تحولات لبنان و فلسطین

شهردار مشهد گفت: تعویض پیمانکار چه به دلیل خاتمه پیمان و چه خلع، کار پیچیده و مشکلی است. در حال حاضر پیمانکار پیشین در حال پیگیری کارها برای تحویل پروژه است و الان در مرحله مناقصه انتخاب پیمانکار هستیم.

پیمانکار سپتاژ هنوز انتخاب نشده است

به گزارش قدس خراسان، آبان ۹۹ بود که عملیات اجرایی نخستین تصفیه‌خانه سپتاژ مشهد توسط شهردار وقت اعلام شد و قرار بود تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. به دنبال عزم دستگاه‌های اجرایی و قضایی برای نجات کشف‌رود، مقرر شد با ساخت این تصفیه‌خانه از ورود فاضلاب‌های تانکری خانگی صنعتی و خطر آلودگی آب‌های سطحی و زیرسطحی به این بستر جلوگیری شود.  

اگرچه شهرداری در ساخت این تصفیه‌خانه وظیفه‌ای نداشت، با این حال از باب مدیریت واحد به این موضوع وارد شد و قرارداد ساخت تصفیه‌خانه سپتاژ با ظرفیت تصفیه روزانه ۳هزار مترمکعب فاضلاب سپتاژ در زمینی به مساحت ۸ هکتار امضا و برای اجرا به پیمانکار ابلاغ شد.  
 
کماکان تانکرها تخلیه می‌شوند
برابر آمار، روزانه ۳۰۰ تانکر فاضلاب در بستر کشف‌رود تخلیه می‌شد که به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی اطراف بستر رودخانه، تبعات زیست‌محیطی و بهداشتی خطرناکی برای مردم شهر مشهد به دنبال داشته و دارد تا آنجا که رسانه‌ها از آن با عنوان «رودخانه سرطان» نام بردند اگرچه در حال حاضر به دلایلی از جمله پیشرفت طرح اگو در شهر، تعداد تانکرهای تخلیه فاضلاب تاحدی کاهش یافته؛ اما کماکان این روند ادامه دارد.
این تصفیه‌خانه در کیلومتر ۷ جاده میامی و در اراضی تصفیه‌خانه اولنگ واقع شده که پس از بهره‌برداری کامل، توانایی تصفیه روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تانکر فاضلاب سپتاژ را داراست و می‌تواند مشکل تانکرهای فاضلاب را برای همیشه حل کند؛ اما سرنوشت زمان بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه تاکنون مشخص نشده است.

۲ سال و سه ماه از وعده شهردار وقت گذشت
از خرداد ۱۴۰۰ که شهردار وقت خبر بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه را داده بود، تا کنون سه سال و چهار ماه می‌گذرد؛ اما خبری از بهره‌برداری نیست و همچنان فاضلاب‌های مختلف در این بستر تخلیه می‌شوند و همچنان از میوه و سبزی زمین‌های کشاورزی آن منطقه، مردم مشهد و سایر شهرها استفاده می‌کنند.
قرار بود اعتبار بدهند تا ۶ ماهه تمام شود
در دی ماه ۱۴۰۱ نیز علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کل کشور در سفر به مشهد و بازدید از کشف‌رود گفته بود اعتبارات این تصفیه‌خانه را تأمین می‌کند تا معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد آن را ۶ ماهه تحویل دهد؛ اما باز هم تصفیه‌خانه به بهره‌برداری نرسید. تیر ماه ۱۴۰۲ ماجرای افزایش نرخ ارز و توقف کار توسط پیمانکار با درخواست تغییر نرخ پیمان منتشر شد.  
روزنامه قدس در مطلبی با عنوان «وعده‌های به گِل نشسته در کشف‌رود» با فرهاد ذبیحی، مدیر پروژه کرانه شمالی کشف‌رود گفت‌وگو کرده بود و طبق گفته وی افزایش سه برابری نرخ ارز از ابتدای انعقاد قرارداد، این پیمان را برای پیمانکار زیانده کرده و اگر پیمانکار بخواهد قرارداد را بر مبنای تسویه‌حساب شهرداری به اتمام برساند، حدود ۷۰میلیارد تومان ضرر خواهد کرد که پیمانکار ترجیح می‌دهد ضمانت‌نامه‌هایش ضبط شود؛ اما این زیان را نداشته باشد.  

وامی که هنوز به سپتاژ نرسیده است
در ادامه پیگیری‌ها برای تزریق منابع مالی برای تکمیل سپتاژ، قلندر شریف، شهردار مشهد در نشست خبری خود در مرداد ماه سال جاری با اشاره به وعده سازمان محیط زیست برای اعطای وام گفت: بانک متولی فرایند اعطای وام ۵۰میلیارد تومانی را پیچیده کرده و ما تصور کردیم که اصلاً  چیزی که کار را تعطیل کرده وام نیست  بلکه تعویض پیمانکار است. اسناد در حال به روز رسانی است و شهریور پیمانکار جدید انتخاب می شود.

در مرحله مناقصه انتخاب پیمانکار هستیم
اکنون در هفته آخر مهر ماه قرار داریم و هنوز خبری از تعیین پیمانکار سپتاژ نیست. شهردار مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره روند کار این تصفیه‌خانه گفت: یک‌سری موضوعات در این پروژه کار را پیچیده کرده؛ اما در مراحل نهایی تغییر پیمانکار هستیم.
محمدرضا قلندر شریف افزود: تعویض پیمانکار چه به دلیل خاتمه پیمان و چه خلع، کار پیچیده و مشکلی است. در حال حاضر پیمانکار پیشین در حال پیگیری کارها برای تحویل پروژه است و الان در مرحله مناقصه انتخاب پیمانکار هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.