پیشنهاد سردبیر

مدیر مجموعه دانشگاهی اندیشه رضوان گفت: تجربه نزدیک به مرگ که در دهه های گذشته اهمیت خاصی در میان متفکران و پژوهشگران پیدا کرده است.موضوع اولین رویداد تخصصی مدرسه میان رشته ای اندیشه رضوان است.

تجربه نزدیک به مرگ توهم یا واقعیت؟

حجت‌الاسلام انصاری بایگی، مدیر مجموعه دانشگاهی اندیشه رضوان در حاشیه افتتاحیه مدرسه تخصصی میان رشته ای «تجربه نزدیک به مرگ توهم یا واقعیت»،گفت: این رویداد که توسط مجموعه ما در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همراهی دانشگاه فردوسی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده الهیات تهران، کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ کشور و انجمن فلسفه دین ایران برگزار می‌شود، میزبان بیش از ۲۱۰ متخصص از رشته های علوم پزشکی، فلسفه، الهیات و مخاطبان آزاد است که به‌صورت‌ آنلاین و حضوری در این رویداد شرکت کردند.
انصاری ادامه داد: در این رویداد تخصصی که به‌صورت فشرده ۱۱ استاد شاخص بین‌المللی در دو روز ۲۹ و ۳۰ شهریور، ۱۶ ساعت ارائه مطلب می کنند به دنبال بررسی مسائل و مبانی نظری، دینی و فلسفی NDE و تأثیرات اجتماعی آن در افزایش یا کاهش دین‌گرایی در جامعه هستند. همچنین بررسی نوع اعتبار سنجی تجارب نزدیک به مرگ و نظریات علوم مختلف در رابطه با این موضوع از دیگر اهداف مورد اهتمام در این جلسات است و ما در واقع به دنبال شناسایی نقش شاخه های مختلف علمی در این موضوع و دعوت از متفکران آن علوم برای پژوهش و تحقیق بیش از پیش در این زمینه هستیم.
 انصاری بایگی در رابطه مزیت این رویداد نسبت به دیگر برنامه ها و رویدادهای مرتبط با تجارب نزدیک به مرگ گفت: این دوره طبق نظر اساتید حاضر و دیگر صاحب نظران می تواند در نوع خودش اولین باشد، چراکه با رویکرد متفاوت و بدون جانبداری توانسته اساتید و نظرات مختلفی را درکنار هم جمع کند تا نتیجه ای نوین و دقیق را برای مخاطبان رقم بزند.
وی ادامه داد: تنوع دیدگاه ها در این رویداد به گونه ای است که ممکن است استادی همسو با معرفت افزایی تجارب نزدیک به مرگ باشد، استادی بدون نظر باشد و استادی هم مخالف معرفت افزایی این موضوع باشد که نتیجه را شنونده ارزیابی و انتخاب می کند و این یعنی میدانی آزاد برای علم و عالمان.
علی انصاری در ادامه افزود: سخنرانان دعوت شده از اساتید برجسته دانشگاه ویرجینیا، امام صادق، تهران، فردوسی، و دیگر جریان سازان و صاحب نظران این عرصه هستند و در حال حاضر نیز افراد توانمند جدیدی برای همکاری های آینده یا مجموعه شناسایی شده‌اند.
مدیر مجموعه اندیشه رضوان دانشگاه رضوی در خصوص آینده این رویداد گفت: امیدواریم سه رویداد دیگر را در سال آتی در راستای در این مدرسه تخصصی برگزار کنیم که البته آنها به شکل پژوهش و واکاوی برگزار می شود و از حالت استاد شاگردی خارج می‌شود؛ همچنین امیدوارم این رویداد تخصصی هم بصورت سالانه در آینده ادامه یابد، اما به شکلی بزرگ تر و پیشرفته تر.
انصاری افزود: به غیر از سازمان ها و ارگان های همراه در دوره کنونی، دو ارگان دیگر نیز برای همراهی اعلام آمادگی کرده‌اند که نشان از تاثیر گذاری عمیق کوتاه مدت این طرح دارد.
وی در پایان به توضیحات بیشتری در خصوص مجموعه اندیشه رضوان پرداخت و گفت: اندیشه رضوان سعی می‌کند تا نقش یک کاتالیزور را برای نخبگان ایفا کند تا بتوانند به سهولت حرف های خود را در جامعه علمی انتشار دهند و همچنین هدف اصلی اندیشه رضوان بررسی و تحلیل چالش های مباحث الهیات برای جوانان و نوجوانان است و هم اکنون درحال انجام پروژه ای مهم در خصوص حل چالش های دینی و اعتقادی برای مخاطبین دهه هشتادی هستیم که به زودی رسانه ای خواهد شد. 
مدیر مجموعه اندیشه رضوان دانشگاه رضوی خاطرنشان کرد: رویداد ها و برنامه های متفاوت تری هم در اندیشه رضوان برنامه ریزی شده که با توجه به تازه تاسیس بودن این مجموعه بسیار قابل تحسین است، موضوعاتی همچون حل مسائل و چالش های دینی ناظر بر جامعه شناسی، حقوق جامعه و حقوق بشر، مرگ و معاد، و حوزه های تاریخی از جمله این برنامه هاست.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.