تحولات لبنان و فلسطین

شیخ مصطفی ابو رمان با اشاره به موانع امت اسلامی در اجرای سیره پیامبر(ص) در جامعه امروز تأکید کرد: به عقیده من، این موانع همان اختلافات ساده‌ای است که در قرائت سیره نبوی وجود دارد.

اختلاف در قرائت سیره نبوی؛ چالش جدی امت اسلامی

شیخ مصطفی ابو رمان، از علما و مبلغان اسلامی، زاده کشور اردن است که از کودکی به آموزش علوم قرآن پرداخته و در سنین کودکی توانسته است قرآن را حفظ کند. او نزد شیوخ و علمای بزرگ اسلامی تحصیل کرده و اکنون خود یکی از مبلغان مسلمان در جهان عرب شناخته می‌شود.

او در برنامه‌های تلویزیونی و کنفرانس‌های متعددی حضور داشته و سخنرانی‌هایی با موضوعات دینی و اسلامی ایراد کرده است.

ابو رمان از علمای اهل سنت اردن است اما عقیده دارد که هیچ فرقی میان مسلمانان اهل سنت و شیعه وجود ندارد و شیعیان می‌توانند بدون هیچ مانعی اماکن متبرکه را زیارت کنند.

شیخ مصطفی ابو رمان، در گفت‌وگو با ایکنا، با تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) به تمام امت اسلامی، به وصیت آن حضرت به امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را به صبر بر دنیا و محافظت از فاطمه زهرا(س) و امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) و همچنین جمع‌آوری قرآن کریم وصیت کردند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در لحظات آخر عمر مبارکشان هم و غمی جز امت خود نداشتند، برای امت خود وصیت و آنها را نصیحت ‌کردند. به آنها دستوراتی ‌دادند و بسیاری از امور را برای آنها تبیین ‌کردند، از جمله درباره امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) تبیین فرمودند که این دو امام بزرگوار به دست ظالمان به شهادت خواهند رسید، و بر کسانی که به آنها ظلم می‌کنند لعنت فرستادند.

این مبلغ اردنی تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) پس از وفات رسول خدا(ص) بیشتر از هرکس دیگری محزون بودند چرا که پدری بسیار مهربان و رئوف و رحیم را از دست داده بودند. 

وی افزود: رسول خدا(ص) همچون سایر پیامبران و سایر انسان‌ها وفات یافت، و خداوند درباره ایشان فرمود: «إِنَّکَ مَیِّتࣱ وَإِنَّهُم مَّیِّتُونَ». آن حضرت پس از خود کتاب خدا و احادیث بسیاری را برجای گذاشت. چنانکه در حدیث ثقلین می‌فرماید: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ یَفْتَرِقا حَتی یَرِدا عَلَیَّ الحَوْضَ: همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می‌گذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را، تا زمانی که به این دو چیز گرانبها تمسک کنید گمراه نخواهید شد، این دو از یکدیگر جدا نخواهند شد تا اینکه روز قیامت در کنار حوض کوثر نزد من برگردند.»

این حدیث در کتب روایی فریقین (شیعه و سنی) روایت شده و بیانگر خیر عظیم است.

اختلاف در قرائت سیره نبوی؛ چالش جدی امت اسلامی

مصطفی ابو رمان در خصوص رفتار اجتماعی پیامبر اکرم(ص) و اینکه چگونه می‌توان آن را در جامعه امروز پیاده کرد، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لقَدۡ کَانَ لَکُمۡ فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةࣱ لِّمَن کَانَ یَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡیَوۡمَ ٱلۡأٓخِرَ وَذَکَرَ ٱللَّهَ کَثِیرࣰا»: (قطعاً برای شما در [رفتار] رسول خدا سرمشقی نیکوست، برای کسی که به خدا و روز واپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد می‌کند.) لذا ما اگر به اخلاق رسول خدا(ص) تأسی کنیم، می‌توانیم اخلاق رسول خدا(ص) را در جامعه امروز پیاده کرده و جامعه را به یک جامعه محمدی تبدیل کنیم، جامعه‌ای که همه افراد در آن با امنیت و سلامت و بر اساس تمام قوانینی که پیامبر(ص) آنها را وضع فرموده زندگی ‌کنند.

وی ادامه داد:‌ پیامبر(ص) دارای اخلاقی بسیار نیکو بوده و اخلاقی قرآنی داشتند. رفتار و سلوک پیامبر(ص) تماماً بر اساس امانتداری، صداقت، شرافت، عفت و جهاد در راه رضای خدا بود و ما امروز می‌توانیم با پیروی از سلوک آن حضرت و حرکت در مسیر سنت ایشان، رفتار ایشان را در جامعه خود پیاده کنیم تا در دنیا و آخرت رستگار شویم. این امری محال نیست که به کسی اقتدا کنیم که برای همه بشریت رحمت است.

مصطفی ابو رمان درباره چگونگی بهره‌برداری از زندگی سیاسی پیامبر(ص) در حل مشکلات امروز جامعه تصریح کرد: سراسر زندگی رسول خدا(ص) برای حل مشکلات مسلمانان صرف شد چرا که ایشان رحمة للعالمین بودند و همه انسان‌ها را هدایت می‌کردند. آن حضرت تمام رفتار و گفتارشان راه حلی برای هر مشکل و معضلی بود و در زندگی جهادی، تبلیغی، اخلاقی و همه جوانب زندگی خود برای ما تبیین می‌فرمودند که چگونه با مشکلات و دشواری‌ها مقابله کنیم. لذا ایشان الگو و نمونه‌ای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... برای انسان‌ها بودند.

در تبیین سیره پیامبر(ص) برای فرزندانمان کوتاهی نکنیم

این مبلغ اردنی در زمینه ویژگی‌های اخلاقی پیامبر اکرم(ص) و لزوم تحکیم اصول اخلاقی در جامعه اسلامی بیان کرد: رسول خدا(ص) الگویی است که خداوند عزوجل ما را به پیروی از ایشان دستور فرموده است: «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ»: (بگو: اگر خدا را دوست می‌دارید از من پیروی کنید تا او نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بیامرزد.) لذا پیروی از پیامبر اسلام(ص)‌ باید پیروی کامل از تمام آنچه که ایشان امر فرموده، باشد. زمانی که ما به ایشان اقتدا کنیم و از دستورات ایشان پیروی کنیم دارای اخلاق والا خواهیم شد و این اصول اسلامی در جامعه ما تقویت خواهد شد. در این صورت سیره پیامبر(ص) روش زندگی ما خواهد شد و بر اساس آن زندگی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: علمای جامعه ما امروز باید اخلاق و ویژگی‌های پیامبر(ص) را تبیین کنند و به مردم توضیح دهند که آن حضرت در زمینه حکومت، امت، خانواده و کودکان چگونه رفتار می‌کردند. آن حضرت الگویی برای بزرگ و کوچک در زندگی خود بودند. لذا اگر سیره پیامبر اکرم(ص) را مطالعه و آن را در جامعه اجرا کنیم خواهیم توانست این اخلاق والا را در جامعه تقویت کنیم.

شیخ ابو رمان در خصوص موانع و حساسیت‌هایی که امت اسلامی در اجرای سیره پیامبر(ص) در جامعه امروز با آنها روبرو است، تأکید کرد: به عقیده من، این موانع همان اختلافات ساده‌ای است که در قرائت سیره پیامبر(ص) وجود دارد. زیرا بسیاری از علما و تاریخ‌نگاران شیعه و سنی و سایر مذاهب اسلامی سیره آن حضرت را نگاشته‌اند اما امت اسلامی باید این سیره را بر اساس آیات کلام وحی اصلاح کند. یعنی ما باید سیره نبوی را طبق عقل و آنچه در کتاب خدا آمده است بنگاریم. زیرا برخی به سیره پیامبر(ص) از دیدگاه بشر می‌نگرند در صورتی کل افعال و اقوال ایشان بر اساس وحی خداوند بوده است. 

وی افزود: این یکی از موانع اصلی است که نیاز داریم سیره پیامبر(ص) را تبیین کرده و آنچه را که شایسته وجود مبارک رسول اکرم(ص) نیست در سیره ایشان وارد نکنیم. باید سیره ایشان را از ولادت تا وفات به‌ویژه برای کودکانمان تبیین کنیم چرا که یکی از موانع حال حاضر در زمینه تعلیم و تربیت است و ما آشکارا در تبیین سیره آن حضرت در مدارس و دانشگاه‌ها کوتاهی کرده‌ایم.

وی افزود: ما باید به گونه‌ای سیره آن حضرت را برای فرزندانمان تبیین کنیم که با کتاب خدا و عقل، تضادی نداشته باشد. زیرا برخی از کتب سیره در حق ایشان کوتاهی کرده‌اند. از این رو تکیه بر یک کتاب سیره کفایت نمی‌کند بلکه باید تعداد زیادی از این کتب را مطالعه و آن را اصلاح کنیم و در یک کتاب جمع‌آوری کنیم.

شیخ ابو رمان در پایان تأکید کرد: لازم است که سیره پربار رسول گرامی اسلام(ص) در تمام جوانب زندگی ما جاری باشد و همانطور که خداوند ما را امر کرده است که امت واحده باشیم، رسول خدا(ص) نیز برای وحدت این امت مبعوث شده‌اند. خداوند در قرآن کریم ما را به پیروی از ایشان و اهل بیت(ع) آن حضرت دستور فرموده است لذا باید از ایشان پیروی کرده و با دشمنان آن حضرت دشمن باشیم.

گفت‌وگو از اشرف بصیری

ترجمه از فرشته صدیقی

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.