رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگر تحریم‌ها و مشکلات تهاترارزی انرژی برداشته شود، صنعت فولاد ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد.

صنعت فولاد ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد

بهرام سبحانی شامگاه سه شنبه در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری، ماشین آلات و صنایع وابسته افزود: فولادسازان ایرانی در اوج تحریم‌های خارجی صنعت فولاد کشور را نجات دادند ولی امروز دغدغه اصلی آن ها در حال حاضر بازار فولاد داخلی است و اگر نتوانیم در بازارهای خود محصولات صنعت فولاد را عرضه کنیم موفق نخواهیم شد و تحریم داخلی در صنعت فولاد کشور نباید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: استان اصفهان با داشتن ۴۰ درصد تولید فولاد ایران پایتخت فولاد کشور است و این استان با دارا بودن شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد کویر، فولاد نطنز و ده ها شرکت فعال در صنعت فولاد حق دارد که عنوان پایتخت صنعت فولاد ایران را بخود اختصاص دهد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان فولاد ایران در سال‌های اخیر شرایطی را بوجود آوردند که امروز می‌توانیم مدعی باشیم کشوری که تا هشت سال پیش وارد کننده محصولات فولادی بود امروز یکی از بازیگران مهم جهانی در این عرصه است و کیفیت تولیداتش بسیار بالاتر از بسیاری از تولیدکنندگان دیگر است.

وی اظهار داشت:برغم تحریم‌های ظالمانه سال های اخیر و محدودیت‌های گاز و برق که سال به سال بیشتر می‌شود و تهدیدی برای صنعت فولاد محسوب می شود، ایران همچنان جایگاه دهم را بین تولیدکنندگان فولاد جهان در اختیار دارد و اگر محدودیت‌های گاز و برق برداشته شود رتبه کشور ما ۶ یا هفت بین 10 فولادساز برتر جهان است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در دورانی که در کشور تنها چهار شرکت تولید فولاد دولتی بودند که همه تجهیزات خود را از خارج تأمین می‌کردند ولی امروز شاهدیم که صنعت فولاد برای تأمین نیازها از خارج از کشور بی نیاز شده‌ است و در این نمایشگاه شاهد بهبود روند تولید داخل نسبت به سال گذشته هستیم.

سبحانی تصریح کرد:ایران برای تولید فولاد و عرضه در بازارهای جهانی چیزی کم ندارد ولی یکسری از محدودیت‌ها و گرفتاری‌های داخلی از جمله گرفتاری‌های ارزی است که نمی‌توان آن را انکار کرد و در این نمایشگاه شاهد نمایش ماشین آلات، تجهیزات و حتی قطعاتی هستیم که تا پیش از این وارداتی بود و امروز در میهنمان تولید می‌شود و هر چه این امر توسعه یابد قید و بندهای وابستگی کمتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: ایران در زمینه دانش فنی تولید فولاد از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و هفته‌ای نیست که در فولاد مبارکه، ذوب آهن و یا دیگر صنایع فولادی شاهد تولید محصول جدیدی نباشیم، محصولاتی که تا پیش از این وارداتی بودند امروز در داخل تولید می شوند.

وی در پایان تاکید کرد:نیاز به بازنگری در روند کار تولیدکنندگان فولاد و سازگاری با شرایط فعلی وجود دارد و ما سنگ آهن، مواد اولیه و انرژی را داریم و ظرفیت ۵۵ میلیون تنی را نیز ایجاد کرده‌ایم و امروز باید از نظر کیفی در تولیدات برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای این امر سرمایه‌گذاری کنیم.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری، ماشین آلات و صنایع وابسته اصفهان موسوم به متالکس 1403 (Metalex2024) از ۶ تا ۹ شهریورماه ۱۴۰۳ در مکان دائمی نمایشگاه های اصفهان برگزار می شود و ساعت بازدید از این نمایشگاه ۱۱ تا ۱۹ است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.