مرگ «عایشه نور ازگی» شهروند ترکیه‌ای- آمریکایی هجمه گسترده ای را به راه انداخته و مقامات واشنگتن را برای بازنگری در مورد سیاستشان با رژیم زیر فشار قرار داده است.

دیوار بتنی روابط واشنگتن و تل آویو ترک برمی دارد؟ / بررسی پشت پرده یک سیگنال معنادار آمریکا به رژیم صهیونیستی

مرگ «عایشه نور ازگی» شهروند ترکیه‌ای- آمریکایی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست بار دیگر هجمه روانی و رسانه ای گسترده ای را علیه مقامات واشنگتن به راه انداخته و آنها را برای بازنگری در مورد سیاستشان با رژیم زیر فشار قرار داده است.

نظامیان ارتش اشغالگر روز جمعه این فعال آمریکایی ترک‌تبار را در اطراف منطقه «جبل صبیح» در «شهرک بیتا» در جنوب نابلس واقع در شمال کرانه باختری به ضرب گلوله کشتند. به گفته منابع محلی، عایشه نور ۲۶ ساله در تظاهرات هفتگی ضد شهرک‌سازی در جنوب نابلس شرکت کرده بود که بر اثر تیراندازی مستقیم نظامیان اشغالگر از ناحیه سر به شدت زخمی و سپس جان باخت.

پیام معنادار واشنگتن به تل‌آویو

اکنون انتقادها از دولت بایدن به سبب حمایت بی مهابا از رژیم اشغالگر به اوج خود رسیده است. کار تا جایی بالا گرفته که شنبه هفته گذشته و در پی انتشار اخباری درباره پیدا شدن جسد ۶ اسیر صهیونیست در غزه که در بین آنها نام هرش گلدبرگ پولین، شهروند اسرائیلی- آمریکایی به چشم می خورد، ایده انعقاد توافق آتش بس دوجانبه میان واشنگتن با حماس در محافل داخلی ایالات متحده بر سر زبان ها افتاد. با این تفاسیر اگرچه به نظر شهادت و ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار فلسطینی نتوانست تغییری در سیاست یانکی ها در قبال تل آویو ایجاد کند اما تحولات جاری بیش از پیش ذهن مقامات کاخ سفید را به خود مشغول ساخته است.

اکنون در حالی که لفاظی های جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی علیه لبنان هم افزایش یافته، مقامات واشنگتن پیام معناداری به تل آویو ارسال کرده اند. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی با بیان اینکه مقام‌های آمریکایی از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند با حزب‌الله و ایران تنش‌زدایی کند افشا کرد که آنها به اسرائیل هشدار داده‌اند نیروی دریایی ایالات متحده که در منطقه مستقر شده نمی‌تواند «تا ابد» از اسرائیل محافظت کند. رژیم صهیونیستی بعد از ترور فواد شکر، از فرماندهان حزب‌الله و اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران در حالت آماده‌باش به سر می‌برد. پس از حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله وزارت دفاع آمریکا مدت استقرار دو ناو هواپیمابر ایالات متحده آمریکا در منطقه را تمدید کرد.

حماس: آمریکا در جانبداری از رژیم صهیونیستی بازنگری کند

در تحلیل این پیام برخی معتقدند که اگرچه تغییر کلی سیاست آمریکا در قبال حمایت از رژیم صهیونیستی غیرممکن به نظر می رسد اما این اقدام می تواند سیگنالی هدفمند و هشداری جدی به تل اویو برای تغییر رویکرد اشغالگران باشد. بایدن اگرچه پیشتر صدور برخی تسلیحات به مقصد فلسطین اشغالی را کاهش داد، اما با فشار لابی صهیونیست دوباره این مانع را برداشت. با این حال به اعتقاد کارشناسان ادامه سیاست کشتار در فلسطین و جنگ طلبی در منطقه می تواند کاخ سفید را به سمت کاهش حمایت های تسلیحاتی همانگونه که درباره انگلیس اتفاق افتاد و حتی محدود کردن حمایت دیپلماتیک از تل اویو با هدف کاستن از فشار داخلی و حفظ وجه جهانی وادار سازد.

آمریکا حال مجبور است با محافظه کاری و حساسیت بیشتری به مسئله فلسطین نگاه کند چراکه دیگر آبرویی برای کابینه نتانیاهو نمانده و حتی شهروندان رژیم اشغالگر نیز به خیابان ریخته و خواستار برکناری نخست وزیر هستند، مسئله ای که اشفتگی در اسرائیل را به اوج رسانده و صهیونیسم را به مرز فروپاشی رسانده است.

پیرو همین مسئله است که جنبش حماس نیز در واکنش به کشته شدن شهروند آمریکایی حامی فلسطین در نابلس از واشنگتن خواست در سیاست جانبدارانه خود در قبال تل‌آویو بازنگری کند. در بیانیه جنبش حماس آمده است: جنایت ارتش اشغالگر را در هدف قرار دادن «اسنور ازگی ایجی» در امتداد جنایات عمدی رژیم اشغالگر علیه حامیان خارجی مردم فلسطین قرار دارد. ما از واشنگتن می خواهیم در سیاست جانبدارانه خود در قبال رژیم اشغالگر که منجر به کشته شدن یک شهروند آمریکایی به ضرب گلوله نظامیان این رژیم شد، بازنگری کند.

خبرنگار: هدایت جاوید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.