پیشنهاد سردبیر

۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 1013313

ایران با قرار گرفتن خود به عنوان یک هاب انرژی منطقه ای می تواند به طور موثر از منابع گازی فراوان خود استفاده کند و علاوه بر منابع گازی خود جهت توسعه تجارت منطقه‌ای گاز، بر توسعه ظرفیت تولید برق و سپس انتقال برق نیز تمرکز کند.

تمرکز استراتژیک بر تجارت گاز و همکاری با کشورهای همسایه در طول برنامه پنج ساله هفتم توسعه، فرصتی حیاتی برای ایران برای تقویت بخش انرژی خود و در عین حال کاهش اثرات تحریم‌های بین‌المللی فراهم می‌کند. مهم‌ترین سیاست دولت چهاردهم باید مبتنی بر اجرای مفاد قانون برنامه هفتم توسعه مبتنی بر توسعه تجارت گاز و برق ایران در منطقه و همچنین تبدیل شدن به هاب ترانزیت گاز منطقه غرب آسیا باشد تا با گسترش همکاری‌های گازی با محوریت واردات و صادرات حداکثری گاز، علاوه بر حل ناترازی داخلی، مسیر بازطراحی تجارت انرژی ایران نیز فراهم گردد.

ایران با قرار گرفتن خود به عنوان یک هاب انرژی منطقه ای می تواند به طور موثر از منابع گازی فراوان خود استفاده کند و علاوه بر منابع گازی خود جهت توسعه تجارت منطقه‌ای گاز، بر توسعه ظرفیت تولید برق و سپس انتقال برق نیز تمرکز کند و این رویکرد موجب خواهد شد که ایران تامین‌کننده اصلی برق و گاز منطقه و هاب اصلی ترانزیت گاز در منطقه شود و بدین ترتیب نقش ایران در امنیت انرژی منطقه ای نیز تقویت خواهد شد.

برای تحقق کامل پتانسیل راهبردی کشور، دولت چهاردهم باید چالش‌های ژئوپلیتیکی را پشت سر بگذارد، نیازهای زیرساختی را برطرف کند و با فشارهای تحمیل شده توسط تحریم‌ها سازگار شود و از همه مهم‌تر توافقات گازی خود با ترکمنستان و روسیه را به مرحله اجرا برساند و با تقویت همکاری‌های گازی در زمینه سوآپ گاز یا تجارت گاز نیز جایگاه کلیدی خود به عنوان هاب انرژی منطقه را تثبیت کند. تاکید قوی بر دیپلماسی، سرمایه‌گذاری زیرساختی و توسعه توافق‌نامه‌های راهبردی در تضمین موفقیت عملیات تجارت گاز ایران، که منجر به انعطاف‌پذیری اقتصادی بلندمدت و ثبات در منطقه می‌شود، حیاتی خواهد بود.

تمرکز اخیر دولت ایران بر توسعه قراردادهای راهبردی با کشورهای همسایه، ماهیت حیاتی روابط تجاری آینده انرژی را برجسته می کند. تسهیل این توافقات در طول برنامه پنج ساله هفتم توسعه نشان دهنده تعهد ایران برای تبدیل شدن به یک هاب منطقه ای انرژی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.