تحولات لبنان و فلسطین

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ گفت: ۲۰ درصد از سهم بازار گوشی تلفن همراه بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود، ولی بی‌توجهی به قانون سالانه بیش از چهار میلیون دلار ارز از کشور خارج می شود.

سالانه چهار میلیون دلار ارز برای گوشی همراه از کشور خارج می‌شود

عباسعلی بادیانی افزود: فرآیند طولانی مدت تخصیص ارز از طریق بانک مرکزی، مشکلات ترخیص قطعات وارداتی تلفن همراه و مشکلات مرتبط با حوزه تنظیم و ارتباطات رادیویی از جمله چالش های تولید تلفن های همراه در داخل کشور است.
وی با بیان اینکه تلفن همراه بیشترین کالای وارداتی به کشور است، بیان کرد: طبق ارزیابی انجام شده مصرف تلفن همراه در کشور، بیش از ۲۰ میلیون گوشی در سال است که به دلیل حمایت نکردن از تولید تلفن همراه بومی، این صنعت اکنون با چالش رو به رو است و ارز زیادی را از کشور خارج می کند.
این مسوول با بیان اینکه بحث تولید تلفن همراه داخلی از سال ۱۳۷۳ در کشور مطرح شد، افزود: از آن زمان تاکنون دولت های مختلف نتوانستند با تولید بومی این محصول بخشی از سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دهند.
بادیانی خاطر نشان کرد: به طور معمول قیمت نزدیک به ۷۰ درصد مصرف کنندگان گوشی تلفن همراه بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار است که اگر موانع رفع و قطعات وارد شود، این گوشی ها می توانند در داخل کشور تولید شوند.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تخصصی صنایع همگن تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ گفت: در حال حاضر وزارت صمت، تلفن همراه را در چهار سبد شامل تلفن های همراه با قیمت تا ۱۵۰ دلار، تلفن های همراه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار، گوشی های از ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار و سبد چهارم تلفن های بالای ۶۰۰ دلار تقسیم بندی کرده است .

به گفته وی، در مرحله نخست برای تلفن های همراه با قیمت بالای ۶۰۰ دلار کاهش واردات تصمیم گیری شده و در مراحل بعد مونتاژ و ورود تکنولوژی برای تولید آن‌ها پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.