موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه رکورد در بازار خرید و فروش مسکن همچنان تداوم دارد، گفت: نیاز داریم تا تولید مسکن در مناطق شهری و کلان‌شهرها بیشتر شود و سیاست‌گذاری دولت در این جهت باشد.

سیاست‌های دولت باید در جهت افزایش تولید مسکن باشد/ بازار مسکن همچنان در رکود است

بانک مرکزی گزارش تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در تیر ماه سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد که این گزارش افزایش ۲۷.۱ درصدی تعداد آپارتمان های معامله شده در تهران در تیر ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در تیر ماه سال ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳.۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۱ درصد کاهش و ۲۷.۱ درصد افزایش نشان می دهد.

در این زمینه «داود بیگی‌نژاد» نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: آمار معاملات مسکن تیرماه امسال تهران نسبت به ماه گذشته (خردادماه) از نظر تعداد قرارداد کاهش هشت درصدی نشان می‌دهد که نشان‌دهنده تداوم شرایط رکود بازار مسکن است.

وی بیان داشت: این مهم همچنین نشان می‌دهد که قسمت اعظم تامین منابع مالی پروژه‌ها از محل فروش آپارتمان‌ها امکانپذیر نیست.

بیگی‌نژاد گفت: آمارها حاکیست تعداد اندکی از این قراردادها مربوط به آپارتمان‌های نوساز بوده و همین مساله زنگ خطری است، چرا که اگر این روند تداوم داشته باشد سازنده‌ها از این بخش خارج خواهند شد و در بلندمدت دچار مشکل می‌شویم، بر این اساس باید دولت و حاکمیت چاره‌ای برای این شرایط بیندیشد.

ثبت بیشترین قراردادها در منطقه ۵ پایتخت

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: مطابق آمارهای منتشره بانک مرکزی، منطقه ۵ تهران به دلیل گستردگی و تفاوت قیمت‌ها در رتبه نخست قراردادهای ثبت شده خرید مسکن قرار گرفت و پس از آن منطقه ۱۰ به دلیل کوچک‌مقیاس بودن عمده آپارتمان‌های موجود در آن، در رتبه دوم ایستاد.

وی همچنین به افزایش قیمت‌ هر متر مربع آپارتمان در تیر امسال نسبت به تیر ۱۴۰۲ اشاره کرد و ادامه داد: این افزایش قیمت که خود ناشی از رشد قیمت مصالح ساختمانی است، با توجه به اینکه تقاضایی نیز در بازار وجود ندارد، موید عدم رونق بازار و حاکم بودن شرایط رکودی است.

بیگی‌نژاد تاکید کرد: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم در بخش مسکن موفق بوده‌ایم که رونق تولید و ساخت و ساز در داخل شهرها اتفاق بیفتد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک توضیح داد: در سال‌های گذشته گرچه طرح‌های بزرگی همچون نهضت ملی مسکن، مسکن مهر و غیره اتفاق افتاده و تلاش‌هایی برای تولید مسکن انجام شده است، با این حال قیمت‌ها در مناطق شهری همچنان رو به افزایش است؛ بر این اساس نیاز داریم تا تولیدمان را هرچه بیشتر در مناطق شهری و کلان‌شهرها معطوف کنیم، زیرا همچنان احتیاجات مردم به مسکن در شهرها بیشتر از سایر مناطق است.

وی اضافه کرد: همچنین باید بتوانیم هرچه بیشتر از عرصه‌هایی که بافت‌های فرسوده در آنها واقع شده بهره ببریم که می‌تواند کمک‌حال ما به‌ویژه در شهرهای بزرگ باشد.

بیگی نژاد معتقد است: معامله فقط سه هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در پایتخت در چهارمین ماه سال، با نُرم معامله ماهانه ۱۰ هزار مسکن در تهران در شرایط رونق، هنوز فاصله زیادی دارد و به هیچ عنوان عدد قابل قبولی نیست.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد:‌ چنانچه این تعداد قرارداد در واحدهای نوساز اتفاق می‌افتاد، منجر به رونق تولید می‌شد، اما مراجعه به آمارها نشان می‌دهد فقط ۹۵۰ واحد از این رقم مربوط به آپارتمان‌های نوساز بوده و سه هزار و ۱۰۰ واحد از معاملات را آپارتمان‌های سه‌ساله و بالاتر تشکیل داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.