قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: از سال 1979 که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کانون تشیع تاسیس شد و رشد کرد، گروه های تکفیری با رویکردکاملا سیاسی نه مذهبی فعال شدند چراکه بعد از انقلاب بروز و ظهور شرایط جدید در منطقه، نیازمند راهکارهای مقابله ای بود.

ارتباط معنادار اتفاقات اخیر فرانسه با دهه فجر/تفکر تکفیر بعد از انقلاب شکل سیاسی گرفت

به گزارش قدس آنلاین، یکی از ابزارهای دشمنان اسلام و انقلاب برای مقابله با جریان اسلام اصیل، ایجاد و حمایت از گروهک های تکفیری است که بیشترین خدمت را به غرب در پروسه اسلام هراسی می کنند. از این رو و به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی در گفتگویی با حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل و خاورمیانه درباره ارتباط این گروهک ها با برنامه های مبارزاتی علیه انقلاب به بحث و بررسی پرداخته ایم که مشروح آن در ذیل می آید:

بروز و ظهور قارچ گونه جریان ها و گروهک های تکفیری آنهم تحت لوای اسلام تا چه اندازه با مبارزه و تقابل با انقلاب اسلامی ارتباط دارد؟

در واقع جریان های تکفیری مولود شرایط موجود نیست بلکه به 700 سال پیش یعنی مقارن با دوران ابن تیمیه، از سلفی های اسلام گرای قرن هشتم باز می گردد، چراکه بنابر نقل تاریخ وقتی وی از جبل حوران سوریه عبور می کرد با مشاهده علویان آنجا و مراسم مذهبی آنها حکم تکفیر و آتش زدن 800 تن از علویان آن منطقه را صادر کرد و از آن زمان، مسئله تکفیر شدت گرفت و در میان طوایف مختلف اسلامی فتوای ابن تیمیه موجب شد که برخی از سلفی ها، سایر زیرمجموعه های اسلامی را تکفیر کنند.

البته از قرن اول و در صدر اسلام موضوع تکفیری ها و تقابل برخی طیف های اسلامی با یکدیگر وجود داشته اما اوج این اندیشه پس از شکل گیری برخی مکاتب  اسلامی  و نیز سلفی ها بعد از فتوای ابن تیمیه آن را مستند و مستمسکی برای تکفیر سایر زیرمجوعه های مذهبی اسلام قرار دادند، بنابراین، مسئله تکفیر سابقه ای تاریخی دارد.

اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این جریان شکل سیاسی به خود گرفت و برخی قدرت های منطقه ای و  فرامنطقه ای از این تفکر برای مقابله با شیعیان، علوی ها، اسماعیلی ها و ... استفاده کردند و تکفیری ها را برای تقابل با شیعیان حمایت و تجهیز کردند.

 

چرا شیعه و آموزه های آن در نوک پیکان حملات تفکر تکفیر و گروه های تکفیری قرار دارد؟

از سال 1979 که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کانون تشیع تاسیس شد و رشد کرد، این گروه ها ابتدا در قالب القاعده شکل گرفتند و بتدریج برخی از جریان ها مانند بوکوحرام، داعش، جبهه النصره، لوای توحید، جیش الاسلام و حتی بعثی ها را که در زمان صدام سکولار و لائیک بودند به این گروه های تکفیری پیوند دادند که رویکردشان کاملا سیاسی است، از این رو، بعد از انقلاب اسلامی به دلیل بروز و ظهور شرایط جدید در منطقه، مجموعه تکفیری ها  برای تقابل با انقلاب شکل گرفتند.

 

در میان سایر روش هایی که دشمن فرامنطقه ای از آن برای ضربه زدن به انقلاب استفاده می کند، روش تکفیر و ایجاد و حمایت گروه های تکفیری از چه اولویتی برای آنها برخوردار است؟

در واقع این تکفیری ها ابزار دست آمریکا، غرب و وهابیت عربستان هستند و از اوایل انقلاب در قالب های مختلف فعالیت کرده اند؛ به عنوان مثال گروهک منافقین در اوایل انقلاب را می توان در شمار آنها قرار داد، مجاهدین دارای رویکرد ستیزه جویانه با انقلاب اسلامی به عنوان ابزار قدرت های فرامنطقه ای و رژیم بعث قرار گرفتند و با صدور برخی از فتاوی، شخصیت های اثرگذار انقلاب را ترور کردند.

گروهک فرقان یکی دیگر از این گروه های تکفیری بود که با استفاده از انگاره های ذهنی منحرف خود شخصیت های مهمی همچون شهیدان آیت الله مفتح و آیت الله مطهری و دکتر آیت را ترور کردند و اینها جزئی از این تکفیری های منطقه ای هستند؛ لذا قدرت های فرامنطقه ای هر جا گروهک های تکفیری با هر انگیزه ای چه سیاسی چه مذهبی فعال باشند از آنها برای پیشبرد اهدافشان سوء استفاده می کنند.

 

غرب در پروسه اسلام هراسی و ایران هراسی تا چه اندازه از تفکر و گروه های تکفیری استفاده می کند؟

در واقع اقدامات اخیر داعش برای تشدید پروسه اسلام هراسی بوده و اقداماتی که در زمینه آتش زدن و سر بریدن انسان های بیگناه انجام داده همگی در چارچوب پروژه آمریکایی صهیونیستی است و نیز ایجاد وحشت از اسلام و وانمود کردن به افکار عمومی که داعش نماینده اسلام واقعی است و هدف دارند در آینده از طریق تشدید جریان اسلام هراسی، مسلمانان را به دو قطب مسلمان خوب و بد تقسیم کنند و بر اساس منافع خود مسلمانانی که امنیت اروپا و آمریکا را به خطر می اندازند را اخراج کنند به بهانه ارتباط با گروهک های تروریستی!

این پروژه چندین فاز را پشت سر گذاشته مثل مخدوش کردن چهره اسلام ناب که با هر گونه خشونت مخالفت می کند و لذا داعش از طریق آتش زدن انسان ها و سر بریدن برخی افراد خارجی قصد دارد وانمود کند اسلام واقعی همین است!

به همین دلیل سایر گروهک ها همچون جبهه النصره و التوحید که با صهیونیسم همکاری تنگاتنگی دارند و در ترور فرماندهان حزب الله نقش داشتند؛ لذا به نظر می رسد حتی بوکو حرام که در نیجریه دختران و پسران را قتل عام می کنند ساخته و پرداخته قدرت های فرامنطقه ای و منطقه ای همچون عربستان هستند.

 

آیا آنچه اخیرا در فرانسه و دفتر نشریه «شارلی ابدو» رخ داد را می توان دارای رابطه معنی دار با نزدیکی دهه فجر انقلاب اسلامی دانست؟

در واقع آنچه در فرانسه رخ داد و اینکه گروهکی نامعلوم به نشریه شارلی ابدو حمله کرده و چند تن را بکشد با روح تعالیم اسلامی مغایرت دارد و می کوشد پروژه اسلام هراسی را در قلب اروپا به ویژه فرانسه با بیشترین تعداد مسلمان را تشدید کرده و دست اتحادیه اروپا را برای اخراج مسلمانان باز بگذارد؛ لذا این اقدام برای تحت الشعاع قرار دادن دهه فجر که دهه ای انسانی است و صرفا برای اینکه جمهوری اسلامی در این دهه دستاوردهای انقلاب را عرضه می کند، برای تحت شعاع قرار دادن دستاوردهای انقلاب است.

 

و سخن آخر...

آنچه اکنون وجود دارد فازهای متعددی دارد، در درجه نخست اسلام هراسی، بعد ایران هراسی و شیعه هراسی که در حقیقت این سه پروسه را در توالی زمانی انجام دادند با این هدف که میان شیعه و سنی شکاف ایجاد کنند و میان مسلمانان نیز همین طور و حتی میان شرق و غرب شکاف و واگرایی ایجاد کنند و هدف سازماندهی گروهک های تکفیری برای این منظور است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نسیم IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    0 0
    ممنون