اظهارات جنجالی نخست‌وزیر پیشین قطر و اذعان وی به نقش کشورهای عربی در به راه انداختن جنگ داخلی و حمام خون در سوریه بشدت مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است

ریاض، اتاق فرمان عملیات جنگ علیه دمشق / اصغر زارعی در تحلیل افشاگری بی‌سابقه مقام قطری درباره پروژه براندازی نظام سوریه گفت

اظهارات جنجالی نخست‌وزیر پیشین قطر و اذعان وی به نقش کشورهای عربی در به راه انداختن جنگ داخلی و حمام خون در سوریه بشدت مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است. با گذشت ۱۳ سال از نبردی که آمریکا و دولت‌های غربی با همراهی مزدوران منطقه‌ای خود به راه انداختند، حمد بن جاسم با اشاره به نقش محوری دستگاه اطلاعاتی عربستان به نیابت از ایالات متحده در کارگردانی این بحران فاش کرد که بندر بن سلطان رئیس این نهاد سعودی برای براندازی نظام بشار اسد در سوریه بودجه‌ای ۲ هزار میلیارد دلاری را دریافت کرد که برخی کشورها (آمریکا، عربستان، قطر، ترکیه و امارات) در تأمین آن مشارکت داشتند.

این اظهارات نشان می‌دهد جنگی که به ویرانی گسترده سوریه منجر شده و صدها هزار نفر را به کام مرگ کشاند و میلیون‌ها شهروند را آواره کرد، نه یک انقلاب، بلکه کودتایی بود که در ادامه به جنگی تروریستی علیه دمشق منتهی شد.

اصغر زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با قدس، با ذکر این نکته درباره  نقش ریاض در ایجاد جنگ داخلی در سوریه که از سال 2011 کلید خود گفت: سعودی با هدف ارتقای جایگاه منطقه ای خود پس از شکست در پروژه های ضد محور مقاومت و نیز ایجاد موازنه منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران، به نزاع داخلی سوریه ورود کرد و در همین راستا از همان ابتدای بحران، عربستان بعنوان عابر بانک داعش به این گروه تروریستی خدمات مالی، لجستیکی و حتی ارسال مواد غذایی فراوانی را ارائه داد. در همین راستا پس از شکست داعش در سوریه، اتخاذ چنین رویکرد غلطی باعث وارد آمدن اسیب های بسیای  به منافع بلند مدت سعودی ها در منطقه شد.

وی با اشاره به دو سناریوی غرب پیش از بحران سوریه در منطقه افزود: سال 1993 شیمون پرز نخست وزیر و رئیس جمهور پیشین رژیم صهیونیستی طرحی را بعنوان خاورمیانه جدید ارائه داد و از کشورهای مصر، عربستان و امارات خواست تا زمینه فعالیت تجاری، اقتصادی، مالی تل آویو را با کشورهای اسلامی منطقه فراهم کنند که این طرح در همان ابتدا با شکست مواجه شد. اما همزمان در دوران ریاست جمهوری جرج بوش و بعدها در دوره دونالد ترامپ مسئله شکل گیری خاورمیانه بزرگ مطرح و بحران سوریه بعنوان (عمل زایمان) در منطقه و تغییرات گسترده در نظر گرفته شد.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: امروز عربستان بازنده اصلی جنگ سوریه است بطوریکه ریاض نه تنها موفقیعتی در جنگ هشت ساله با  یمن کسب نکرد بلکه در پروژه عراق و حتی اخیرأ در همراهی رژیم صهیونیستی در نسل کشی غزه هم دست آوردی نداشته است و این نع سیاست بیشتر باعث سر افکندگی آل سعود در بین 57 کشور اسلامی و عربی شده است. این کشور خود را پدر امت اسلامی و خادم حرمین در مکه لقب داده اما امروز بهترین لقب برای سعودی خادم رژیم صهیونیستی در کشتار کودکان و زنان بی گناه فلسطینی است.

           

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.