یک کارشناس حوزه کار جزئیات طرح پیشنهادی خود برای ساخت مسکن ارزان کارگران را تشریح کرد و گفت: کمترین انتظار از دولتها این است که بر اساس قانون اساسی در خصوص ساخت مسکن برای آحاد جامعه ابتکار عملی از خود نشان بدهند.

پیشنهاد یک کارشناس برای ساخت مسکن ارزان کارگری/ چطور می‌توان کارگران را خانه‌دار کرد؟

به‌گزارش قدس آنلاین، حمید نجف، یک کارشناس حوزه کار اظهار کرد: مسکن موضوع بسیار مهمی است که اگر دولتها به آن توجه نشان بدهند می‌توانند بعد از ۴ یا ۸ سال کارنامه پربار و درخشانی از خود به جای بگذارند.

وی افزود: درست است که نسبت به ساخت مسکن مهر و طولانی شدن روند ساز و سازها و عدم فراهم بودن امکانات و زیرساخت‌های لازم در این طرح انتقاداتی مطرح می‌شود ولی معتقدم که در دولت نهم و دهم علیرغم همه چالش‌ها و مشکلات یک حرکتی در این خصوص شکل گرفت و خروجی آن دولت را نسبت به دولتهای بعد مثبت‌تر می‌دانم.

واگذاری زمین‌های اطراف کارخانه و شهرک‌های صنعتی برای مسکن کارگری

این کارشناس حوزه کار درباره راهکار خانه‌دار شدن کارگران و اقشار کم درآمد گفت: یکی از پیشنهادات این است که زمین‌های اطراف کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی را برای ساخت مسکن کارگران اختصاص بدهیم و تعاونی‌های مسکن را ایجاد کنیم. کارخانه‌ها نیز بر روند ساخت و ساز و اختصاص زمین نظارت کنند تا به نتیجه برسد و بانک مسکن نیز به کارگران وام بدهد.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی به طور مشترک می‌توانند کار ساخت مسکن کارگران را پیش ببرند، اظهار کرد: درحال حاضر استفاده از ظرفیت تعاونی های مسکن می‌تواند به عنوان یک راهکار مطمئن و مقرون به صرفه دنبال شود.

اختصاص زمین رایگان و مشارکت در ساخت

نجف راهکار پیشنهاد دیگر خود برای ساخت مسکن ارزان کارگران را اختصاص زمین رایگان و مشارکت در ساخت دانست و گفت: در دولت سیزدهم بسیاری از کارگران و اقشار محروم و کم درآمد با اختصاص زمین رایگان و در قالب طرح مشارکت در ساخت توانستند صاحبخانه شوند. از طریق مشارکت در ساخت انبوه‌ساز یا سازنده مسکن کارگر را می سازد و در مقابل یک واحد برای خود برمی دارد و بسته به تراکم یا مجوزی که شهرداری صادر می‌کند می‌توان تعداد طبقات مجاز را بیشتر کرد.

به گفته وی شاید کارگران نتوانند با اندوخته و سرمایه اندک خود مسکن بسازند، ولی اگر زمین ارزان و رایگان در اختیار آنها قرار گیرد از طریق مشارکت سازندگان می‌توانند صاحبخانه شوند.

این کارشناس حوزه کار متذکر شد: باید بپذیریم فاصله‌ای که در طول ۸ سال دولتهای یازدهم و دوازدهم در بحث ساخت و عرضه مسکن به وجود آمد موجب شد تا بسیاری از پروژه‌های مسکن از جمله مسکن مهر با تاخیر در تحویل یا عدم تکمیل مواجه شود و این مساله بر افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها و تورم این بخش از اقتصاد تاثیر بگذارد در حالی که کمترین انتظاری که از دولتها می‌رود این است که بر اساس قانون اساسی در خصوص ساخت مسکن، ابتکار عملی از خود نشان بدهند.

نجف تصریح کرد: در دولت سیزدهم نیز تلاش بسیاری صورت گرفت تا واحدهای باقی مانده مسکن مهر تکمیل و تحویل شود و طرح‌هایی مثل واگذاری زمین رایگان به خانوارها در پیش گرفته شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.