پیشنهاد سردبیر

گروه هنر- آرش شفاعی - همچنان که انتظار می رفت، بیشترین پرسشهای خبرنگاران رسانه ها درخصوص جشنواره فیلم فجر به انتخاب نشدن تعدادی از آثار فیلمسازان شاخص و پیشکسوت در بخش مسابقه متمرکز بود.

دعا کنیم فیلم های جشنواره بیشتر نشود

 علی رضا رضا داد، دبیر  سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر دیروز در نشستی با خبرنگاران با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص انتخاب شدن فیلم های برخی سینماگران شاخص و فشارها در خصوص افزایش تعداد فیلم های بخش سودای سیمرغ گفت: همه دعا کنیم که این اتفاق نیفتد و فیلم های جشنواره افزایش پیدا نکند.

وی با تأکید بر استقلال هیأت انتخاب در گزینش آثار  جشنواره گفت: هیأت انتخاب پیشنهاد داد که برخی از فیلم ها در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد که ما برای این کار باید حتماً از صاحبان آثار اجازه می گرفتیم. آقای سینایی از همان ابتدا به ما گفتند که فیلمشان بهتر است، در چرخه داوری ها نباشد، آقای الوند هم برخوردی حرفه ای داشتند و گفتند ما به شما اطمینان و اعتماد داریم و هر تصمیمی بگیرید، برای ما قابل احترام است، ولی آقای صمدی اعلام کردند، علاقه‌مند نیستند چنین اتفاقی بیفتد.رضاداد ادامه داد: من وقتی با آقای صمدی صحبت می کردم، اشکم درآمد؛ وقتی ایشان توضیح دادند که برای این فیلم چه زحماتی کشیده شده است، اما باید رسانه ها در انتقال مباحث به هنرمندان مواظب باشند که گاهی یک پرسش غافلگیر کننده ممکن است یک هنرمند را به هم بریزد. ما نگران جشنواره نیستیم نگران فضای همدلی سینما و رو در رو قرار دادن هیأت انتخاب و سینماگران هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی رسانه ها گفته اند، بخش غیررقابتی سینمای ایران به بخش تجلیل از پیشکسوتان تبدیل شده است ، اضافه کرد: باید حواسمان باشد که فضا را به سمت تقابل و رودررویی نبریم. هیأت انتخاب از بین 88 فیلم 22 فیلم را انتخاب کرده است و اگر این انتخاب به 33 فیلم هم برسد، برخی فیلم ها امکان حضور در بخش سودای سیمرغ را نخواهند داشت.رضا داد در این خصوص گفت: در همه جای جهان جشنواره ها از زمانی شروع می شود که انتخاب ها انجام شده است، اما در ایران جشنواره از زمانی شروع می شود که فیلم هایی انتخاب نشده اند. در هیچ کجای جهان رسانه ها درباره اینکه چه فیلم هایی به جشنواره ارسال شده و انتخاب نشده است، صحبت نمی شود و این مسأله را تنها عوامل فیلم ها می فهند.

 

 استان ها پول بدهند ، جشنواره برگزار می شود

رضا داد در خصوص برگزاری جشنواره در استان های کشور گفت: سال گذشته تهیه کنندگان می گفتند، ما به جشنواره فیلم نمی دهیم، چون می فهمیم درایام برگزاری جشنواره که سر ما شلوغ است، بدون هماهنگی فیلم هایمان را به شهرستان ها یا سالن های دیگر برده اید و به نمایش درآورده اید و من هم به تهیه کنندگان گفته ام خارج ازتوافقی که با آنان کرده ام، هیچ اختیار شرعی و قانونی برای نمایش فیلم ها نداریم و بدون توافق تهیه کنندگان ، فیلم ها را نمایش نمی دهیم.

دبیر جشنواره با اشاره به اینکه ما امانتدار فیلم ها هستیم ، گفت: در نشست مدیران کل ارشاد استان ها ، تأکید کردیم برای برپایی جشنواره در استان ها باید منابع استانها فعال شود و پول تهیه کنندگان از سوی استان ها داده شود.

بنا بر اعلام دبیر جشنواره ، برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر در مشهد قطعی شده است و اداره کل ارشاد خراسان تأمین هزینه های جشنواره را برعهده گرفته است.

به گفته وی امسال برای نخستین بار نشست های معرفی فیلم ها از روزهای 23 تا 30 دی برگزار می شود که در آن عوامل اصلی، تیزر و پوستر فیلم به مردم معرفی می شود.بلیت های جشنواره از روز اول بهمن پیش فروش خواهد شد و روز هشتم بهمن به مخاطبان ارایه خواهد شد؛ همچنین ترکیب سینماهای برگزار کننده جشنواره در تهران به گونه ای انتخاب شده است که در تمام مناطق جغرافیایی شهر ، سینماهایی برای نمایش آثار وجود دارد و به همین دلیل نیازی به سفرهای درون شهری زیاد برای تماشای آثار نیست.

رضا داد با تأکید بر اینکه رأی گیری انتخاب فیلم برگزیده مردمی در تمام سیانس ها بجز سیانس اول برگزار می شود و خانه سینما برای رأی گیری دقیق، عادلانه و مساوی از همه فیلم ها برنامه ریزی کرده است، در خصوص سینمای ویژه رسانه ها گفت: کاخ جشنواره در برج میلاد تهران امسال هم به عنوان سینمای رسانه ها انتخاب شده است و با توجه به اینکه اخبار واطلاعات سینمای ایران از این محل به اطلاع مردم می رسد، برنامه ریزی ها برای حضور خبرنگاران، منتقدان و عوامل سینمایی در ایام برگزاری جشنواره در کاخ جشنواره به عمل آمده است.

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن امسال برگزار می شود و امسال برای نخستین بار بخش سینمای بین الملل همزمان با برگزاری جشنواره برگزار نخواهد شد. در جشنواره امسال از استاد محمد علی کشاورز، بازیگر پیشکسوت؛ حسین جعفریان، فیلمبردار نامدار سینمای ایران و عوامل لابراتورهای سینما تجلیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.