پیشنهاد سردبیر

قیمت جهانی طلا همچنان رو به افزایش است و خبر اقدام اسرائیل برای ترور سیدحسن نصرالله که صحت آن مورد تایید قرار نگرفته نیز بر این فضا دامن زده تا طلا پله‌های صعود را دو تا یکی طی کرده و با فتح مرز ۴ میلیون تومان در خط مقدم تقاضا قرار بگیرد.

طلا در کانال ۴ میلیون تومان سنگر گرفت / گزارش قدس از قرار گرفتن طلا در خط مقدم تقاضای سرمایه‌گذاری

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، شب گذشته تنش در کرانه‌های مدیترانه شدت گرفت و با حمله هدفمند رژیم صهیونیستی به مقر فرماندهی حزب‌الله لبنان در قلب ضاحیه بیروت، داغ‌تر شد. این امر باعث شد تا امروز در بازار سکه و طلا شاهد صعود یکدست قیمت ها باشیم به نحوی که طلا کانال ۴ میلیون تومانی را پشت سر گذاشت و سکه ردیف ۴۷ میلیونی را فتح کرد.

بازارهای جهانی تحت تأثیر «نگرانی‌ها از رکود اقتصادی» و «افزایش تنش‌های سیاسی» قرار دارند و در این شرایط «افزایش تقاضا» برای «سرمایه‌گذاری روی طلا» به‌عنوان محافظی در برابر ریسک‌ها نقش آفرینی می‌کند.  این شرایط باعث شده است که طلا در روزهای اخیر افزایشی باشد و این موضوع به بازار ایران هم سرایت کرده است.

البته با وجود اینکه امروز قیمت هر اونس طلا با ۲۰ دلار کاهش نسبت به روز پنج شنبه به۲۶۵۸ دلار رسید اما در ایران علیرغم کاهش ۲۰ دلاری اونس جهانی قیمت طلا و سکه به دلیل نوسانات نرخ ارز و تنش های سیاسی اقتصادی در سطح منطقه گران شد. هم اکنون قیمت طلا همچنان رو به افزایش است و  این فلز گران بها به سرعت در حال طی پله‌های صعود است و تا کنون توانسته با فتح مرز ۴ میلیون تومان در خط مقدم تقاضای سرمایه گذاران قرار بگیرد.

بالا رفتن تقاضای جهانی به خاطر مسائل ژئوپلتیکی و سیاسی

کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با قدس با اشاره به رکوردزنی بی‌سابقه نرخ طلا در پاسخ به اینکه چرا قیمت  طلا افزایش یافته، درباره سه عامل اصلی بالا رفتن تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی می‌گوید: کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، شاخص‌های اقتصادی ضعیف آمریکا که موجب کاهش ارزش دلار شده و مسائل ژئوپلتیکی، سیاسی و برخورد نظامی که در جهان اتفاق افتاده، تقاضای جهانی برای طلا را افزایش داده است.

وی با تأکید بر اینکه در بازار داخلی تقاضا موجب بالا رفتن قیمت طلا و سکه نشده است، یادآوری می‌کند: با توجه به حراج‌هایی که بانک مرکزی درخصوص سکه و طلا در اتاق ارز و طلای کشور انجام داده است، عرضه طلا و سکه به وفور در کشور وجود دارد به همین دلیل هم حباب سکه افزایش پیدا نکرده، بلکه با کاهش همراه بوده است. بنابراین تمام پیشامدها در حوزه بین‌المللی است و ربطی به مسائل داخلی ندارد.

وی درباره پیش‌بینی بازار سکه و طلا می‌گوید:  اتفاق‌های جهانی قابل پیش‌بینی نیستند و شرایط سیاسی جهانی به گونه است که نشان می‌دهد در قیمت اونس طلا و فلزات گرانبهای دیگر احتمال تغییرات وجود دارد. بنابراین چون قیمت ارز تغییر چندانی نکرده ما در حوزه داخلی مسئله‌ای نداریم، ولی قیمت جهانی طلا ممکن است باز هم دچار تغییراتی شود و توصیه می‌کنیم مردم در چنین مواقعی که بازار هیجانی است در داد و ستدها بیشتر دقت کنند.

افزایش قیمت طلا ناشی از ریسک‌ها و تنش‌ها در اقتصاد کلان
محمدرضا فلفلانی، تحلیلگر بازارهای مالی هم در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: در روزهای اخیر مشاهده شد نرخ طلا در بازار جهانی افزایش پیدا کرد و این نکته حائز اهمیت است که بدانیم این افزایش ناشی از چه مواردی بوده است. 
فلفلانی یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر اونس طلا در بازارهای جهانی را  نرخ بهره می‌داند که توسط کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و در پی رصد و پایشی که نسبت به متغیرهای اقتصاد کلان از جمله تورم و جی دی پی و بازار اشتغال صورت می‌گیرد، مشخص می‌شود.

این تحلیلگر بازارهای مالی با تأکید بر اینکه نرخ بهره مؤثرترین سلاح بانک مرکزی آمریکا برای مدیریت چرخه‌های رونق و رکود در اقتصاد است، توضیح می‌دهد: این کمیته در مواقعی که بازار با رکود مواجه است نسبت به کاهش نرخ بهره اقدام می‌کند تا به واسطه این محرک، تقاضا در اقتصاد ایجاد کند و در مواقعی که بازار با تورم مواجه است نرخ بهره را افزایش می‌دهد تا بتواند تورم را مدیریت کند. بدین ترتیب در روزهای گذشته با توجه به اینکه نرخ بهره ۵/۰درصد کاهش را تجربه کرد، دیدیم یک محرک برای افزایش قیمت کامودیتی‌ها به‌خصوص طلا در بازار ایجاد شد و در این حوزه شاهد رونق بودیم.

وی با یادآوری اینکه طلا علاوه بر این موضوع، از محل افزایش ریسک‌ها و تنش‌ها در اقتصاد کلان هم افزایش قیمت پیدا می‌کند، می‌افزاید: هر چه سطح ریسک‌ها در اقتصاد کلان افزایش پیدا کند طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و تقاضا برای آن افزایش می‌یابد. در داخل کشور هم علاوه بر این متغیرها، نرخ ارز هم در نرخ طلا اهمیت دارد و افزایش آن منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود.

گفتنی است، هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۴میلیون و ۲۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۸ میلیون  و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۶۵۸ دلار است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.