شواهد نشان می دهد در حوزه مصرف بنزین با مشکلاتی روبرو هستیم. مصرف سوخت در کشورمان به نحوی بالاست که از صادرکننده بنزین به واردکننده تبدیل شده ایم. هر چقدر بر میزان تولید و واردات اضافه می کنیم، به موازات آن مصرف بالا می رود.
به نظر می رسد، ادامه روند فعلی در حوزه بنزین امکانپذیر نیست. نیاز به اعمال سیاستی داریم که ضمن مدیریت مصرف به ایجاد عدالت در توزیع یارانه سوخت مبادرت کنیم. در همین ارتباط، مرکز پژوهشهای مجلس، طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده است.
بر اساس این طرح، به جای این که سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، به نفر داده می شود. به این معنا که هر شهروند ایرانی میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانه ای دریافت میکند. به زعم کارشناسان، در این روش ضمن این که عدالت اجتماعی بیشتری را در توزیع یارانه سوخت اعمال می کنیم، بستر برای مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق بنزین نیز فراهم می شود.
به زعم کارشناسان، وقتی افراد بدانند میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانهای در ماه دارند، در مصرف خودشان تجدیدنظر میکنند. نظرات رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان و آققلا را در ادامه در خصوص لزوم ایجاد بسترهای لازم برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر میخوانید.
لزوم مدیریت مصرف و کاهش شدت مصرف انرژی در کشور
سنگدوینی با اشاره به این موضوع که مصرف بنزین در کشورمان بسیار بالاست و درباره این موضوع شکی وجود ندارد، تصریح کرد: بنزین جزو بسته انرژی در کشور است و مانند دیگر حاملهای انرژی میزان مصرف آن در کشور ما بالاست. در شهریور و مهر امسال به صورت متوسط بین ۱۳۰ تا ۱۳۲ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داشتیم که رقم بالایی محسوب میشود.
وی ادامه داد: عدالت در اسلام و جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای دارد. عدالت اقتصادی نیز بسیار مهم است و باید مدنظر باشد. در کشور ما کمتر از ۵۰ درصد خودرو دارند و مابقی خودروی شخصی ندارند. افرادی که خودرو ندارند، از یارانه بنزین بی بهره هستند. در صورتی که بنزین گران شود، این افراد فاقد خودرو متضرر هم میشوند. زیرا افزایش کرایه ها را داریم که به ضرر آنهاست.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که در بالا توضیح داده شد، افراد متمکن که توانایی مالی بیشتری دارند، بهره بالاتری از یارانه می برند و کسانی که نمی توانند خودرو داشته باشند، از یارانه بهره نمی برند. برای حل این مشکل، در وهله اول باید شدت مصرف انرژی را در کشورمان پایین بیاوریم و به مدیریت مصرف بپردازیم.
سنگدوینی گفت: دولت باید موضوع بهینه سازی مصرف سوخت را جدی بگیرد. در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر که بنزین به کدملی هر فرد اختصاص پیدا میکند، باید بستری برای عرضه و خرید بنزین فراهم کنیم. کسانی که بنزین اضافه دارند امکان فروش سهمیه خود را دارند و به این ترتیب با بنزین به نفر، بهینه کردن مصرف بنزین صرفه اقتصادی پیدا خواهد کرد. همچنین طبق اعلام مرکز پژوهشهای مجلس، بهترین روش توزیع عدالت در یارانه سوخت مسئله بنزین به نفر است که این مهم را تحقق بخشد.
کشف قیمت واقعی بنزین در بازار ثانویه طرح بنزین به نفر
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر که مرکز پژوهشهای مجلس مطرح کرده است، بهترین راهکار برای ایجاد عدالت در توزیع یارانه سوخت است. دولت باید زیرساختهای لازم را برای اجرای این طرح به وجود بیاورد.
به گفته این نماینده مجلس، بازار ثانویه ای که در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای خرید و فروش بنزین پیش بینی میشود، می تواند در کشف قیمت واقعی بنزین موثر باشد. نیاز است بخشی از درآمد حاصل از اجرای این طرح به سفره مردم بیاید و معیشت آنها را تقویت کند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: میتوانیم بستر لازم را برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر ایجاد کنیم. نیازمند برنامه ریزی های دقیق از سوی دولت و کار کارشناسی هستیم. دولت لایحه اش را در این زمینه ارائه دهد، مجلس هم آماده همکاری است.
وی ادامه داد: باید شرایط را برای انجام طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر آماده کنیم و آگاهی های لازم را درباره ابعاد این طرح به مردم بدهیم. به طور مثال، برای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها از چند ماه قبل در سطوح مختلف از رئیس جمهور گرفته تا استانداران، مدیران، فرمانداران و... به آماده سازی افکار عمومی پرداختند. در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر نیز باید این اطلاع رسانی صورت بگیرد.
نظر شما