پیشنهاد سردبیر

بجنورد – محمدی: قدس ویژه خراسان - زمانی که می‌گوییم شهر، چیزی در ذهنمان تصویرسازی می‌شود، اما وقتی می‌گوییم مرکز استان این تصور ویژه‌تر می‌شود.

دستگاه‌های اجرایی بدهی خود را بپردازند بجنورد متحول می‌شود

 شهر یک موجود زنده است و باید شاخصه‌هایی داشته باشد که اگر این شاخصه‌ها لحاظ نشود از یک سری فعالیتها عقب می‌ماند که متاسفانه شهرستان بجنورد با وجود گذشت 10 سال از مرکز استان شدن از بسیاری شاخصه‌های شهری عقب است.

در همین راستا طی نشستی صمیمی با شهردار بجنورد در دفتر روزنامه قدس در رابطه با فعالیتها و اقدامهای شهرداری برای زیباسازی مرکز خراسان شمالی گفت و گویی انجام دادیم که از نظر می‌گذرد.

شهردار بجنورد در ابتدا با بیان اینکه با مطالعه و کار کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که یکی از معضلات اساسی شهر بجنورد ترافیک است که روز به روز بدتر می‌شود، گفت: اولین برنامه شهرداری در این باره بازگشایی‌های جدید و تعریض خیابانها با استراتژی تسریع ترافیک وسپس بهسازی و نوسازی مبلمان شهری در خور مرکز استان است.

براتیان با بیان اینکه راهبرد شهرداری در ساماندهی و بهسازی  مبلمان شهری ایمنی و حمل و نقل و زیبا شناختی است، افزود: با توجه به اینکه بجنورد شهر گسترده ای نیست، اگر با این دید مبلمان شهری را طراحی کنیم می‌توانیم برای آمدن به خیابان و گذران وقت از پیاده روی به عنوان بخشی از حمل و نقل شهری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه شهرداری تاکنون برنامه ای بوده است، بیان کرد: در سال جاری سعی می‌کنیم برای نخستین بار بودجه شهرداری عملیاتی شود که اگر این اتفاق بیفتد برنامه‌های شهرداری تسریع می‌شود.

براتیان در رابطه با آسفالت کوچه‌های شهر بجنورد نیز گفت: در کوچه هایی که منازل مسکونی کمتر از 70 درصد نوسازی شده آسفالت هزینه اضافی است، بنابراین هم اکنون در کوچه‌های بیش از 70 درصد نوسازی روکش و کمتراز آن ترمیم آسفالت می‌شود.

 

وضعیت پل روگذر چهارراه شهدا

شهردار بجنورد درباره وضعیت پل روگذر چهارراه شهدا اظهار داشت: در رابطه با این پل یک اختلاف حقوقی با شرکت پیمانکار بروز کرد که پیمانکار دنبال تعدیل 87 بود که رقم بالایی است که با مقاومت شهرداری و نپذیرفتن این مورد تعدیل 90 پذیرفته شد. در همین راستا تفاهمنامه ای تنظیم شد که تا 27 اسفند ماه جاری این پل به بهره برداری برسد.

براتیان ادامه داد: البته ممکن است شرایط آب و هوایی زمان این پروژه را باز هم به تعویق بیندازد.

وی اعتبار هزینه شده برای این پل را 15 میلیارد تومان یعنی دوبرابر اعتبارپیش بینی شده برشمرد.

وی با اشاره به اینکه پیامدها و عوارض این پل برای کسبه آن منطقه باید از قبل پیش بینی می‌شد، اظهار داشت :جایی مستند نوشته نشده که اگر این پروژه اجرا شود و به کسبه خساراتی وارد شد شهرداری باید به کسبه آن منطقه خسارت پرداخت کند، اما کارشناسان برآورد خسارت را در این منطقه پیگیری می‌کنند.

وی اذعان داشت: اما برای جبران خسارات کسبه آن منطقه سعی می‌شود بعد از ساخت پل، آنجا به عنوان یک المان شهری با ساخت معابر زیبا و ویژه با کاشی کاری و منبت کاری ها و نورپردازی‌های زیبا به یک مکان تفریحی و تجاری برای مردم تبدیل شود که ارزش افزوده ازآن محل جبران شود.

 

*ایجاد فضاهای اختصاصی ورزشی برای بانوان

وی با بیان اینکه 50 درصد جمعیت ما بانوان هستند، اما بیشتر فضاهای استان مردانه است و به بانوان توجه چندانی نشده است، اظهار داشت: در همین راستا استخر شهروند با اینکه از لحاظ درآمدی 50 درصد کاهش داشت و پیمانکار کار را رها کرد، ویژه بانوان شد تا فرهنگ سازی صورت گیرد.

شهردار بجنورد گفت: دومین اقدام برای بانوان احداث سالن ورزشی چند منظوره آفرینش در پارک آفرینش است که تا هفته آینده به بهره برداری می‌رسد و تجهیزات آن بزودی نیز فراهم می‌شود.

براتیان ادامه داد: همچنین در شهربازی بجنورد فضایی ورزشی برای بانوان در حال احداث است که در این فضا لابی وکافی شاپ و مدیریت پیش بینی شده تا بانوان در فضایی آرام، تفریحی سالم داشته باشند و سالن مهربانو که درآنجا موجود است نیزگسترده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین پس از بازگشایی پادگان ارتش پس از تفاهم، ایجاد یک بوستان جدید در 35 هزار متر زمین پادگان پیش بینی شده است.

وی افزود: یک ساختمان موجود ارتش با  فضای 2 هزار و 400 متری با بازسازی به فرهنگسرای شهروند و در جوار همان ساختمان  فضای2 هزار و 300 متر به مؤسسه فرهنگی و اجتماعی بانوان تبدیل می‌شود.

براتیان یادآور شد: پارک تخصصی دوبرارکه مخصوص بانوان است در فاز اول طرح آماده شده که پس از تصویب شورا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

رشد 34 درصدی درآمد شهرداری

وی در ادامه به بحث بودجه شهرداری اشاره کرد و گفت :بودجه شهرداری در سال جاری به دو بخش تعهدی و تکلیفی تقسیم شده که بودجه تکلیفی 70 میلیارد تومان و بودجه تعهدی 55 میلیارد تومان است و نسبت به سال گذشته 107 درصد افزایش داشته است.

براتیان افزود: در 8 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد از لحاظ درآمد رشدداشته ایم که پیش بینی می‌شود بودجه تکلیفی ما کامل جذب شود.

برایتان تصریح کرد: بودجه مصوب شهرداری در سال جاری از محل تملک دارایی یک میلیارد و 400 میلیون تومان است که فقط 42 درصد آن تخصیص یافته، اما یک ریال هزینه نشده است.

وی ادامه داد: از محل سفر مقام معظم رهبری 7 میلیارد و 800 میلیون تومان در حساب شهرداری موجود است، اما به دلیل نداشتن ذی حساب رسمی دولت حتی نتوانستیم یک ریال هزینه کنیم و حدود 4 ماه است این مشکل همچنان پابرجاست.

وی در ادامه گفت: برای نخستین باراستاندار دستور داد هیچ سازمان دولتی حق ساخت و ساز بدون گرفتن پروانه از شهرداری را ندارد و در اعتبارات حتما هزینه‌های عوارض شهرداری در پروژه هایشان ببینند و دومین دستور، اداراتی که بابت عوارض پروژه به شهرداری بدهی دارند از محل پروژه بدهی خود را پرداخت کنند.

 

*539 میلیارد ریال بدهی دستگاه‌های اجرایی به شهرداری

وی معوقات دستگاه‌های اجرایی استان را 539 میلیارد و 630 میلیون ریال اعلام کرد که برابر با 80 درصد بودجه تکلیفی شهرداری است، بنابراین  اگر این بدهی به شهرداری پرداخت شود شهر دگرگون می‌شود.

وی افزود: از این رقم 381 میلیارد ریال بابت عوارض پروانه ساختمانی و 158 میلیارد ریال بابت جرایم کمیسیون ماده 100 است.

وی ادامه داد: همچنین مردم بابت عوارض نوسازی 70 میلیارد ریال به شهرداری بدهکارند که البته با  فرهنگ سازی خوبی انجام شده مردم در حال پرداخت عوارض خود هستند.

*نبود اختلاف بین شهرداری و شورای شهر

وی به ایجاد فضای سبز در سطح شهر اشاره کرد و گفت :در پارک باباامان برای 370 هکتار از اراضی ملی سند می‌گیریم که از ضلع غرب به باباامان اضافه شود.

شهردار بجنورد در ادامه با اشاره به 94هکتار زمین موجود در باباامان افزود: براساس طرحی 9هکتار ازباغ ایلخانی برای انتقال اسکان از پارک باباامان به این محل بهسازی و نوسازی می‌شود تا پارک باباامان فقط قابلیت تفرجی داشته باشد.

براتیان اظهار داشت: ورودی باباامان تک محور می‌شود و خروجی از باغ ایلخانی صورت می‌گیرد تا این منطقه به خودی خود زنده و امنیت و امکانات درآنجا فراهم شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری اختلافی با شورای شهر بجنورد دارد،اظهار داشت :شهرداری بجنورد اختلافی با شورای شهر ندارد و هیچ پروژه ای در شهرداری بدون مصوبه شورای شهر انجام نمی شود.

اشتباه دستگاه خدمات رسان عامل تاخیر پروژه میدان امام رضا(ع)

وی درباره تاخیر پروژه میدان امام رضا (ع) گفت :هر پروژه ای که در شهرداری آغاز می‌شود ابتدا از دستگاه‌های خدمات رسان استعلام گرفته می‌شود که برای پروژه میدان امام رضا(ع) نیز این اقدام انجام شد و تمام دستگاه‌های خدمات رسان اعلام کردند مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد:در روز پنجم به یک تعارض دستگاه خدمات رسان در عمق 60 سانت  برخورد کردیم که اعلام کرده بود تا عمق یک متر و 60 سانت تعارضی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: پس از یک ماه نامه نگاری توانستیم این دستگاه خدمات رسان را قانع کنیم که اشتباه از آنها بود و پس از آن هم به بارندگی ها خوردیم که بهره برداری این پروژه را با تأخیر روبه رو کرد.

براتیان درباره المان ها نیز گفت: در سطح شهر بجنورد المانی که بیانگر فرهنگ منطقه باشد موجود نیست، در همین راستا در حال کارشناسی هستیم تا ببینیم در کدام منطقه المان نصب کنیم که شاخصه شهر باشد.

وی افزود: المان محمدزاده چاروق دوزاستان در حال طراحی است که بزودی در ورودی بازار کفاشان واقع در میدان شهید نصب خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد:سبزه میدان واقع در میدان شهید نیز با مشارکت سازمان میراث فرهنگی به فضای 150 سال پیش تبدیل می‌شود که طرح آن در حال آماده سازی است.

وی با بیان اینکه شهرداری یک نهاد مردمی و با گستره خدمات شهری است، گفت: در توسعه منطقه باید به جایگاه و ساختار سازمانها و میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری آن توجه کنیم و نگاه مسؤولان استان به توسعه شهر بجنورد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.