بنزین یکی از کالاهای استراتژیک در کشور است که طی سالهای اخیر مشکلاتی در این حوزه شاهد هستیم. در حالی که چند سال پیش به صادرات بنزین مبادرت می کردیم، حالا ردیف بودجه چند میلیارد دلاری برای واردات آن اختصاص می دهیم. این وضعیت برای کشور ضرر جبرانناپذیری دارد و باید تغییر کند.
به زعم بسیاری، دولت چاره ای ندارد جز این که به چاره اندیشی در حوزه بنزین بپردازد و راه برون رفتی از شرایط فعلی پیدا کند. در حال حاضر، بنزین با قیمت ۱۸ هزار تومان تولید و با هزینه ۴۵ هزار تومان وارد می شود و با قیمت یارانهای ۱۵۰۰ و ۳ هزار تومان در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد.
قیمت پایین بنزین در کشور مشکلاتی به وجود آورده است. اولین موضوع این که قیمتهای دستوری باعث شده است که هیچ انگیزهای برای مدیریت مصرف بنزین در کشور باقی نماند. افراد بی مهابا به استفاده از بنزین می پردازند و متوجه ضرری که این عدم مدیریت مصرف برای کشور دارد، نیستند. از طرف دیگر، تفاوت قیمت بنزین در داخل و خارج از کشور بستری برای قاچاق بنزین به وجود آورده است.
در ادامه نظرات سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، نماینده میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در استان هرمزگان در مجلس را در خصوص طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، مزیتهای آن و لزوم آوردن این طرح در بودجه ۱۴۰۴ میخوانید.
هاشمی نخل ابراهیمی در خصوص طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر که مرکز پژوهشهای مجلس به عنوان راهکاری برای حل و فصل مشکلات در این بخش مطرح کرده است، تصریح کرد: این طرح مناسب و خوب است. هر کاری بتوانیم انجام دهیم تا به ساماندهی امور در حوزه بنزین منجر شود و عدالت را برقرار کند، مثبت است.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر یکی از طرح هایی است که پیوست عدالت اجتماعی دارد و می تواند به توزیع عادلانه یارانه بنزین در کشور کمک کند. به همین دلیل، این طرح مثبت ارزیابی میشود و از اجرای آن حمایت میکنیم.
این نماینده مجلس گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر کمک میکند افراد از مزیت ها و یارانه ای که در حوزه بنزین در نظر گرفته می شود، به صورت یکسان بهره مند شوند. در این طرح، بستری فراهم می شود که حتی افراد فاقد خودرو از یارانه بنزین بهره مند شوند.
هاشمی نخل ابراهیمی گفت: برخی از افراد مصرف کننده مستقیم بنزین نیستند، اما به هر حال باید از یارانه بنزین بهره ببرند. اختصاص سهمیه بنزین به نفر باعث می شود که همگان از این یارانه سود ببرند و عدالت بیشتری در کشور در این بخش ایجاد شود.
وی ادامه داد: اگر طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به درستی در کشور اجرایی شود و بسترهای لازم به لحاظ کارشناسی و زیرساختی برایش به وجود بیاید، می توانیم شاهد کاهش فقر در کشور باشیم.
این نماینده مجلس گفت: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر این که به لحاظ ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین برایمان مزیت دارد، به لحاظ کنترل مصرف نیز به نفع کشور است. وقتی میزان مشخصی بنزین سهمیه ای در اختیار افراد قرار بگیرد، به کنترل مصرف میپردازند. زیرا اگر بیشتر از این سهمیه بخواهند مصرف کنند، باید آن را با قیمت آزاد بخرند. بنابراین، مدیریت مصرف صورت می گیرد.
هاشمی نخل ابراهیمی گفت: در شرایط فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق می گیرد، کسانی که چند خودرو دارند، از یارانه چند برابری نسبت به کسانی که خودرو ندارند، بهره مند میشوند. این در حالی است که افراد فاقد خودرو اغلب از اقشار ضعیف جامعه هستند و نیاز به حمایت بیشتری دارند. بنابراین، در روند فعلی، اصل اختصاص یارانه که کمک به طبقات پایین جامعه است، نقض می شود.
وی ادامه داد: وقتی اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی صورت بگیرد، چندین هدف را به صورت همزمان محقق میکنیم. اولاً، افرادی که چندین خودرو دارند باید با همین سهمیه یارانه ای ماهانه که به فرد تعلق گرفته است، نیازشان را برطرف کنند و این امر به کنترل مصرف منجر می شود. از طرف دیگر، کسانی که خودرو ندارند، از سهمیه بنزین یارانهای بهره مند می شوند و این امر به ایجاد عدالت بیشتر در توزیع یارانه بنزین می انجامد.
هاشمی نخل ابراهیمی ادامه داد: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر می تواند به توزیع عادلانه یارانه بنزین کمک کند. این طرح باید در بودجه ۱۴۰۴ آورده شود تا زمینه بررسی آن در کمیسیون های تخصصی مجلس به وجود بیاید و پس از بررسی های کارشناسی به سمت اجرای این مدل جدید به جای افزایش قیمت همگانی بنزین برویم. کنترل مصرف سوخت و کاهش قاچاق یکی از اثرات مهم اجرای بنزین به نفر است.
نظر شما