پیشنهاد سردبیر

مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - خیلی سالها پیش وقتی وضعیت بارندگی خوب بود و گرفتار خشکسالی نشده بودیم رودخانه های فراوانی در اطراف مشهد جاری بود که تفرجگاه‌هایی بودند که شاید حالا کمتر نظیر آن را داشته باشیم.

915 خانوار هر شب خواب سیل می بینند

حالا دیگر نه تنها از رودخانه ها خبری نیست، بلکه از حریم این رودخانه ها نیز چیزی باقی نمانده، غافل از اینکه زیر این بناها روزی رودخانه ای در کانالی دایمی جاری بوده است.

حالا چنان ساخت و سازها در حاشیه شهر سرعت گرفته که طبیعت بکر هم دستخوش تغییرات انسانی شده است. چند روز پیش اهالی روستای عباس آباد جاده سیمان از ما دعوت کردند تا نظاره گر ساخت و سازهایی باشیم که زنگ خطر بزرگی است که صدای آن در آینده شنیده خواهد شد.

اینجا هم مانند خیلی از مناطق حاشیه شهر ساخت و سازهای شبانه، حریم کانالهای آب را نشانه گرفته است و هر شب بنایی تا صبح در حریم این کانال سبز می شود. غافل از اینکه پایه این بناها روی آب است.

* گوش شنوایی نیست

رئیس شورای روستای عباس آباد در گفت وگو با گزارشگر ما می گوید: برای جلوگیری از این ساخت و سازها با همه سازمانهای مسؤول مکاتبه کرده ایم اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم.

تاج ور که 16 سال است ریاست شورای روستای عباس آباد را برعهده دارد، می افزاید: این کانال 10 متر عرض و 3 متر عمق داشته، اما حالا نه عرضی، نه عمقی و نه حریمی از آن باقی مانده است.

وی با اظهار نگرانی از خطر بروز سیلاب با توجه به پر شدن کانال رودخانه اظهار می دارد: همه 915 خانوار روستای عباس آباد هر شب خواب سیل می بینند.

او رونوشت مکاتبات انجام شده با شرکت آب منطقه ای و فرمانداری را نشان می دهد و می گوید: متأسفانه هیچ کدام مکاتبات را جدی نمی گیرند و به داد اهالی گوش نمی دهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه شوراهای روستا و دهیاری‌ها حکم اجرایی ندارند، می افزاید: اختیار این مجمع ها فقط در حد اخطار خلاصه شده که آن هم قدرت اجرایی ندارد.

* بی توجهی متخلفان به اخطارهای آب منطقه ای

به گفته وی ضعف این قوانین سبب شده متخلفان ساخت و ساز در حریم رودخانه، اخطار ها را بلافاصله پاره کنند و وقفه ای در کارشان نیندازند.

یکی از ساکنان همجوار این رودخانه که 30 سال است در این منطقه سکونت دارد نیز می گوید: پیگیری هایی که اهالی به شرکت آب منطقه ای داشته اند منجر شده تا هر از گاهی مامور این شرکت به محل سرکشی کند و چند عدد عکس از ساخت و سازها و کانال رودخانه بگیرد و برود.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدامی برای برخورد با متخلفان انجام نشده، می افزاید: چنانچه اهالی نیز مانع ساخت و سازها شوند از سوی متخلفان تهدید می شوند.

* با متخلفان برخورد جدی می‌شود

گزارشگر ما برای پاسخ به انتقادهای مطرح شده سراغ مدیر دفتر مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی می رود.

میرقاسمی در گفت وگو با گزارشگر ما می گوید: تاکنون به 40 تا 50 نفر از متخلفان ساخت و ساز در حریم رودخانه روستای عباس آباد اخطاریه داده شده است.

وی با بیان اینکه آخرین اخطار در تاریخ 25 آبان ماه گذشته ارسال شده، می افزاید: متخلفان تا 20 روز پس از دریافت این اخطاریه فرصت دارند اسناد و مدارک مالکیت خود را ارایه کنند.

وی با اشاره به اینکه فقط اسناد مربوط به قبل از سال 47 مورد تأیید است، اظهار می دارد: طبق قانون در صورت عدم رفع تصرف همه بناهای احداثی تخریب می شود.

به گفته این مقام مسؤول، شرکت آب منطقه ای پس از پایان مهلت مقرر قانونی قطعاً با حکم مراجع قضایی و دستور دادستان نسبت به تخریب این بناها اقدام خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.