تاکید نتانیاهو برای اشغال نظامی محور فیلادلفیا در حالی است که این جغرافیا تنها راه زمینی باریکه غزه به دنیای خارج بوده و محاصره آن می تواند عواقب وخیم و خطرناکی برای فلسطینیان به دنبال داشته باشد

شریان تنفسی مردم غزه زیر تیغ اشغالگران / اصرار نتانیاهو برای اشغال نظامی محور فیلادلفیا چه معنایی دارد؟

به رغم تلاش جوبایدن رئیس جمهور آمریکا برای رسیدن به یک توافق اتش بس حداقلی در موضوع غزه همزمان با نزدیک شدن به انتخابات این کشور در ۱۵ آبان، اما زیاده خواهی نخست وزیر صهیونیست به سدی محکم در تحقق این هدف بدل شده است. از جمله مسائلی که بنیامین نتانیاهو بر آن تاکید دارد و به مانع ای در مسیر صلح درآمده، تاکید بر حضور نظامی و حفظ ارتش اشغالگر در دو محور نتزاریم و فیلالفیا (صلاح الدین) است. محور ۶ کیلومتری نتزاریم منطقه شمال غزه را از جنوب آن جدا می‌کند و کریدور فیلادلفیا نیز نوار مرزی ۱۴ کیلومتری میان غزه و مصر است که گذرگاه رفح در آن قرار دارد.

عقب نشینی کامل از غزه، شرط اصلی توافق

تاکید نتانیاهو برای ادامه اشغال نظامی محور فیلادلفیا در حالی است که این جغرافیا تنها راه زمینی باریکه غزه به دنیای خارج از طرق مصر و در واقع گلوگاه تنفسی مردم غزه بوده و محاصره آن می تواند عواقب وخیم و خطرناکی برای فلسطینیان به دنبال داشته باشد.

با آگاهی از این خطر بزرگ است که رهبران جنبش حماس و جهاد اسلامی شامگاه جمعه در بیانیه مشترکی در دوحه قطر بار دیگر، خروج کامل اشغالگران از غزه (از جمله پایان حضور در محور نتزاریم و فیلادلفیا) را پیش شرط پذیرش هر گونه توافق آتش‌بس در نوار غزه اعلام کردند. دو جنبش فلسطینی تأکید کردند که هر توافقی باید شامل توقف جنگ، خروج کامل ارتش اشغالگر، آغاز بازسازی و پایان محاصره همراه با یک توافق جدی بر سر تبادل اسرا صورت گیرد.

با این حال نخست وزیر رژیم صهیونیستی بی تفاوت به این مطالبه بر استقرار نظامیان این رژیم در نوار مرزی میان غزه و مصر تاکید کرد. دیروز و پس از مطرح شدن ادعاهایی پیرامون موافقت تل آویو با استقرار نیروهای بین المللی در مرز غزه و مصر، دفتر نخست وزیر با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: نتانیاهو همچنان بر کنترل کریدور فیلادلفیا از سوی ارتش اسرائیل تاکید دارد زیرا بر این باور است این کار می‌تواند از مسلح شدن دوباره جنبش حماس و تکرار حمله هفتم اکتبر جلوگیری کند.

شریان تنفسی مردم غزه زیر تیغ اشغالگران / اصرار نتانیاهو برای اشغال نظامی محور فیلادلفیا چه معنایی دارد؟

اهرم فشار برای شکست مقاومت فلسطین

علیرضا تقوی نیا کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با قدس، در ارزیابی نیت پشت پرده نتانیاهو برای حضور نظامی در گذرگاه فلادلفیا، گفت: با توجه به اینکه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه وارد سیصد و بیست و سومین روز خود شده و در این مدت هیچ یک از طرفین و واسطه های منطقه ای و فرامنطقه ای موفقیعتی در کسب برقراری آتش بس در غزه  نداشته ند، نتانیاهو شرایط فعلی را یک فرصت مناسب و استثنایی قلمداد می کند تا بتواند مسئله غزه و نیروی مقاومت حماس را یکسره نماید.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر شهر غزه از طرف محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین بصورت کامل تحت محاصره نظامی ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارد بطوریکه طول ۱۴ کیلومتری آن از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب بصورت کامل زیر نظر صهیونیست ها واقع شده و همین مسئله باعث شکل گیری اهرم فشار بر روی مردم غزه شده است.

تقوی نیا هدف حضور نظامی رژیم صهیونیستی در محور صلاح الدین را وادار ساختن حماس به تسلیم توصیف کرد و افزود: نتانیاهو تصور می کند اگر از ورود کمک های بشردوستانه که شامل مواد غذایی، کمک های درمانی و دارو  به شهر غزه جلوگیری کند می تواند خواسته های خود در مسئله آتش بس در برابر حماس را محقق سازد و خود را پیروز عرصه جنگ در رسانه های داخلی و خارجی معرفی نماید.

گلوگاه تنفسی مردم غزه زیر تیغ اشغالگران

این کارشناس مسائل غرب آسیا، تاکید داشت: با توجه به اینکه گذرگاه فلادلفیا بعنوان شریان  اصلی و تنها راه تنفسی و مجرای انتقال کمک های بشردوستانه به شهر غزه است اما تجربه در طول تاریخ نشان داده مردم  شهر غزه تحت هیچ شرایی این شهر را ترک نخواهند کرد. وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس دفتر جدید سیاسی حماس درباره اصرار صهیونیست ها برای حضور در محور فلادلفیا، گفت: یحیی السِنوار در پاسخ به این اقدام نتانیاهو اعلام کرده ملت غزه در برابر جنایت رژیم صهیونیستی پیروز خواهند شد هر چند که احتمال شکل گیری و تکرار  واقعه کربلا در سال ۶۱هجری قمری در غزه وجود دارد اما پیروزی با مسلمانان است.

وی در پاسخ به این پرسش که  نتانیاهو  بیشتر کنترل  محور فلادلفیا را ضامن چه مسئله ای برای خود می داند، افزود: صهیونیست ها قصد دارند پس از نابودی حماس در غزه بلافاصله  محمود عباس و یا محمد دحلان را بعنوان نماینده و  عامل پیاده نظام خود در غزه مستقر نمایند تا بتوانند علاوه بر کنترل امور این شهر( غزه) با اجرای راهبرد صهیونیستی سازی  و حتی فشار حداکثری بر ساکنین غزه، آنها را به کوچ اجباری و ترک منازل خود مجبور نمایند.

تقوی نیا بیان داشت: دومین راهبردی که نتانیاهو پس از نابودی حماس در غزه به دنبال آن است استفاده از پلن کشورهای همکار و همسو با سیاست های خود نظیر عربستان سعودی و امارات متحده است تا بتواند کنترل کامل امور این شهر(غزه) را در اختیار خود بگیرد. این در حالی است بر اساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، غزه بخشی از کشور فلسطین محسوب می شود و نباید اجباری بر کوچ اجباری ساکنان آن وجود داشته باشد. نتانیاهو هم به خوبی می داند مردم غزه ذاتأ به مقاومت اعتقاد دارند و به هیچ عنوان تمایلی به  سازش با صهیونیست ها را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.