پیشنهاد سردبیر

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای سال گذشته‌ تاکنون تعداد 2 هزار و 239 نسخه خطی نفیس به صورت خریداری جذب گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی شده است.<BR>

 به گزارش قدس انلاین و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سیدمحمدرضا فاضل‌هاشمی اظهار داشت: جذب این مجموعه بر اساس چشم‌انداز 20 ساله سازمان و سیاست غنی‌سازی گنجینه خطی و حمایت‌های بی‌‌‌‌‌‌دریغ مادی و معنوی مقام منیع تولیت عظمای آستان قدس رضوی و تلاش شورای ارزیابی نسخ خطی کتابخانه مرکزی بوده است.
رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ خرید نسخه‌های خطی، جذبِ این تعداد نسخه به صورت خرید بی‌سابقه بوده است و این نشان از برنامه‌ریزی دقیق برای رسیدن به اهداف بلند‌مدت و چشم‌انداز سازمان و داشتن غنی‌ترین گنجینه خطی در منطقه و جهان اسلام دارد.
وی گفت: در مجموعه خریداری شده کتاب‌های خطی ارزشمندی از دوره‌های مختلف از قرن 7 تا 14 هجری قمری نظیر نهج‌البلاغه کتابت قرن هفتم، اثبات الامامه قاینی نسخه منحصر بفرد، نثراللئالی، شاهنامه نفیس دارای 36 مجلس تصویر، مصابیح السنه کتابت کهن، دیوان واعظ وجود دارد که در نوع خود نفیس و ارزشمند است.
فاضل هاشمی افزود: کتب خطی خریداری شده شامل موضوعات مختلف مانند قرآن، ادعیه، ادبیات، طب، و نجوم و علوم غریبه است که پس از ثبت و فهرست نویسی در ردیف آثار خطی و چاپ سنگی در اختیار محققان، دانش‌پژوهان و علاقمندان نسخ خطی قرار دارد.
رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تصریح کرد: کتابخانه مرکزی با توجه به امکانات و دستاورد های علمی و تجربی در راستای حفاظت و نگهداری میراث مکتوب بشری آمادگی دارد که به هر طرق مختلف وقف، اهدا و خریداری و امانت اسناد تاریخی را جذب کند.
فاضل هاشمی افزود: در راستای ارائه خدمات متنوع و آسان به محققان و نسخه شناسان علاوه بر ارائه میکروفیلم، تصویر نسخ خطی و چاپ سنگی، نسخه دیجیتالی این آثار نیز ارائه می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.