پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالیکه همین چند روز قبل مقامهای مسوول و رسمی از احتمال افزایش قیمت نان درتابستان سال اینده سخن به میان اورده بود ؛ امروز اعلام شد که گرانی نان قطعی شده و درصورتی که دولت اقدام کند، از ابتدای سال جدید اجرا خواهد شد.<BR>

نان هم قطعا گران میشود/ دولت بخواهد از فروردین ارد با قیمت جدیدتوزیع میشود/ سو استفاده ها از ارد ونان مردم بسیار است


دراین راستا ، مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه دولت برای اصلاح نظام قیمتی نان خبر داد و گفت که اصلاح نظام قیمتی نان باید با نگاه به مصرف‌کنندگان صورت گیرد تا اجازه شکل‌گیری رانت و فساد در حوزه گندم، آرد و نان وجود نداشته باشد.
این در حالی است که کاوه زرگران، یکی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان سراسری نان تاکید دارد که براساس یارانه تعیین شده برای گندم توسط دولت، احتمال افزایش نرخ نان منتفی است و قطعا تا تیرماه سال آینده تغییر قیمتی نخواهیم داشت.
به گفته وی، تولید نان در 3 ماه اول سال به طور معمول با استفاده از گندمی خواهد بود که در سال قبل خریداری کرده‌ایم، اما با وارد شدن به فصل برداشت و قیمت تضمینی 1050، امکان دارد در آن مقطع زمانی تغییراتی در قیمت‌ها صورت گیرد.
زرگران متذکر شد: ما تا 2، 3 ماه آینده به فصل برداشت گندم ورود می‌کنیم، بنابراین هیچ‌گونه کمبودی برای تامین گندم و آرد حس نمی‌شود.
این درحالی است که مدیرکل بودجه امور تولیدی معاونت برنامه ریزی از افزایش 4 هزار میلیارد تومانی تسهیلات خرید گندم از بخش خصوصی و تعاونی در سال آینده خبر داد و گفت: یارانه نان و آرد نیز طبق لایحه دولت تصویب شد.
محمود ملکوتی‌خواه در مورد تغییرات بودجه تولیدی و بازرگانی در سال 93 اظهار داشت: عمده بودجه این بخش طبق لایحه دولت مصوب شد و تنها مهمترین نکته‌ای که به بودجه این بخش اضافه شد رقم هزار میلیارد تومان از بند «ش» ماده 224 قانون برنامه پنجم برای آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی بود.
وی در مورد تصویب بودجه آرد و نان در سال آینده گفت: بودجه‌ای که دولت در لایحه خود برای یارانه نان و آرد مصوب کرده بود به همان شکل در مجلس نیز تصویب شد و تنها تسهیلات دولت برای خرید گندم از بخش خصوصی و تعاونی در لایحه دولت 7 هزار میلیارد تومان بود که مجلس این رقم را به 11 هزار میلیارد تومان افزایش داد.
مدیرکل بودجه امور تولیدی و بازرگانی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد عدم افزایش قیمت نان در سال آینده خاطرنشان کرد: مجلس تصمیمی نسبت به اینکه قیمت نان در سال آینده افزایش پیدا می‌کند یا خیر نگرفته است و انجام چنین کاری تحت اختیار دولت است، بنابراین افزایش قیمت نان در اختیار دولت است که بخواهد در راستای اجرای هدفمندی یارانه‌ها این کار را انجام دهد یا خیر.
***احتمال افزایش قیمت نان
درعین حال خبرهای رسیده حکایت از این دارد که ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره افزایش قیمت نان تا پایان امسال تصمیم‌گیری می‌کند که در صورت تصویب، قیمت نان از ابتدای فروردین‌ سال آینده (1393) اجرا خواهد شد.
دراین راستا ، عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره‌ی احتمال افزایش قیمت نان در سال آینده اظهار کرد: هنوز ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصمیم جدیدی در این زمینه نگرفته است.
وی ادامه داد: از آنجایی که تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت نان در سال آینده جزو وظایف ستاد هدفمندی یارانه‌ها است، شرکت بازرگانی دولتی نیز منتظر است تا ستاد هدفمندی یارانه‌ها مصوبه‌ی خود را در این زمینه ابلاغ کند.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این‌که اگر قرار باشد قیمت نان افزایش یابد این موضوع از اول فروردین‌ماه اجرایی می‌شود، گفت: هرچند هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است ولی تا قبل از فروردین‌ماه در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.
وی درباره نرخ نان با بیان این‌که تا پایان امسال قیمت نان تغییر نمی کند بیان کرد: به طور کلی سیاست دولت عدم افزایش قیمت نان است.

قبادی افزود:‌ اعتبارات خوبی برای پرداخت یارانه نان و گندم در بودجه در نظر گرفته شده و این موضوع به تصمیم مجلس بستگی دارد که با برنامه ریزی‌های انجام شده شاهد تغییر قیمت نان باشیم یا خیر.
قبادی در ادامه درباره‌ی روند اجرای طرح انتزاع و احتمال واگذاری برخی وظایف شرکت بازرگانی دولتی به وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ما هم‌چنان منتظر دریافت دستورالعمل اجرای طرح انتزاع هستیم.
او با تاکید بر این‌که در این باره هنوز رسما چیزی به ما اعلام نشده است تصریح کرد: ابتدا باید ضابطه اجرای این طرح در دولت مصوب شود که هنوز چیزی در این زمینه به ما ابلاغ نشده است.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: کارهای مقدماتی این طرح در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و ما آمادگی تحویل وظایف و اجرای قانون را داریم. از زمانی که این طرح ابلاغ شود تا یک هفته می توانیم آن را اجرا کنیم.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا خرید و واردات گندم نیز به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می‌شود گفت: بحث خرید گندم موضوع جداگانه ای است که قرار شده سال آینده خرید گندم را یا وزارت جهاد کشاورزی انجام دهد یا وزارت صنعت، معدن و تجارت. در مورد خرید گندم در سال آینده توسط این دو وزارتخانه اختلافاتی وجود دارد و‌ قرار شد خود دولت در این مورد تصمیم‌گیری کند اما به اعتقاد ما هر وزارتخانه‌ای کار خرید گندم را انجام می دهد باید کار سیلو‌های آن را هم انجام دهد.
بنا براین گزارش ، در حالی مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از احتمال افزایش قیمت نان از ابتدای فروردین‌ماه خبر می‌دهد که پیش از این نظر مجلس حذف کامل یارانه نان در سال 1393 بوده است.
به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس با توجه به رانت ایجاد شده در خرید و فروش گندم و آرد احتمال آزاد‌سازی قیمت نان و توقف یارانه پرداختی به گندم و آرد از سال آینده وجود دارد که در صورت انجام این کار قیمت نان تا 300 تومان افزایش می‌یابد.
در حال حاضر هر کیلو آرد به قیمت 560 تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد در حالی که همین آرد در بازار آزاد به قیمت 1200 تومان به فروش می‌رسد و همین اختلاف قیمت موجب ایجاد رانت شده است.
مجلس براین باور است که باید یارانه پرداختی به بخش گندم و آرد متوقف شده و تمامی یارانه این بخش به مصرف‌کننده پرداخت و قیمت نان به صورت آزاد تعیین شود.
برهمین اساس این احتمال وجود دارد که با حذف یارانه نان ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره‌ی افزایش قیمت نان در سال آینده تصمیم قطعی گرفته و افزایش قیمت از اول فروردین‌ماه اعمال شود.
***گرانی نان در سال 93 قطعی است
درهمین خصوص ، یک عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اعمال مدیریت صحیح در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و اصلاح نظام قیمتی آرد و نان، گفت: قیمت نان در سال آینده قطعی است اما باید با مدیریت درست از افزایش های کاذب و انتزاعی قیمت نان جلوگیری شود.
عباس پاپی زاده بالنگان در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به آثار اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بر قیمت آرد و نان، گفت: در بحث هدفمندی یارانه ها با توجه به اینکه متوسط افزایش قیمت حامل های انرژی 70 درصد اعلام شده است قطعا افزایش عمومی قیمت ها را خواهیم داشت.
نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از عوامل موثر در بحث تولید و پخت نان سوخت است، تصریح کرد: آزاد سازی قیمت حامل های انرژی بر قیمت نهایی نان اثراگذار خواهد بود و از سوی دیگر بخشی از طرح هدفمندی یارانه ها به آرد و نان هم مربوط می شود که این موضوع در خصوص افزایش قیمت نان مزید بر علت است.
این نماینده مردم در مجلس نهم مدیریت درست و اصولی را راهکار اصلی پیشگیری از افزایش غیرمنطقی قیمتها دانست و گفت: برای جلوگیری از تورم انتزاعی افزایش کاذب قیمت نان که ناشی از بعد روانی افزایش قیمت سایر کالاهاست، مدیریت درست و اصولی انجام گیرد، در غیراینصورت افزایشی که اتفاق خواهد افتاد بیش از حد انتظار خواهد بود.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه دولت باید تلاش کند آرد یارانه ای در محل قانونی تعریف شده به مصرف برسد، تصریح کرد: مجلس در خصوص شیوه های اجرای هدفمندی یارانه ها و اصلاح نظام قیمتی نمی تواند دخالت کند اما تاکید دارد تا اقلام یارانه ای مثل آرد برای مصارفی غیر از موارد تعیین شده استفاده نشود.
این نماینده مردم در مجلس نهم ایجاد بانک اطلاعاتی دقیقی از صنایع مصرف کننده، نانوایی ها و کسانی که قرار است ازآرد یارانه ای استفاده کنند را ضروری دانست و افزود: باید با ساماندهی صحیح شروع تا پایان توزیع و مصرف آرد و نان بعداز اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها مشخص شده باشد.
عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی از اقشار جامعه مثل روستاییان و عشایر که نان بیشتر مصرف می کنند باید در سهمیه بندی ها و توزیع آرد مورد توجه قرارگیرند.

 

 

 

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مشهدي اصيل IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    3 0
    خداروشکر که نان هم گران شد گفتيم شايد از غافله عقب مونده باشه و اگرنان گران نشه يه وقت اجحافي به مردم بشه و خداي نکرده مردم يکمي راحتتر زندگي کنند
  • امير IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    2 0
    سلام اگه قرارقيمت نان بالاتر نره تکليف نانواها چيه که با وجودتورم دوسال اخير وافزايش مبلغ بيمه ودستمزدها ومواد اوليه نان اعم از خمير مايه وسوخت وکرايه ها هنوز با قيمت دوسال پيش نان توليد ميکنند.درمورد ارد يارانه اي هم سهميه بندي موجود در اين زمينه در استان اغ با روزانه پخت 3 يا4 گوني پول گاز واب وبرق ودستمزد در نمياد چه برسد به اينکه سود کنند ونفع ببرند؟؟در اين مورد هيچ کس مسئوليت پذير نيست نه مسئولين ونه دولت؟ايا نانوايان نذر براي اين کشور دارند؟چرا هميشه يکجانبه مسائل بررسي ميشه؟رانت موجود در اين زمينه هم مربوط به مسئولين هس نه بيچاره نانوايان!!!!!!!!!!!!!
  • تير IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 0
    اين نيز بگذرد خدا باعث وباني اش را.....