پیشنهاد سردبیر

۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 1014769

عمده‌ترین بازار صادراتی کشمش‌های تولیدی در خراسان رضوی، پاکستان است؛ اما به دلیل وضع عوارض سنگین گمرکی که این کشور برای کشمش ایرانی تعیین کرده، زیان، قاچاق و دلال‌بازی در کمین بازار کشمش استان است.

رونق قاچاق کشمش

به گزارش قدس خراسان، دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: با افزایش عوارض گمرکی، دیگر صادرات کشمش به پاکستان سودی ندارد چون صادرکننده ما نمی‌تواند با بازار از نظر قیمت محصول رقابت کند.  
مجید مهدوی در پاسخ به این پرسش که دلیل افزایش تعرفه واردات چیست، عنوان می کند: در پیگیری‌های انجام شده، تجار گفته‌اند افزایش تعرفه از طرف پاکستان یک مقابله به مثل در برابر وضع عوارض برای برنج پاکستانی و انبه این کشور برای ورود به ایران بوده که روی کشمش صادراتی ایران اعمال شده است.  
وی می‌افزاید: با این اقدام زندگی بخشی از کشاورزان خراسان رضوی در شهرستان‌های قوچان، خلیل‌آباد، بردسکن و کاشمر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. برای صادرات به پاکستان یا خریداری وجود ندارد یا اگر باشد، با قیمت پایینی خرید انجام می‌شود که موجب آسیب به تولیدکنندگان است.  

ضرورت چاره‌جویی برای صادرات کشمش 
دبیر کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی راهکار این موضوع را رایزنی وزارت خارجه، سازمان توسعه تجارت و معاونت بازرگانی وزارت صمت با کشور پاکستان می‌داند و تشریح می‌کند: باید با طرف پاکستانی در این زمینه گفت‌وگو کرد تا مشکل حل شود و به فرض اگر عوارض کاهش نیافت، با در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی مانند معافیت در برخی عوارض گمرکی و رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان کشمش، زمینه صادرات این محصول به منظور جلوگیری از آسیب به کشاورزان در نظر گرفته شود.
مهدوی با ارائه آماری در خصوص باغ‌های زیر کشت محصول انگور می‌افزاید: به صورت عمومی شهرستان خلیل‌آباد دست‌کم ۷۰ درصد و بردسکن و کاشمر  ۳۵ تا ۴۰ درصد بهره‌بردار انگور دارند که برای حل این مشکل و جلوگیری از خسارت کشاورزان باید هرچه سریع‌تر اقدامی صورت بگیرد.  

از دست رفتن بازارهای مقصد صادراتی
در تشریح و بررسی اخبار مرتبط با این مشکل، محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در سیزدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی که طی چند روز گذشته در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، می‌گوید: کشاورزان شهرستان خلیل‌آباد با شرایط سختی به تولید انگور و کشمش پرداخته‌اند؛ اما متأسفانه به دلیل برخی قوانین خلق‌الساعه، صادرات این محصول متوقف شده است. ازطرف دیگر، کشمش تولیدی صادراتی در کشور با قیمتی کمتر از هزینه تمام شده آن به فروش می‌رسد و در این میان، کشور هدف صادراتی (پاکستان) برای این محصول تعرفه تعیین کرده و این در حالی است که کشورهای همسایه با تعرفه صفر صادراتی، در حال نفوذ در بازارهای هدف ما هستند و با این شرایط، محصول کشمش ایرانی از بازار هدف خارج می‌شود.
همچنین در همین جلسه علیرضا نعمتی، عضو کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد اظهار می‌کند: گمرک برای انبه و برنج پاکستانی تعرفه زیادی نسبت به سال‌های گذشته تعریف کرده است. کشور پاکستان نیز برای مقابله با این امر، هزینه ورود کالاهای صادراتی از جمله انگور را چندین برابر افزایش داده است. این چالش، آسیب زیادی به کشاورزان و صادرکنندگان وارد می‌کند و موجب از دست رفتن بازارهای هدف می‌شود. درحال حاضر، در فصل برداشت و تولید کشمش، گوجه‌فرنگی، پسته، زیره و سایر محصولات کشاورزی هستیم. با از دست رفتن بازار هدف، انگیزه کشاورزان برای تولید کاهش و مهاجرت آنان به شهرها برای انجام مشاغل کارگری افزایش پیدا می‌کند. برخی کشاورزان به دلیل کمبود آب، زمین‌ها را رها کرده‌اند. برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از این اتفاق‌ها، باید از نهادهای متولی کمک گرفته شود. نکته دیگر اینکه هم اکنون تجار افغانستانی با خرید کشمش و انگور، اقدام به صادرات این محصول به پاکستان با عنوان صادرات افغانستان می‌کنند.

قاچاق کشمش، جایگزین صادرات قانونی
برای بررسی و پیگیری این موضوع، یک صادرکننده کشمش به خبرنگار ما می‌گوید: امسال تعرفه صادرات کشمش به پاکستان ۵۵درصد بوده که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر صادرات کشمش به پاکستان صرفه ندارد مگر اینکه به صورت قاچاق صادر شود که قاچاق کیلویی ۲۰هزار تومان هزینه دارد. اگر همین کار از طریق قانونی باشد، برای صادرکننده تا پاکستان کیلویی ۵۰هزار تومان تمام می‌شود و باید موارد بسته‌بندی صادراتی و سایر هزینه‌ها را هم در نظر گرفت. در مجموع باید گفت صادرات کشمش به پاکستان دیگر صرفه ندارد.
در سال جاری کشاورزی، باغداران چالش‌هایی مانند قطع برق، خشکسالی و سرمازدگی را پشت سر گذاشتند و طوفان و تگرگ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی خراسان رضوی از جمله باغ‌های انگور خسارت وارد کرد  و حالا چالش صادرات و به فروش نرفتن محصول کشمش، ته‌مانده توان انگورداران را خواهد گرفت.
 طی سالیان گذشته بیشتر کشاورزان بدون آنکه پولی بگیرند، کشمش خود را در اختیار دلالان قرار داده‌اند و آن‌ها به صورت مدت‌دار از کشاورز کشمش می‌خریده‌اند. باید گفت، تعرفه پایین‌تر خروج به روش قاچاق و آغاز عرضه کشمش به بازار توسط کشاورزان، دیر یا زود شاهد حضور گسترده دلالان برای چپاول اندک‌مانده دسترنج کشاورزان خواهیم بود و باز هم برنده این بازی، دلالان هستند؛ بازی‌ای که با تعیین تعرفه برای انبه و برنج پاکستانی از سوی مسئولان و بی‌تدبیری شروع شد؛ اما در نهایت دودش به چشم کشاورز خراسانی رفت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.