پیشنهاد سردبیر

انتصاب یک مقام عالی رتبه نظامی توسط تل آویو برای مدیریت امور غیرنظامی غزه، تلاش استراتژیک در راستای برنامه ریزی برای روزهای پس از جنگ و نادیده گرفتن توافق آتش بس و بخشی از استراتژی گسترده‌تر رژیم اشغالگر برای کاهش نفوذ مقاومت است.

پشت پرده انتصاب یک مقام عالی رتبه نظامی اسرائیل برای مدیریت امور غیرنظامی غزه

قدس؛ انتصاب یک مقام عالی رتبه نظامی توسط تل آویو برای مدیریت امور غیرنظامی غزه، یک تلاش استراتژیک اسرائیل در راستای برنامه ریزی برای روزهای پس از جنگ و نادیده گرفتن توافق آتش بس است. درواقع این تصمیم بخشی از استراتژی گسترده‌تر رژیم اشغالگر اسرائیل برای تشدید کنترل خود بر غزه و در عین حال تلاش برای تغییر شکل سپهر سیاسی برای کاهش نفوذ مقاومت و به خصوص حماس است.

ارتش اشغالگر اسرائیل به عنوان بخشی از یک استراتژی بلندمدت برای اعمال کنترل بیشتر بر غزه، هفته گذشته «الاد گورن» را به عنوان اولین «رئیس اقدامات بشردوستانه- مدنی در نوار غزه» منصوب کرد؛ این نقش جدید که بر اداره امور غیرنظامی در غزه متمرکز شده است، سؤالات مهمی را در مورد نیات تل آویو و چشم انداز آن برای آینده منطقه تخریب شده و محاصره شده غزه مطرح می‌کند.

 انتصاب گورن در حالی صورت می‌گیرد که جنگ وحشیانه علیه غزه که وارد یازدهمین ماه خود می‌شود، نه تنها تاب‌آوری ارتش اشغالگر را با چالش مواجه کرده است، بلکه منجر به عواقب قابل‌توجه و مداوم برای رژیم در میدان جنگ و در سطح منطقه شده است.

تلاویو در صدد مدیریت بحران در غزه

ایجاد این موقعیت جدید در واحد هماهنگ کننده فعالیت‌های دولتی در مناطق تحت کنترل وزارت دفاع رژیم، نشان دهنده تغییر قابل توجهی در رویکرد اسرائیل به غزه است که نشان از تصمیم تلاویو بر حرکت به سمت مدیریت مستقیم‌تر امور غیرنظامی در این باریکه و بخشی از استراتژی گسترده‌تر رژیم اشغالگر اسرائیل برای تشدید کنترل خود بر غزه و در عین حال تلاش برای تغییر شکل سپهر سیاسی برای کاهش نفوذ مقاومت و به خصوص حماس است.

درواقع استراتژی جدید در غزه همان سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» از سوی تلاویو است که پیشتر در کرانه باختری برای ایجاد اختلاف بین تشکیلات خودگردان فلسطینی و جناح های مقاومت به کار گرفته شده است.

 نقش گورن در ظاهر شامل مدیریت کمک های بشردوستانه، نظارت بر عملیات گذرگاه های مرزی، بازسازی زیرساخت های تخریب شده توسط اسرائیلی‌ و هماهنگی با سازمان‌های کمک رسانی بین المللی است اما انتصاب وی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت اشغالگر برای ایجاد چارچوبی جدید برای مدیریت گذرگاه رفح با مصر، نقطه دسترسی حیاتی غزه به جهان خارج، که در حال حاضر تحت محاصره شدید اسرائیل قرار دارد، تلقی می شود.

طبق ادعای ارتش اشغالگر، این نقش جدید با ادغام و اجرای تلاش‌های بشردوستانه در نوار غزه و هماهنگی با جامعه بین‌المللی سروکار دارد، به گونه‌ای که امکان اجرای تلاش‌های بشردوستانه را در عین حفظ منافع امنیتی رژیم صهیونیستی فراهم کند.

 ابعاد استراتژیک انتصاب گورن

 انتصاب گورن به جای پرداختن به بحران انسانی فوری در نوار غزه که ناشی از حمله نظامی وحشیانه ۱۰ ماهه ارتش اشغالگر به باریکه غزه است، باید به عنوان یک اقدام استراتژیک از سوی اسرائیل برای تحکیم حضور و نفوذ خود در غزه تلقی شود.

 تلاویو با قرار دادن یک مقام عالی رتبه نظامی در مسئولیت امور غیرنظامی، نیت خود را برای حفظ کنترل مستقیم بر اداره غزه نشان می‌دهد و به شکل بالقوه منطقه را به منطقه‌ای با حکومت نظامی غیرمستقیم برای سال‌های آینده تبدیل می‌کند؛ درواقع این اقدام با استراتژی گسترده‌تر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برای تضعیف حماس و تقویت ساختار حکومتی جایگزین که بیشتر در راستای منافع اسرائیل باشد، همسو است.

 با این حال، پیگیری این رویکرد برای رژیم صهیونیستی بدون چالش هم نخواهد بود؛ پیچیدگی‌های مدیریت جمعیت آسیب دیده و آواره فلسطینی غزه، همراه با نظارت و فشار فزاینده بین‌المللی، تلاش‌های تل‌آویو برای اعمال کنترل بیشتر را پیچیده‌تر خواهد کرد. این در حالی است که مقاومت مداوم جناح‌های فلسطینی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها مانعی بزرگ در برابر هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود ایجاد کرده و باعث شده این رژیم توفیقی در کنترل باریکه غزه حاصل نکند.

مقاومت در برابر طرح‌های اشغالگران، درگیری چند جبهه‌ای تلفات بسیاری به ارتش اسرائیل وارد کرده است، که در رویارویی با گروه‌های مقاومت فلسطینی و درگیری‌ها در شمال با حزب‌الله با خسارات قابل‌توجهی مواجه شده است؛ این روند فرسایشی وضعیت دشوار اسرائیل را در دستیابی به اهداف نظامی اعلام شده اش، با تشدید بیشتر احتمالی پس از موج اخیر ترورهای برجسته، نشان می دهد.

در این بین جنبش‌های مقاومت فلسطین  برای تقویت توانایی‌های خود و مقابله با برنامه‌های تل‌آویو برای کنترل دائمی غزه، از ریزش نیروهای اسرائیلی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، اسرائیل در تلاش برای جلب حمایت بین المللی برای اقدامات خود در غزه است که با تشدید ناآرامی‌های داخلی ناشی از امتناع دولت نتانیاهو از مذاکره درباره توافق آتش بس با حماس که نیروهای اسرائیلی را از این منطقه خارج می کند، پیچیده تر شده است.

 مقاومت فلسطین اما با تکیه بر حمایت بین‌المللی، برجسته کردن اقدامات جنایتکارانه و ناقض حقوق بشر اسرائیل و جلب توجه افکار جهانی برای افزایش فشار دیپلماتیک بر اسرائیل برای خروج کامل از نوار تمرکز کرده است.در این راستا تقویت وحدت ملی در میان جناح‌های فلسطینی نیز امری مهم و حیاتی به نظر می‌رسد و یک جبهه متحد برای مقابله موثر با تلاش‌های تلاویو برای تکه تکه کردن جامعه فلسطین و تضعیف مقاومت حیاتی است.

استراتژی سیاسی با فشار مسلحانه

ادامه درگیری‌ها و تداوم محاصره می‌تواند بحران انسانی غزه را تشدید کند و شکست‌های جدیدی را برای مقاومت از نظر تامین نیازهای اساسی مردم ایجاد کند. رسیدگی به این بحران مستلزم همکاری نزدیک با سازمان های بین المللی برای کاهش تأثیر بر غیرنظامیان است.

چند سناریو ممکن است به دنبال آخرین گام‌های رژیم اشغالگر در راستای برنامه‌های پس از جنگ برای غزه دنبال شود چرا که اگر تلاش‌های دیپلماتیک با شکست مواجه شود یا توافق آتش‌بس حاصل نشود، ممکن است اسرائیل درگیری‌های نظامی را در غزه افزایش دهد.

تقویت وحدت ملی و ظرفیت عملیاتی پاتک مقاومت به طرح تلاویو

بدیهی است که انتصاب الاد گورن که یک فرمانده نظامی تلقی می‌شود به عنوان فرماندهی و مدیریت امور غیرنظامی در غزه، نشانه روشنی از قصد راهبردی اسرائیل برای تشدید کنترل خود بر این باریکه و تضعیف نفوذ مقاومت است. به احتمال زیاد، این حرکت با افزایش مقاومت فلسطین روبرو خواهد شد، چنانکه این مقاومت را پیشتر در مورد کریدورهای فیلادلفی و نتزاریم مشاهده کردیم. برای مقاومت بسیار مهم است که به تقویت ظرفیت عملیاتی خود ادامه دهد و در عین حال تلاش‌های دیپلماتیک را برای خنثی کردن هرگونه اقدام اسرائیل برای تحمیل نظم جدید در غزه تشدید کند؛ در این راستا تقویت وحدت ملی و حفظ حمایت مردمی در میان فلسطینیان برای مقابله با این تهدیدات ضروری است. در نهایت، مقاومت فلسطین عاملی کلیدی در خنثی کردن برنامه‌های اسرائیل برای اشغال و اداره دائم غزه است. تا زمانی که فلسطینی ها کاملاً به سرزمین و حقوق خود متعهد باشند، هیچ راهبردی عم از تداوم شهرک سازی یا  اقدامات نظامی موفق نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.