به گزارش قدس آنلاین، ایوب ابراهیمی در گفتوگویی، با بیان اینکه موفقیت هر نظام آموزشی، وابستگی ویژهای به دانش و مهارتهای حرفهای معلم دارد گفت: معلم، مهمترین عضو نظام آموزشی در فرایند یاددهی - یادگیری است؛ اطمینان از کسب شایستگیها در خروجیهای دانشگاه، بدون توجه به ارزشیابی کیفیت تربیتمعلم امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی آموزش و پرورش توجه ویژهای به امر تربیت معلم و کیفیت آن شده است افزود: اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش (راهکار ۲-۱۰) و طراحی کلان (معماری) برنامه درسی تربیت معلم، بسترهای لازم را برای تحقق کیفیت مورد نظر پیشبینی کرده است. تربیت معلمانی برخوردار از شایستگیهای حرفهای، نیازمند بهرهگیری از برنامههای درسی منسجم و سازوکارهایی برای ارزشیابی برنامهها است، بدین منظور شیوههای متعددی برای ارزشیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان پیشبینی شده است که هر کدام بر اجزای خاصی از نظام دانشگاه تمرکز دارد.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی با تأکید بر سنجش کیفیت دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان و توجه به فرآیند تربیتی آنان، بخشی از نظام جامع ارزیابی را تحقق میبخشد ادامه داد: ابعاد شایستگیهای رسمی و تصریح شده در برنامه درسی تربیت معلم به عنوان مواد سنجش در نظر گرفته میشوند، علاوه بر این، طراحی ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی بر اساس شش ویژگی سرنوشت ساز بودن ارزشیابی (در نظر گرفتن تأثیر جدی ارزشیابی بر زندگی حرفهای و شخصی)، همراستایی با ملاکهای مورد عمل در دانشگاه (مغایر نبودن ملاکهای نمرهدهی با ملاکهای مورد استفاده در دانشگاه)، اندازهگیری کلنگر (عدم تناظر یک به یک با ملاکهای دروس و توجه به برآیند کلی شایستگیهای پرورش یافته)، قابلیت اجرایی و اندازهگیری (امکانپذیری اندازهگیری مولفههای در نظر گرفته شده)، دقت اندازهگیری (اندازهگیری دقیق با درجه بالایی از روایی و اعتبار) و عینیت نمرهگذاری (استفاده از ملاکهای استاندارد و به حداقل رساندن ذهنیات متفاوت ارزیابان و نمرهدهندگان) تنظیم شده است.
ابراهیمی با بیان اینکه بر اساس بند ۱ ماده ۲ اساسنامه دانشگاه، تامین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مومن و متعهد، معتقد به مبانی دینی و ارزشهای اسلامی و انقلابی، دارای فضایل اخلاقی و ارزشهای والای انسانی، کارآمد و توانمند در تراز جمهوری اسلامی ایران بر عهده دانشگاه فرهنگیان است گفت: دانشگاه مکلف است در مدیریت تمام عیار و همه جانبه کیفیت، از خود اهتمام ویژهای ورزد. حصول اطمینان از کسب انواع شایستگیها در دانشجو معلمان بدون پیشبینی سازوکاری برای ارزشیابی بروندادهای تربیت معلم امکانپذیر نیست. که یکی از این سازوکارهای برگزاری آزمونهای جامع و مبتنی بر سنجش سطوح بالای تفکر خروجیهاست.
وی با بیان اینکه این موضوع در راستای تحقق تضمین کیفیت که از مطالبات جدی نظام جمهوری اسلامیاز دانشگاه فرهنگیان است، اهمیت بیشتری دارد افزود: اجرای ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی (اصلح) زمینه مناسبی برای پیادهسازی عدالت در بین دانشجویان (با دخالت دادن کیفیت تحصیل در سرنوشت حرفهای آنان) و در میان دانشآموزان آینده آنان (که معلمان واجد صلاحیت را تجربه میکنند) فراهم میکند، ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای معلمی تنها یکی از سازوکارهای تضمین کیفیت بروندادهای نظام دانشگاه فرهنگیان است.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مهمترین اهداف طرح ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای دانشجو معلمان (اصلح) صیانت از آموزش و پرورش از نظر صلاحیتهای حرفهای معلمان در بدو ورود، پاسخگو نمودن دانشگاه فرهنگیان در قبال کیفیت خروجیهای آن، فراهم کردن شواهد ناظر به اثربخشی برنامه درسی رسمی و غیر رسمیدانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی مأموریتگرا، تقویت انگیزه تحصیلی در دانشجو معلمان گروههای هدف در این دوره از ارزیابی، مهارتآموزان سری هشتم، نهم و دهم و تعدادی از جاماندگان از سریهای قبل است ادامه داد: ملاک و معیار چارچوب سنجش در این دوره، صرفا برنامه درسی مصوب و ابلاغی معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی برای مهارت آموزان است که از طریق رسانههای جمعی و به طور ویژه به اطلاع مشمولان رسیده است.
ابراهیمی با بیان اینکه محتوای آزمون از دروس عمومی تمام رشتهها (معلم تحولآفرین و آسیب شناسی کودک و نوجوان) و دروس اختصاصی هر یک از گروههای آموزش ابتدایی، کودکان استثنایی، آموزش متوسطه (۱۷ رشته دبیری)، تربیتبدنی، مراقب سلامت، مربی آمورتربیتی و مشاور واحد آموزشی است گفت: به منظور رعایت حال شرکت کنندگان و آسودگی خاطر تلاش شده تا داوطلبان بتوانند از طریق رزرو محل آزمون خود از طریق سامانه ابلاغی در استان مورد دلخواه در روز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ راس ساعت ۱۰ صبح در آزمون شرکت کنند.
وی با بیان اینکه در این مرحله از آزمون حدود ۲۸۰۰۰ نفر در ۸۱ حوزه آزمون سراسر کشور شرکت خواهند کرد که آمار دقیق آن پس از اتمام ثبت نام و رزرو محل آزمون مشخص خواهد شد اظهار کرد: با توجه به اینکه قبولی در آزمون یکی از الزامات ساماندهی و بهرهمندی از مزایای اشتغال در آموزش و پرورش است، لذا حضور در آزمون ضرورت دارد.
نظر شما