پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین_ هنگامه طاهری_ دکتر عرفانیان: هر پزشکی نمی تواند عمل آندوسکوپی گوش انجام دهد چون اگر جراح تبحر نداشته باشد ممکن است بیمار دچار کری یا فلج صورت بشود.

دکتر عرفانیان تقوایی متخصص گوش و حلق و بینی: عمل آندوسکوپی گوش جراح متبحر می خواهد

به گزارش قدس آنلاین ،خبر موفقیت جراحی آندوسکوپی گوش میانی را توسط دکتر داریوش عرفانیان تقوایی چند روز پیش در خبرگزاریها خواندیم . وی متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ آندوسکوپی سینوس و بینی است که برای اولین بار در استان خراسان رضوی دست به این نوع جراحی زد. البته ناگفته نماند در ایران تنها دکتر دانش در تهران به این عمل مبادرت ورزید که پس از آن دکتر عرفانیان ضمن دریافت راهنمایی هایی از وی ضمن داشتن انگیزه بالا برای انجام عملی ظریف با آندوسکوپی موفق شد اولین عمل به این شیوه را تا انتها به پایان برساند.

لازم است بدانید هم اینک این عمل به عنوانی عملی جدید در آمریکا نیز در حال انجام است.

در همین راستا قدس آنلاین در گفتگویی با این متخصص درباره چگونگی عمل در مقایسه با عمل باز و مراقبت های پس از آن و ... به گفتگو نشست که در زیر می خوانید.

تا کنون جراحی گوش به چه صورتی بوده و چه تفاوتی بین عمل آندوسکوپی و عملهای قبل وجود دارد؟

تا الان با میکروسکوپ انجام می شد که برش پشت گوش و یا داخل کانال آن داده می شد و با کمک میکروسکوپ داخل گوش را می دیدیم. در روش آندوسکوپی نیازی به برش و بخیه نیست مستقیم سراغ پرده گوش می رویم و برشی بالای پرده  می دهیم و از طریق آن وارد گوش میانی می شویم. تفاوت دیگر عمل آندوسکوپ و میکروسکوپ این است که میکروسکوپ دید لوله ای به ما میدهد و ما برای مشاهده اطراف دید خوبی نداریم. برای دید بهتر باید یا میکروسکوپ را جابجا کنیم یا سر مریض را حرکت بدهیم تا نقاط کور را ببینیم که باز هم تمام آنها را نمی توان دید و گاه برای مشاهده آنها مجبور می شویم استخوان گوش را بتراشیم اما با روش آندوسکوپی وقتی وارد حفره گوش می شویم کافی است فقط دست را حرکت بدهیم و چون آندوسکوپ زاویه های مختلفی دارد میتوان نقاط کور را هم مشاهده کرد. امتیاز دیگری که این عمل دارد این است که مریض بعد از عمل درد ندارد چون برش و بخیه نداریم مریض دردی حی نمی کند. بستری شدن مریض در بیمارستان هم بخاطر بیهوشی وی صورت می گیرد نه بخاطر عمل.

دکتر ریسک عفونت در این جراحی نسبت به جراحی قبل به چه صورتی است؟

کلا در جراحی های گوش و حلق و بینی ریسک عفونت بالا نیست. اما در عمل آندوسکوپی چون زخمی نداریم ریسک عفونت هم نداریم.

طول زمان عمل به شیوه آندوسکوپی و نیز میکروسکوپی چه تفاوتهایی با هم دارد؟

طول زمان جراحی البته به تبحر جراح بستگی دارد. اما این عمل تنها 17 دقیقه طول کشید. عمل جراحی باز هم تقریبا 30 دقیقه طول می کشد. یکی از اشکالات عمل جراحی آندوسکوپی این است که جراح باید برای کسب مهارت زمان بگذارد لذا هر کسی نمی تواند عمل آندوسکوپی گوش انجام دهد چون استخوانچه های گوش را به اندازه دو میلیمتر برداشتیم و به جایش یک پروتز چهار میلیمتری در یک سوراخ چهار دهم میلیمیتری  گذاشتیم . بنابراین اگر جراح تبحر نداشته باشد ممکن است بیمار دچار کری یا فلج صورت بشود.

شما اولین نفری هستید که در خراسان رضوی عمل آندوسکوپی گوش را انجام دادید. چه شد که به انجام این عمل رو آوردید؟

من با دکتر دانشی در تهران که اولین نفری بود که عمل آندوسکوپی گوش را انجام داد در خصوص این عمل صحبت کردم و فیلم عمل ایشان را هم دیدم . باید یادآور شوم که این عمل گوش میانی  به عنوان عملی جدید در آمریکا هم در حال انجام است و بیشتر هم در خصوص برداشتن استخوان رکابی و گذاشتن پروتز است . به نظر من این عمل خیلی جالب آمد و من فکر میکنم خیلی از عملهای  گوش را می شود به روش آندوسکوپی انجام داد چنانکه هفته آینده اگر مریضم آمادگی داشته باشد عملی جدید با روش آندوسکوپی انجام خواهم داد.

می شود در باره این عمل توضیح دهید؟

بله عملی است مربوط به گوش میانی که در آن علاوه بر بازسازی استخوانچه ها و تمیز کردن گوش, پرده گوش هم وجود ندارد که باید آن را هم بگذاریم. به هر حال می توان عملهای مختلفی را به روش آندوسکوپی انجام داد.

توصیه های لازم به بیمارانی که عمل آندوسکوپی گوش انجام میدهند نسبت به کسانی که عمل باز انجام می دهند چه چیزهایی است؟

این بیماران حتی مراقبتهای بعد از عمل هم ندارند و می توانند صبح روز بعد ازعمل هم پانسمان گوششان را بردارند چرا که زخمی وجود ندارد و نیازی هم به تعویض هر 48 ساعت پانسمان نمی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سولماز IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    سلام آقای دکتر یه سوال داشتم من دختری 25 ساله ام که الان نزدیک پنج ماه هس که سرگیجه شدید میگیرم به دکتر مغز اعصابم و دکتر گوش حلق بینی مراجعه کردم گفتن ویروس وارد گوشت شده بعد از چند ماه خوب میشی الان سرگیجه کمتر شده بازم سرگیجه دارم هم حالت تهوع هم ضعف و بیحال هستم طوری بیحال میشم که باهام حس نداره حرکت کنه ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنین