واگذار شد.
در این میان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اعتقاد دارد ابرمانع تولید مسکن در استان گلستان کمبود زمین است.
سیدمحمد حسینی می‌افزاید: براساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید، تولید مسکن در استفاده از اراضی درجه یک و ۲ محدودیت وجود دارد حال آنکه ۷۰ درصد شهرها و سکونتگاه‌های روستایی گلستان در اراضی مرغوب قرار دارند، مگر می‌شود یک شهروند به کوچ از شهر گرگان به نقطه‌ای دیگر با مرغوبیت اراضی درجه ۲ یا ۳ راضی شود؟
وی ادامه می‌دهد: براساس قانون در طرح نهضت ملی مسکن نباید از اراضی کلاس یک و ۲ کشاورزی برای ساخت مسکن استفاده کرد که در صورت پایبندی به این بند قانونی، صرفاً باید به اراضی شمال استان بسنده کنیم حال آنکه بسیاری از شهرها و روستاهای گلستان در نوار مرکزی و جنوبی استان واقع شدند.

بررسی ترک فعل‌ها در واگذاری زمین
حسینی از خساست برخی دستگاه‌های اجرایی در تأمین زمین گلایه کرده و خاطرنشان می‌کند: سازمان بازرسی در اداره کل راه و شهرسازی مستقر شده تا ترک‌فعل‌ها در بخش تأمین زمین را بررسی کند، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی باید در تأمین زمین به دولت کمک می‌کردند اما همه فرار کردند.
به گفته وی؛ گلستان برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در بیش از ۹ شهر استان با مشکل تأمین زمین مواجه است که دولت به دلیل مرغوبیت اراضی کشاورزی نه از طریق توافق و نه از طریق خرید نتوانسته زمین مورد نیاز را تأمین کند، همچنین هفت شهر استان گلستان هم با مشکل کمبود زمین مواجه هستند.مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان اینکه بسیاری از بانک‌های استان گلستان در پرداخت تسهیلات مسکن متناسب با سهمیه ابلاغی خود پای کار نیامدند، خاطرنشان می‌کند: بانک‌های خصوصی استان گلستان در بخش مسکن هیچ اقدامی انجام نداده و تنها چند بانک دولتی پای کار آمدند.
به گفته حسینی در حال حاضر ۱۶ هزار واحد مسکونی در گلستان به پایان مرحله سفت‌کاری رسیده و اگر شبکه بانکی پای کار بیاید تا هفته دولت ۳ هزار واحد مسکونی دیگر نیز به مرحله افتتاح می‌رسد.
گرچه مسئولان وقت کمبود زمین و کم‌کاری بانک‌ها را مانع اصلی اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌دانند اما کارشناسان حوزه مسکن معتقدند وضعیت نامناسب درآمدی و ناتوانی مردم در پرداخت هزینه‌های اولیه ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن نیز از جمله دیگر عللی بوده که در اجرای این طرح گره انداخته است.
مشکلات فراتر از تأمین زمین است
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گلستان معتقد است: گرچه کشاورزی بخش مهمی از استان گلستان است و ساخت‌وساز در اراضی دارای قابلیت کشاورزی به این حوزه آسیب می‌زند، اما مشکلات نهضت ملی مسکن فراتر از این مسائل است.
سیدمحمد مرتضوی با بیان اینکه مشکل نهضت ملی مسکن، تأمین زمین نیست، می‌افزاید: میزان قابل‌توجهی زمین در کشور تأمین شده و بخشی از آن‌ها در قالب پروژه‌های تعریف‌شده به پیمانکاران و یا مردم تحویل داده شد تا ساخت‌وساز انجام شود اما مسئله این است که کشورمان در شرایط فعلی مستعد ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیست و مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد توان تأمین ۶۰ درصد قیمت تمام‌شده مسکن را ندارند.رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گلستان ادامه می‌دهد: بانک‌ها از تأمین آخرین مصوبه شورای مسکن ناتوان هستند و به بهانه‌های مختلف از مشارکت در پرداخت تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن سر باز می‌زنند.

نرخ بالای تسهیلات
مرتضوی به نرخ بالای تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرده و تصریح می‌کند: از سویی دیگر در کشورهای توسعه‌یافته هزینه ساخت مسکن حمایتی در قالب تسهیلات و از سوی بانک‌ها پرداخت می‌شود و میزان آورده متقاضی ۲۰ الی ۳۰ درصد از قیمت تمام‌شده است، حال آنکه در طرح نهضت ملی مسکن ۴۰ درصد هزینه ساخت مسکن در قالب تسهیلات بانکی و مابقی باید توسط متقاضیان پرداخت شود که با وجود فقر، تورم و وضعیت نامناسب اقتصادی امکان‌پذیر نیست.وی بازنگری اساسی در حوزه مسکن را ضروری دانسته و متذکر شد: پیش‌بینی‌های قانون نهضت ملی مسکن مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون مسکن، با فرض تأمین مالی آن و همراهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بوده اما بانک‌ها پای کار نیستند و میزان تسهیلات با قیمت تمام‌شده تناسب ندارد و مردم بضاعت کافی برای مشارکت در این طرح را ندارند.وی به نرخ بالای کارمزد تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرده و می‌افزاید: نرخ کارمزد تسهیلات و میزان اقساط این طرح هیچ تناسبی با واقعیت امروز جامعه ندارد، کارگر با ۹۰ میلیون ریال حقوق، چگونه می‌تواند ماهانه ۱۲۰ میلیون ریال قسط بپردازد؟
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گلستان با اشاره به اینکه دهک‌های پایین جامعه حداکثر می‌توانند ۳۰ درصد درآمد خود را برای پرداخت مسکن اختصاص دهند، افزود: تأمین یک زندگی معمولی، نیازمند برخی ملزومات و صرف هزینه است و اگر بنا باشد چنین خانواده‌ای همه حقوق خود را صرف ساخت مسکن کند دیگر نمی‌تواند زندگی کند.
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گلستان، خواستار مشارکت بخش خصوصی در روش‌های مختلف ساخت نهضت ملی مسکن شد و گفت: می‌توان تأمین ۳۰ درصد آورده مردمی را به بخش خصوصی واگذار کرد تا در قبال این کار از دولت زمین، مستغلات و یا امتیازات بانکی بگیرد و یا تهاتر کند.

نیاز به ساخت ۵ میلیون واحد مسکونی
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌های مسکن در دولت‌های مختلف، متفاوت است اما مجلس شورای اسلامی بر روند قانون تولید مسکن نظارت خواهد داشت.عبدالجلال ایری ادامه داد: انتظار می‌رود در دولت چهاردهم سیاست خاصی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن ارائه شود تا از کنار آن مشکل مسکن به عنوان مطالبه اصلی مردم برطرف شود.
وی با بیان اینکه قانون‌گذار در جهش تولید مسکن مصوب کرد که دولت طی چهار سال، ۴ میلیون واحد مسکونی را بسازد، تصریح کرد: در حال حاضر به تولید ۵ میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم.
نماینده کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر برای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی زمین تحویل متقاضیان شده و گرچه وعده شهید رئیسی مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تحقق پیدا نکرد، اما تولید مسکن در دولت سیزدهم نسبت به دولت ماقبل آن رشد دو تا سه برابری داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.