مخاطبان قاب شیشه‌ای تا مدت‌ها هوش و دقت او را وقتی در بازی نیمه نهایی ناهیدکیانی در مقابل حریف لبنانی؛ با استفاده درست از چهارکارت چلنچ؛ ۱۲ امتیاز شیرین برای کیانی کسب کرد را فراموش نخواهند کرد .

سرمربی تیم ملی تکواندو بانوان در گفت‌وگو با قدس: حضور ساعی در فدراسیون به مدال‌آوران اعتماد به نفس داد

به گزارش قدس آنلاین،صدای مینو مداح در تمامی مسابقات شنیده می‌شد و جملات روحیه‌بخشش به ناهیدکیانی، هر ایرانی‌ای را سر شوق می‌آورد.

از المپیک پاریس و کسب مدال‌های باارزش بانوان تکواندوکار ایرانی روزهای زیادی نمی‌گذرد. در غروب آخرین روز مرداد با مینو مداح درباره موفقیت تکواندوکاران ایرانی در المپیک پاریس حرف زدیم و او برایمان از رؤیاهایش برای موفقیت بانوان تکواندوکار ایرانی در آینده گفت.

* این موفقیت‌ها غیرت ایرانی را در ما زنده کرد از روزهای درخشان تکواندو در پاریس برایمان بگویید...

من هم به همه مردم ایران تبریک می‌گویم و همیشه گفته‌ام اهالی رسانه هم در موفقیت ما نقش مهمی دارند. مهری که خبرنگارها به ما دارند واقعاً ارزشمند است. تمام هدف ما در راه المپیک این بود که یک تیم یکدست در پاریس داشته باشیم. با توجه به اینکه اولین بار بود دو سهمیه می‌گرفتیم خداراشکر هر دو بانوی ما مدال هم گرفتند. این مدال‌ها اگر انرژی خوب مردم نبود، از دسترس دور بود. من به این دعاها و انرژی های مثبت خیلی اعتقاد دارم. باورتان نمی شود که مردم چه پیام‌های خوبی برای ما می‌فرستادند و ما انرژی می‌گرفتیم. یک .تیم متخصص در فدراسیون تکواندو حضور دارند و همگی تلاش کردند ناهید و مبینا موفق شوند. این موفقیت حاصل تلاش یک نفر نبود خدا را بابت مدال‌ها شکر می‌کنم و امیدوارم نماینده شایسته‌ای برای بانوان کشورمان در پاریس بوده باشیم.

*چقدر آن صحنه‌ای که در نیمه نهایی بازی ناهید کیانی با حریف لبنان با کارت چلنچ ۱۲ امتیاز باارزش گرفتید دلنشین و خاطره انگیز بود...

من به عنوان سرمربی در جایگاهی ایستاده بودم که باید بازیکنم را مدیریت می‌کردم. من همیشه با ورزشکارانم هماهنگی دارم. باهم در اردوها زندگی کردیم، در سختی‌ها و درد و رنج آن‌ها سهیم هستیم؛ چون مدت طولانی باهم کار کردیم کاملاً با هم هماهنگ هستیم. من تمام تلاشم در پاریس این بود که کارم را به نفع احسن انجام دهم.

*فکر می‌کنید چه عواملی سبب موفقیت تکواندو ما در پاریس شد؟

از سال‌ها پیش در فدراسیون تکواندو حضور داشتم. به ما اعتماد شد و تجربه کسب کردیم و این تجربه‌ها در پاریس به نتیجه رسید.

با وجود اینکه کشورهای دیگر هم به‌شدت قوی هستند، ولی ایران در پاریس درخشید. به نظر من این اعتماد به بانوان ایرانی خیلی مهم است. در خیلی از رشته های ورزشی سطح بانوان ما به لحاظ فنی بالاست ونسبت به گذشته رشد کردیم و خیلی از ورزشکاران ما موفق هم بودند، ولی این اعتماد کردن به قابلیت ها و تلاش های بانوان ایرانی در پاریس به اوج خودش رسید و خداراشکر نتیجه داد.

*به نقش مهم آقای هادی ساعی اشاره کردید، حضور او در رأس فدراسیون تکواندو چقدر روحیه بخش بود؟

من از نزدیک تلاش‌های ایشان را دیدم. ریس فدراسیونی که سه المپیک را تجربه کرده، همه هم با مدال؛ قطعاً حضورش خیلی تأثیرگذار است. حضور ایشان در کنار تیم و ورزشکاران به آن‌ها اعتماد به نفس می‌داد. هادی ساعی یک چهره بین‌المللی است نه فقط برای ما بلکه برای همه جهان تکواندو چهره شناخته شده‌ای است. حضور ایشان سبب می‌شود بازیکن ایرانی که وارد مسابقات می‎‌شود اعتماد به‌نفس داشته باشد و با خودش بگوید من از دیاری در این مسابقات حضور دارم که قبلاً ستاره تکواندو به دنیا معرفی کرده پس من هم می‌توانم.

خانم مداح، با این دومدال تاریخ‌ساز حالا دیگر توقع ما از تکواندو بالارفته، برای موفقیت بیشتر بانوان تکواندوکار چه برنامه‌ای دارید؟

کسب مدال المپیک سخت است، اما حفظ کردنش خیلی سخت‌تر. وقتی مبارزی مدل المپیک می‌گیرد، چون شناخته می‌شود بعدش سریع آنالیز می‌شود و حریفان خیلی انگیزه دارند که شکستش بدهند. نکته بعدی اینکه تکواندو در جهان خیلی رشد کرده و کار کردن بسیار سخت است. در تمام مصاحبه‌ها وقتی از من می‌پرسند پیش‌بینی شما برای مدال چیست؟ می‌گویم: ما همه تلاشمان را می‌کنیم ولی واقعاً پیش‌بینی سخت است. قبل از المپیک هم من گفتم هردو ورزشکار ما توانایی کسب مدل را دارند، ولی قابل پیش‌بینی نیست؛ چون خیلی مسابقات به‌هم نزدیک است. تکواندو ورزش ثانیه‌هاست.خیلی وقت‌ها حتی بازیکنان خود ما در ثانیه‌های آخر برنده شدند.

فکر می‌کنم باید برنامه‌ریزی خیلی دقیق‌تر، فشرده‌تر و منظم‌تر از قبل داشته باشیم. در پاریس دخترهای ما دوتا سهمیه گرفتند، امیدوارم دور بعدی المپیک با چهار سهمیه برویم. مطمئنم این انگیزه و جرقه با این مدال‌ها ایجاد شده و خیلی‌ها به این باور رسیدند که دختر ایرانی می‌تواند.

ظرفیت‌های زیادی در کشور ما هست و دخترهایی هستند که می‌توانند راه ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده را ادامه بدهند، هرچند تا ساخته شدن ناهید و مبینا مسیری طولانی و سخت در پیش رو داریم، ولی در لیگ‌های تکواندو که به‌خصوص یکی دو سال اخیر برگزار شده، استعدادهای خیلی خوبی ما دیدیم.

ما ناهیدها و مبیناهای زیادی در ایران داریم که بااستعدادند و بایدتلاش کنند مورد توجه کادر فنی قرار بگیرند و جزو گزینه‌های تیم ملی باشند و بدرخشند.کار بانوان تکواندوکار ما خیلی سخت شد، اما شدنی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.