پیشنهاد سردبیر

دو تن از فعالان انگلیسی با یادآوری تحولات سیاسی صورت گرفته در انگلیس و عربستان سعودی تصریح کردند، با توجه به این تغییرات امیدی به تغییر رویکرد آنها در قبال بحرین وجود ندارد و ملت بحرین باید بتوانند برای آینده سرزمین شان تصمیم گیری کنند.

آل سعود بدنبال دامن زدن به فرقه گرایی/ منافع انگلیس با آل خلیفه گره خورده است
 

 به گزارش ایرنا، 'ابد چاودری' فعال مدنی از کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، با اشاره به سیاست های مخرب عربستان سعودی در قبال منطقه به ویژه بحرین گفت: من فکر نمی کنم آنها تاکتیکشان را در قبال این کشور تغییر دهند، آنها می خواهد که نفوذشان را در منطقه حفظ کنند و برنامه مشخصی برای گسترش و دامن زدن به فرقه گرایی دارند.

این فعال مدنی اضافه کرد: مقامات عربستان سعودی به ویژه بعد از تحولات سیاسی صورت گرفته در این کشور بعد از مرگ ملکه عبدالله و روی کار آمدن ملک سلمان، از تمام کشورهای منطقه می خواهند که این برنامه ها را دنبال کنند و بحرین هم جزوی از این برنامه است که بعید به نظر می رسد تغییری در این سیاست رخ دهد.

وی همچنین در خصوص احتمال تغییر رویکرد دولت جدید محافظه کارانگلیس در قبال بحرین گفت: در انگلیس مساله این نیست که چه گروهی روی کار باشد از نظر آنها مساله مهم، حفظ منافع این کشور در خاورمیانه است. در حال حاضر منافع دولت انگلیس با رژیم آل خلیفه گره خورده است لذا اینکه دولت فعلی محافظه کار است یا کارگر، همه از رژیم آل خلیفه حمایت می کنند.

این فعال مدنی درخصوص برون رفت از بحران بحرین گفت: من فکر می کنم مردم بحرین باید این فرصت را داشته باشند که برای کشورشان تصمیم گیری کنند؛ دولت بحرین به جای اینکه میان عناصر خارجی جویای محبوبیت باشد، باید بپذیرد که با مردم کشورش تعامل نماید و به جای سرکوب آنها، به خواسته هایشان توجه کند.

'جلال فیروز' نماینده پیشین پارلمان بحرین نیز در گفت وگو با ایرنا درخصوص تاثیر تحولات هیات حاکمه عربستان سعودی در ارتباط با بحرین، گفت: تردیدی نیست که سران آل خلیفه مناسبات بهتری را با مقامات پیشین عربستان سعودی داشتند اما فعلا سعودی ها سرگرم جنگ در یمن و بحران های داخلی خود می باشند و چندان فرصتی برای سرکوب مردم در بحرین ندارند.

وی همچنین درخصوص سیاست های خارجی دولت محافظه انگلیس در قبال بحرین گفت: یقینا دولت کامرون اکنون می تواند آسان تر از قبل حکومت کند و سیاست های قبلی اش را با آسودگی بیشتری در منطقه پیگیری کند.

فیروز به صحبت های فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در خصوص ناآرامی ها در خاورمیانه و حمایت از رژیم آل خلیفه اشاره کرد و گفت: متاسفانه به نظر می رسد که انگلیس می خواهد به روش های پیشین خود مبنی بر تسلط بر منطقه خاورمیانه ادامه دهد و این ناامید کننده است.

این نماینده پیشین پارلمان بحرین درخصوص راه های برون رفت کشورش از بحران کنونی گفت: می توان با گفت وگو و مذاکره راه حل بهتری را به جای سرکوب و ریختن خون مردم بیگناه انتخاب کرد. اگر کشورهای طرفدار رژیم آل خلیفه سر عقل آیند می توان با مصلحت اندیشی آینده منطقه را تضمین کرد.

دو تن از نمایندگان پارلمان انگلیس نیز روز سه شنبه گذشته در یک نشست خبری در لندن، با انتقاد از سیاست های سرکوبکرانه رژیم آل خلیفه در بحرین، گفتند این رژیم با توسل به جیره خواران خارجی تلاش می کند پایه های بقاء خودش را تحکیم بخشد.

لرد ˈاریک ایوبوریˈ نایب رییس گروه حقوق بشر پارلمان انگلیس و عضو مجلس اعیان با اشاره به اینکه بحرین تا سال 1971 میلادی مستعمره انگلیس بود، گفت: رژیم آل خلیفه اکنون به سنت انگلیسی ها روی آورده است و از نیروهای اجنبی به طور گسترده در دستگاه های امنیتی خود استفاده می کند.

جرمی کوربین، نماینده مجلس عوام انگلیس نیز گفت: در حالی که دولت انگلیس در ارتباط با وضعیت وخیم حقوق بشر در بحرین، اشک تمساح می ریزد، همچنان به مناسبات اقتصادی اش با بحرین ادامه داده و پایگاه جدید نظامی اش را در منامه راه اندازی می کند.

وی همچنین درخصوص دلایل سکوت انگلیس در قبال فجایع بحرین، توضیح داد: به رغم اینکه قیمت نفت روند کاهشی داشته است اما کشورهای خاورمیانه سرمایه بسیاری را در اختیار دارند؛ آنها خریداران اصلی اسلحه از انگلیس، فرانسه و آمریکا هستند و لذا بر اساس یک پیمان نانوشته، غرب نسبت به نقض حقوق بشر در کشورهای عرب منطقه از جمله بحرین سیاست سازش وسکوت را اتخاذ کرده است.

بحرین از زمان سرکوب قیام مردمی در سال 2011 میلادی تاکنون شاهد موج اعتراضات مردمی است که خواستار اصلاحات سیاسی در این کشور هستند.

اداره آزادی ها و حقوق بشرجمعیت اسلامی الوفاق بحرین اعلام کرده است که از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه می، 913 شهروند مخالف این کشور به بهانه های مختلف بازداشت شدند.

به گفته این نهاد مدنی، از ابتدای سال میلادی جاری تا پایان ماه می 3 هزار و 737 تجمع و تظاهرات مسالمت آمیز درسراسر بحرین برگزار شد که یکهزار و213 مورد آن با سرکوب و حمله ماموران امنیتی و نظامی رژیم روبه رو شده است.

رژیم آل خلیفه با کمک نظامیان عربستان و ماموران امنیتی امارات که در قالب نیروهای سپر جزیره در بحرین مستقر شده اند، اعتراضات مردمی این کشور را با شدیدترین شکل سرکوب می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.