تحولات لبنان و فلسطین

رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان توافق کردند نیروهای ارمنستانی نیز با مرزبانان روس، در حفاظت از مرزهای ایران و ترکیه شرکت کنند.

نیروهای ارمنستان هم در مرزهای مشترک با ایران و ترکیه مستقر می‌شوند

«نازلی باغداساریان» سخنگوی رسانه‌ای «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت پاشینیان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار روز سه‌شنبه خود در مسکو توافق کردند که از اول ژانویه ۲۰۲۵ به همراه مرزبانان روس، پرسنل نظامی سرویس مرزی ارمنستان نیز در حفاظت از مرزهای ایران و ترکیه شرکت کنند. 

باغداساریان همچنین به جزئیات دیدار پوتین و پاشینیان اشاره کرد و گفت: «در این دیدار، نخست‌وزیر ارمنستان طرح "چهارراه صلح" خود را به رئیس‌جمهور روسیه ارائه و نگرانی‌های خود درباره مسائل منطقه قفقاز را ابراز کرد.»

طبق گزارش خبرگزاری «آرمن‌پرس» به نقل از باغداساریان، پاشینیان دیدار خود با پوتین را «مثبت» ارزیابی کرده است.

درباره مرز ارمنستان و ایران، سران ۲ کشور توافق کردند که کنترل یک پاسگاه مرزی بین مرز ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان از نیروهای روسیه به نیروهای ارمنستان منتقل و فقط نیروهای ارمنستان مسئول پاسداری از این پاسگاه مرزی شوند.

در همین راستا، پاشینیان از پوتین بابت حضور نیروهای روسیه در مرزهای جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

نیروهای ارمنستان هم در مرزهای مشترک با ایران و ترکیه مستقر می‌شوند
دیدار پوتین و پاشینیان در مسکو

نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور روسیه همچنین در دیدار خود به مسائلی در حوزه‌های انرژی، تحصیلات و حقوق بشر نیز پرداختند و طبق گزارش آرمن‌پرس در این حوزه‌ها توافقاتی بین مسکو و ایروان نیز صورت گرفته است.

پوتین همچنین طی اظهاراتی گفت روابط تجاری و اقتصادی میان مسکو - ایروان به صورت پویایی در حال توسعه و پیشرفت است.

او افزود: «روابط تجاری سال گذشته به ۷.۴ میلیارد دلار رسید و در نیمه نخست سال جاری میلادی نیز ۲.۵ برابر رشد داشت و از ۸.۳ میلیارد دلار گذر کرد. همچنین تجارت بین دو کشور شاید در پایان سال جاری میلادی به رقم ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار برسد.»

طبق گزارش خبرگزاری روسی «تاس» در طول این دیدار، رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد که ارزش سرمایه‌گذاری‌های روسیه در ارمنستان حدود چهار میلیارد دلار بوده و روسیه با این مبلغ یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در اقتصاد ارمنستان به شمار می‌رود.

پوتین همچنین نخست‌وزیر ارمنستان را به اجلاس سران بریکس که این ماه در کازان برگزار خواهد شد، دعوت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.