پیشنهاد سردبیر

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: ۲۰ تا ۳۰ هزار معتاد تزریقی وجود دارد و حدود ۲۰ درصد از آنها از سرنگ و سوزن غیر استریل استفاده می‌کنند به همین دلیل مراکزی در نظر گرفته شده تا یک وعده غذای گرم به همراه سرنگ و سوزن مطمئن به آنها داده شود.

ایجاد مراکز توزیع غذای گرم، سرنگ و سوزن استریل به معتادان/ برنامه شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان به ویروس ایدز در کشور

  به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، علی اکبر سیاری در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز گفت: ایدز قابل پیشگیری و درمان است، داروهای درمانی برای افرادی که مبتلا هستند فراهم شده که می‌توانند زندگی طولانی‌تری داشته باشند. ما این داروها را رایگان می‌دهیم.

وی ادامه داد: ابزار و لوازم مورد نیاز برای اینکه ایدز منتقل نشود را وزارت بهداشت در اختیارشان گذاشته و اگر افرادی مبتلا بوده اما بیماریشان ثابت نشده می‌توانند به آزمایشگاه‌های پیشرفته وزارت بهداشت برای انجام مشاوره و آزمایش مراجعه کنند.

سیاری گفت: افرادی که فکر می‌کنند ممکن است در ارتباط با افرادی باشند که در معرض خطر هستند چه از نظر اعتیاد و جنسی، وزارت بهداشت این ابزارها را در اختیارشان قرار می‌دهد.

وی از توزیع رایگان سرنگ و سوزن در مراکز مشاوره وزارت بهداشت خبرداد و گفت: لوازم لازم برای روابط جنسی سالم نیز فراهم شده است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: تاکنون حدود 28 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده که در دنیا 76 میلیون نفر هستند و 43 میلیون نفر فوت کرده و 19 میلیون نفر تحت درمان اند .

وی افزود: در کشور ما 4200 نفر افراد تحت درمان ایدز هستند که دارو دریافت می‌کنند البته دارویی وجود ندارد که به طور کامل ایدز را از بین ببرد بلکه آن را به حداقل می‌رساند.

سیاری در مورد وجود اتاق تزریق برای معتادان گفت: 20 تا 30 هزار نفر معتاد تزریقی داریم که میزان آلودگی آنها 15 درصد است پس میزان شیوع بالایی دارند به همین دلیل مراکزی در نظر گرفته شده که یک وعده غذای گرم، سرنگ و سوزن مطمئن به آنها داده شود.

وی تصریح کرد: حتی اگر خود افراد مراجعه نکنند می‌توان از طریق کسانی که قبلاً مراجعه کرده‌اند و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند به این مراکز بیایند در واقع ارائه خدمت از طریق همتایان انجام می‌شود.

سیاری در مورد برنامه مشترک با ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کاهش آسیب گفت: به دنبال راهی هستیم تا معتادانی که مواد استفاده می‌کنند نیاز به تزریق نداشته باشند یا از تزریق استریل استفاده کنند این در حالی است که 15 تا 20 درصد از معتادان تزریقی از سوزن‌های غیر استریل استفاده می‌کنند که باید به صفر برسد.

وی افزود: حمایت وزارت بهداشت توزیع دارو، سرنگ و سوزن رایگان است و تغییر مصرف مواد مخدر از تزریقی به خوراکی است.

وی گفت: برنامه‌ای که وجود دارد تا سال 2020 شناسایی 90 درصد مبتلایان ایدز است بنابراین با توجه به اینکه 85 هزار بیمار مبتلا به ایدز در ایران تخمین زده می‌شود فقط 5 سال زمان باقیمانده تا شناسایی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.