موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

یک کارشناس حوزه کار بهترین راه ساخت مسکن کارگران را در قالب تعاونی مسکن دانست و گفت: ساخت شهرک‌های مسکونی در جوار کارخانه و محیط کار کمک می‌کند که کارگران با آورده اندک خود، صاحب مسکن شوند.

ساخت شهرک‌های مسکونی برای کارگران در جوار کارخانه‌ها

به‌گزارش قدس آنلاین، ولی الله صالحی، کارشناس مسکن اظهار کرد: معتقدم در بخش کارگری بهترین راه ساخت مسکن در قالب تعاونی‌های مسکن است و صرف‌نظر از آن تامین مسکن کارگران باید چند جانبه پیش برود یعنی خود کارگر بتواند آورده‌ای در حد توانش برای مسکن داشته باشد و کارفرما و دولت هم در این زمینه ورود کنند.

وی ادامه داد: بیشتر واحدهایی که در گذشته احداث شده به شکل سه جانبه بوده است، بنابراین ساخت مسکن باید با برنامه باشد تا بتواند حرکت کند و هر روز شتاب بیشتری بگیرد.

این کارشناس حوزه کار ساخت خانه‌های اجاره به شرط تملیک را از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: ایده ساخت خانه به شرط اجاره به تملیک نیز ایده بسیار خوبی است و دولت می‌تواند از مسیر تولید به کارگر و کارفرما در بحث ساخت مسکن کمک کند.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر کارفرمایان بخواهند برای کارگران خود خانه بسازند دولت باید این بستر را در محیط های کاری فراهم کند. کارفرما حقوق کارگر را می‌دهد و قرار است تولید کند بنابر این دولت در این زمینه باید به هر دو کمک کند و میدان‌دار باشد.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل از انقلاب شهرک‌هایی اطراف کارخانه‌های بزرگ ساخته شد و افرادی که به استخدام این کارخانه‌ها در می‌آمدند برای آنکه در رفت‌وآمد دچار مشکل نشوند و با انرژی و انگیزه بیشتری به کار و تولید بپردازند به مدت یک تا دو سال در واحدهای مسکونی آن ساکن می شدند تا شرایط خانه‌دار شدن را پیدا کنند.

صالحی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از کارفرمایان در گذشته برای پرسنل خود در قالب شهرک‌های مسکونی خانه سازی می‌کردند اکنون نیز می‌توان این ایده را با کمک و حمایت دولت عملیاتی کرد. اگر دولت کارفرمایان را حمایت کند، کارفرمایان نیز تشویق می‌شوند که برای کارگران خود خانه بسازند.

به اعتقاد این کارشناس حوزه کار، ساخت شهرک‌های مسکونی در کنار محل کار و کارخانه ها کمک می‌کند که نیروی کار با آورده اندک خود و مشارکت کارفرمایان صاحبخانه شود.

صالحی یادآور شد: در گذشته خود کارفرمایان مبلغی را به کارگران اختصاص می‌دادند و کارگرانی که در امر ساخت مسکن مشارکت داشتند ماهانه از حقوقشان کسر می‌شد. حتی کارفرما ضمانت می‌کرد و از طریق بانک برای کارگران خود تسهیلات می گرفت، از این رو اگر در تولید مسکن مشارکت باشد کارگران سریع تر صاحبخانه می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.