فرماندار سرخس گفت: حشره سنک حشره جدیدی نیست و ساعت شش امروز آغاز عملیات مقابله با پشه است.

آغاز عملیات مقابله با پشه سنک در شهرستان سرخس 

سید مهدی سالم در گفتگو با قدس خراسان عنوان کرد: حشره سنک حشره جدیدی نیست اما به دلیل اینکه زمستانی نداشته ایم تا حشرات و آفات را از بین ببرد این حشرات و آفات به دوره بهاره منتقل شد و به دنبال بارش های خوب بهاری باعث شده برخی از حشرات از جمله حشره سنک رشد بیشتری داشته اند.

وی افزود:بنا به اعلام کارشناسان این حشره گیاهی بوده و هیچ آسیبی برای انسان از نظر گزش یا سایر موارد ندارد اما تعداد زیاد آن آزار دهنده است.

فرماندار سرخس ادامه داد: این حشرات در مزارع ‌پنبه هر سال در سرخس وجود دارد و حدود بیست روز قبل در شهر سرخس نیز  مشاهده شد.

سالم با اشاره به علت برگزاری جلسه صبح امروز گفت: چند روزی است که روی موضوع سم پاشی و چگونگی مبارزه  با این حشره در دست بررسی است. چند نظر مختلف در این زمینه وجود داشت بعضی از کارشناسان نظر به سم پاشی داشتند و کارشناسان دیگری بر اینکه چه سمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت دقت نظر داشتند تا در محیط شهری برای مردم آسیبی ایجاد نکند.

وی ضمن اشاره به حساسیت های موجود در سم پاشی شهری ادامه داد: سموم کشاورزی به دلیل اینکه برای پوست، زنان باردار، افراد دچار بیماریهای تنفسی، کودکان و حتی حیوانات داخل سطح شهر مانند پرندگان خطرناک است و در سطح شهر قابل استفاده نیست و بایدنوع راه مقابله به درستی انتخاب شود. تعداد دیگری از کارشناسان بر تله گذاری آبی نظر داشتند که از سمت برخی از کارشناسان به دلیل اینکه با خطر شیوع پشه آئدس همراه است پذیرفته نشد.

فرماندار سرخس به هم اندیشی چند روزه کارشناسان در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت:قرار شد دو سه روز این کارشناسان به بررسی شرایط بپردازند و با هم اندیشی به راهکار مناسب برسند و امروز صبح جلسه جمع بندی برگزار شد.

سالم ادامه داد: در این جلسه چند تصمیم گرفته شد. تصمیم اول به دلیل اینکه در همه شهر حضور پشه سنک به یک شکل نیست و در یک خیابان تعداد این پشه ها بسیار زیاد است و در یک محله دیگر وجود ندارد و این اتفاق هم جالب و مورد سوال است و تصمیم اول این شد که این اتفاق ریشه یابی شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این پشه طول روز در شهر نیستند و با نور شهر به سمت سرخس حرکت می کنند قرار شد مزارع پنبه و یونجه اطراف شهر سرخس و چسبیده به شهر ظرف امروز و فردا توسط جهاد کشاورزی سریعا سم پاشی شود.

فرماندار سرخس به همراهی شبکه بهداشت و درمان شهرستان اشاره کرد و گفت: قرارشد نکات آموزشی در راستای مقابله با این پشه شبکه بهداشت و درمان به مردم ارائه دهد 

سالم ادامه داد:  کارشناسان شهرداری در راستای سم پاشی سمی را پیشنهاد دادند که  هم اکنون برای سم پاشی فضای سبز شهرداری استفاده می شود و برای انسان خطری ندارد. قرار شد شهرداری با همکاری

آستان قدس در تامین تجهیزات از امشب با حدود بیست دستگاه سم پاش نقاطی از شهر که تعداد پشه بیشتری وجود دارد با همان سم مورد تأیید کارشناسان  از ساعت یازده شب به بعد که تردد انسانی کم است سم پاشی کنند و با این حشره مقابله داشته باشند. 

وی افزود: در بحث اطلاع رسانی قرار شد کمیته ای اقدام به اطلاع رسانی مردمی درباره بی خطر بودن این پشه برای انسان کنند تا از نگرانی مردم به دلیل این حجم از پشه کاسته شود و مردم به شایعات در این زمینه توجه نکنند امروز ساعت شش آغاز شروع عملیات این تصمیمات است و امیدواریم با آغاز این اقدامات شاهد کاهش پشه سنک در سطح شهرستان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.