شواهد نشان می دهد در حوزه بنزین با مشکلاتی روبرو هستیم. در حالی که زمانی صادرکننده بنزین بودیم، حالا تبدیل به واردکننده شده ایم و در مجلس به صورت علنی سالانه مبلغ چند میلیارد دلاری برای این امر اختصاص می دهیم. به زعم بسیاری، وابسته شدن به واردات بنزین به لحاظ امنیت انرژی به نفع کشور نیست و مشکلات جدی برایمان ایجاد می کند. به نحوی که یک مورد به اهداف تحریمی دشمنان اضافه می شود.
بسیاری بر این عقیده اند که قیمت یارانه ای و سرکوب شده نقش اساسی در بروز مشکلات کشور در حوزه بنزین دارد. به زعم آنان، وقتی قیمت یک لیتر بنزین از یک بطری آب معدنی کمتر است، افراد دلیلی برای کنترل مصرف خود نمی بینند و همین موضوع بر افزایش بی رویه مصرف دامن میزند. به زعم آنان، همین قیمتهای پایین و سرکوب شده زمینهساز قاچاق است.
مرکز پژوهش های مجلس به ارائه طرحی تحت عنوان اعطای سهمیه بنزین به نفر مبادرت کرده است. بر اساس این طرح، سهمیه بنزین به هر کد ملی اختصاص پیدا می کند و تمامی افراد صرف نظر از این که خودرو دارند یا نه از سهمیه یارانهای بنزین بهره می برند.
بر اساس پیش بینی مرکز پژوهشهای مجلس، بازار ثانویه ای ایجاد میشود. در این بازار، افرادی که اضافه بنزین دارند می توانند آن را به فروش برسانند و کسانی که بنزین نیاز دارند، آن را از این بازار می خرند. به زعم بسیاری، این شرایط به کشف قیمت واقعی بنزین منجر میشود و از شر قیمتهای دستوری و مشکلاتش خلاص میشویم.
سیدفرید موسوی، اقتصاددان و نماینده مراغه و عجبشیر در مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به این موضوع که نیاز است چاره اندیشی اساسی در حوزه بنزین داشته باشیم و امور را در این زمینه با جدیت بیشتری پیش ببریم، تصریح کرد: نباید با صحبتهایی مبنی بر افزایش یا عدم افزایش قیمت بنزین با روح و روان جامعه بازی کنیم. نیاز است سیاست صحیحی در پیش بگیریم و آن را عملیاتی کنیم. به نحوی که امور را در حوزه بنزین سامان دهیم و از بروز مشکلات نیز جلوگیری کنیم.
این اقتصاددان ادامه داد: وقتی در کشور تورم وجود دارد، نمی توانیم صرفاً با سرکوب قیمت بنزین به حل مشکلات اقتصادی مبادرت کنیم. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای کارت سوخت و خودرو، توزیع عدالت است و به برقراری عدالت اجتماعی بیشتر در حوزه بنزین کمک میکند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از طریق اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتوانیم مدیریت بهتری در حوزه بنزین داشته باشیم. شبکه بانکی میتواند در خدمت این طرح باشد و به اجرای آن کمک کند.
موسوی گفت: اگر دولت به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برود، میتواند رضایت بیشتری را در جامعه به وجود بیاورد. در این طرح، یارانه بنزین با عدالت بیشتری بین مردم تقسیم میشود و این موضوع برایمان مزیت دارد.
وی ادامه داد: در این روش، بازار ثانویهای ایجاد میشود که افراد میتوانند اضافه بنزین خود را در آن به فروش برسانند و افرادی که بنزین بیشتری نیاز دارند، در این بازار آن را بخرند. اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری برای کشف واقعی قیمت بنزین در جامعه است و کمک میکند که از قیمتهای دستوری فعلی خلاص شویم.
موسوی در خصوص لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر توسط دولت خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اجرای عدالت بالاتر از هر چیزی است. با اجرای بنزین به نفر معادل سی لیتر در هر ماه به هر کد ملی علاوه بر حل معضل قاچاق سوخت، به اعمال عدالت در توزیع یارانه بنزین نزدیک میشویم و عواید نقدی حاصل از مصرف بهینه دهکهای پایین جامعه نیز مستقیما به این افراد خواهد رسید و در این زمینه نیز بنزین به نفر کمک بزرگی در کاهش و بهبود ضریب جینی خواهد داشت و مسئله ناترازی نیز به حداقل خواهد رسید.
وی ادامه داد: دلیل بروز قاچاق بنزین در کشور همین قیمتهای یارانه ای و پایین در جامعه هستند. در شرایطی که افزایش قیمت بنزین تبعات دارد و تا کنون تجربه موفقی در این زمینه نداشته ایم، اعمال طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند در راستای کشف واقعی قیمت در بازار ثانویه به کمک بیاید و زمینه را برای قاچاق بنزین از بین ببرد.
نظر شما