مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: سهم صادرات زنجیره صنعت فولاد ایران سال ۱۴۰۲ به بیش از هشت میلیارد دلار رسید که این رقم معادل ۱۶ و نیم درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور بوده است.

 صادرات فولاد ۱۶ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور است

،محمدیاسر طیب‌نیا شامگاه سه شنبه در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری، ماشین آلات و صنایع وابسته افزود: اگر ما به دنبال تحقق اقتصاد بدون نفت هستیم، بی‌تردید بخشی از این هدف به دست فعالان صنعت فولاد قابل تحقق است و سال های اخیر جایگاه بین‌المللی صنعت فولاد ایران به‌طور قابل توجهی در جهان ارتقا یافته و به یک زنجیره کامل و خودکفا تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امروز با رشد چشمگیر این صنعت، افزایش تولید، ظرفیت و صادرات رقم خورده است، در حالی که رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر در حدود چهار درصد بود، صنعت فولاد ایران رشدی بیش از ۱۰ درصد را تجربه کرد، البته هرچند این رشد امیدبخش است، ولی باید اذعان کرد که زنجیره فولاد با چالش‌هایی مواجه است که مهمترین آن متوازن نبودن این رشد است.

طیب نیا تاکید کرد: اکنون زمان آن رسیده که فعالان زنجیره فولاد، اقداماتی را برای بهبود وضعیت این صنعت انجام دهند و فولاد مبارکه به عنوان یک پیشرو در این عرصه، در تلاش است تا با حمایت از خودکفایی و توازن در زنجیره، اصلاحات لازم را اعمال کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: این مجوعه طی سه سال اخیر به‌طور جدی به دنبال ایجاد توازن در زنجیره بوده‌است و می‌توان با اطمینان گفت که تنها مجموعه‌ای است که در زمینه جبران روند افزایشی قطعی برق و گاز سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی انجام داد.

وی اضافه کرد: این اصلاحات باید در تمامی ابعاد زنجیره، از جمله حوزه انرژی، زیرساخت‌های حمل و نقل و زنجیره تأمین صورت گیرد. نیازمند فناوری‌های نوین و اصلاحات در ساختار محصولات خود هستیم تا بتوانیم به اهداف تعیین‌شده، از جمله ظرفیت ۵۵ میلیون تن، دست یابیم. همچنین انتظار می رود دولت در حوزه قوانین و تعرفه‌ها اقدامات مؤثری انجام دهد تا توازن در زنجیره تأمین برقرار شود.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی بین‌المللی، باید از کشورهای همسایه، نظیر عراق، پیشی گرفت. به محض تهدید صادرات ایران به عراق، آن کشور تعرفه‌هایی بر روی میلگرد ایران وضع می‌کند تا از صنایع داخلی خود حمایت کند. وضعیت بازار جهانی نیز نشان‌دهنده رکود اقتصادی چین و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در زیرساخت‌هاست که بر صادرات فولاد تأثیر گذاشته است.

وی یادآور شد: اگر به موقع اقدام نکنیم، نه تنها صادرات ما تهدید می‌شود بلکه تولید داخلی نیز با خطر مواجه خواهد شد، بنابراین انتظار داریم که دولت با هوشمندی، حمایت‌های لازم را از این صنعت انجام دهد تا نقشی که می‌تواند در رشد اقتصادی کشور ایفا کند، به‌خوبی محقق شود.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری، ماشین آلات و صنایع وابسته اصفهان موسوم به متالکس ۱۴۰۳ (Metalex۲۰۲۴) از ششم تا نهم شهریور ۱۴۰۳ در مکان دائمی نمایشگاه های اصفهان برگزار می شود و ساعت بازدید از این نمایشگاه ۱۱ تا ۱۹ است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.