رئیس جمهور گفت: برای رسیدن به حق و عدالت باید اصلاحات کرد چون در حال حاضر از آن فاصله داریم و این نارضایتی ها به خاطر نبود حق و عدالت است.

پزشکیان: نارضایتی‌ها به خاطر نبود حق و عدالت است

دکتر مسعود پزشکیان روز چهارشنبه هفتم شهریور ۱۴۰۳ در آیین تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت:  ما محصول معلمان  هستیم. معلمان نبودند ما به اینجاها نمی‌رسیدیم.

رئیس جمهور ادامه داد: شاکریم خدا را که نعمت جمهوری اسلامی را به ما داد تا دورافتاده‌ای در آن بتواند در بالاترین جاهای این مملکت خود را پیدا کند. مهمتر از اینکه خودش را پیدا میکند این است که نباید خودش را گم کند.

پزشکیان تصریح کرد: در همان زمان انتخابات، از من سوال می‌کردند که از کدام حزب و گروه آمدی و چه اعتقادی داری؛ همه ما پایبند به اصولی مشخص هستیم که پای آن ایستاده‌ایم، اصولی به نام حق و عدالت.

وی افزود: برای رسیدن به حق و عدالت، باید اصلاحات رخ دهد؛ امروز جامعه ما از حق و عدالت فاصله گرفته و همه این نارضایتی‌ها و مشکلات به دلیل عدم هماهنگی است. این نارضایتی‌ها و مشکلات به دلیل شکاف ایجاد شده بین قومیت‌ها و استان‌هاست؛ با صرف حرف زدن مشکلات حل نمی‌شوند. حل مسئله باید از آموزش و پرورش شروع شود.

استانداردهای ارائه خدمات در سراسر کشور باید یکسان باشد

رئیس‌جمهور افزود: باید بتوانیم در چهارچوب ساختار موجود، خدمات مورد نیاز را به همه مردم ارائه دهیم، نه این که فقط کسی که پولدار و آشنادار است بتواند به جایی برسد.

پزشکیان گفت: هر ایرانی در هر نقطه فارغ از اینکه پیر است یا جوان، پولدار است یا بی‌پول، باید بتواند خدمت تعریف شده‌ای را بگیرد؛ چه در تهران، چه کردستان و چه بلوچستان. آیا استاندارد آموزش تهران و شهرستان‌های ما حتی در آموزش یکسان است؟

وحدت، راه‌حل مشکلات
رئیس‌جمهور ادامه داد: مقصر خودمان هستیم که نتوانسته‌ایم رفتار و انگیزه برون‌رفت از مشکلات را به جامعه یاد بدهیم. همه مشکلات را با وحدت و انسجام حل خواهیم کرد؛ آموزش برای توانمندسازی باید در همه بخش‌ها فراگیر شود. باید وحدت داشته باشیم؛ دسته‌ها و گروه‌های فراوانی در کشور داریم که همه هم ادعای اصلاح و اصول دارند؛ باید تیمی کار کنیم، موضوعی که باید از مدرسه به ما آموزش می‌دادند.

آموزش، اولویت دولت‌ چهاردهم
پزشکیان گفت: باید دانش‌آموزان را پرسشگر، نقاد و جست‌وجوگر تربیت کنیم؛ نه مطیع و بی‌اراده. نباید جلوی سوال دانش‌آموز گرفته شود؛ باید به سوالات پاسخ داد؛ آموزش در کشور ساختارمند نیست. آموزش یعنی عمل نه تئوری.

رئیس جمهور افزود: آموزش درست یعنی عدالت؛ بچه‌هایی که در سیستان و بلوچستان تحصیل می‌کنند با بچه‌هایی که در تهران درس می‌خوانند امکانات یکسان دارند؟ این ساختار عدالت اسلامی نیست. آموزش اولویت دولت‌چهاردهم است؛ شاید کارکرد دولت در زمینه آموزش چند دهه بعد نمایان شود؛ همانطور که رفتار گذشتگان ما امروز بروز پیدا کرده‌است.
پزشکیان گفت: محصولی که هم‌اکنون در ارتباط با رفتارهای جوانان می‌بینیم و به نیروی انتظامی می‌گوییم تا هدایت کند، اما نه تنها این رفتار هدایت نمی‌شود بلکه تخریب هم صورت می‌گیرد. نقش مهم مدرسه در تربیت محسوس است‌. باید به آموزش و پرورش اهمیت بدهیم تا محصول نهایی آن بتواند حتی مقابل دنیا هم محکم ایستادگی کند.

رئیس جمهور ادامه داد: در زمان پیش از انقلاب، در مساجد به گونه‌ای تربیت شدیم که با وجود مهیا بودن مسیر انحراف اما هیچ‌گاه در آن مسیر قرار نگرفتیم. این، محصول تربیت درستی بود که منشا آن مساجد بودند. باید در خصوص آموزش و پرورش دوباره نگاه نو داشته باشیم.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.