پیشنهاد سردبیر

یک بازمانده بمباران اتمی شهر «هیروشیما» ژاپن توسط آمریکا می خواهد برای سومین بار با سفر به نیویورک از سران کشورهای دنیا بخواهد سلاح هسته ای خود را نابود کنند.

بازمانده بمباران اتمی ژاپن، درد و رنج سلاح اتمی را روایتگری می کند

«سومیکو ناکامورا» یک بازمانده بمباران اتمی هیروشیما است که اکنون 81 سال دارد. او می خواهد برای سومین و احتمالا آخرین بار جهت حضور در کنفرانس منع گسترش سلاح هسته ای به آمریکا سفر کند و در این نشست از سران کشورهای بزرگ جهان بخواهد به تولیدات خود در زمینه سلاح هسته ای پایان دهند.

کنفرانس منع گسترش سلاح هسته ای روز 27 آوریل (هفتم اردیبهشت ماه) در شهر نیویورک آمریکا برگزار می شود. در این نشست نمایندگانی از کشورهای مختلف جهان حضور خواهند داشت.

وی در باره اهداف سفر خود به آمریکا گفت: «70 سال از حادثه بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا می گذرد و آنچه که می خواهیم این است که بازماندگان این بمباران تا زمانی که زنده هستند، شاهد پیشرفت هایی در جهت عاری سازی جهان از سلاح هسته ای باشند».

از آنجایی که این نشست هر پنج سال یک بار برگزاری می شود، احتمال دارد این آخرین سفر «ناکامورا» به آمریکا برای حضور در این کنفرانس باشد.

ناکامورا که خود انتظار ندارد در دوره بعدی این کنفرانس حضور یابد، تاکید کرد: «همه تلاش من آن است که به مردم بگویم بازماندگان بمباران اتمی شهرهای ژاپن توسط آمریکا از چه بیماری ها و دردهایی رنج می برند و بمب های وحشتناک اتمی چگونه کار می کند».

بازماندگان این بمباران که به «هیبوکاشا» معروف هستند، قرار است در سفر به آمریکا در باره تجربه تاریخی خود هنگام انفجار اتمی سال 1945 میلادی با مردم سخن بگویند.

ناکامورا که در سال 2005 و 2010 نیز به آمریکا سفر کرده بود، در باره برگزاری چنین نشست هایی گفت: در دوره های قبل این کنفرانس، دستاوردهای قابل توجهی حاصل نشده است.

وی تصریح کرد: در پایان نشست سال 2010 میلادی، توافقنامه جهان عاری از سلاح هسته ای امضاء شد، اما این توافق، نتوانست نتیجه محسوسی در بر داشته باشد.

ناکامورا تاکید کرد که بار دیگر قصد دارد برای سومین بار در این کنفرانس حضور یابد چرا که نتایج به دست آمده از دوره های پیشین، ناامید کننده بود.

این بازمانده بمباران اتمی ژاپن توسط آمریکا، همچنین در باره حضورش در این کنفرانس در سال 2005 میلادی، گفت: این سفر موجب شد تا متوجه شوم مردم آمریکا نفرت انگیز نیستند، بلکه این جنگ ها و بمب های اتمی است که باید از آنها نفرت داشت.

ناکامورا می گوید حادثه بمباران اتمی سال 1945 را به خوبی به یاد دارد، انگار این حادثه روز گذشته به وقوع پیوسته است.

به گزارش پایگاه خبری «جی جی» ژاپن، وی قصد دارد آن لحظه تاریخی و حوادث بعد آن را برای مخاطبان خود در کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته ای بازگو کند.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور «هری ترومن» رییس جمهوری وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفت.

در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله سه روز روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر شد. حدود 220 هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می دادند.

بیش از نیمی از قربانیان جنایت های جنگی بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال 1945 میلادی در اثر آثار مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.