پیشنهاد سردبیر

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
کد خبر: 287748

تقلای این دو رژیم مستکبر برای حفظ بقای خویش در عرصه منطقه و بین‌الملل بهانه‌ای برای دیدارهای پشت‌پرده و علنی آن دو شده است که البته محور اصلی این رایزنی‌ها مقابله با نفوذ ایران است.

بهانه اتحاد آل‌سعود و صهیونیست چیست؟

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، موجودیت وهابیت و یهودیت در ورطه سقوط است، پایه‌های سلطنت سران آل‌سعود در منطقه رو به تزلزل است، موجودیت رژیم نامشروع غاصب صهیونیستی نیز همینطور، بنابراین تقلای این دو رژیم مستکبر برای حفظ بقای خویش در عرصه منطقه و بین‌الملل بهانه‌ای برای دیدارهای پشت‌پرده و علنی آن دو شده است که البته محور اصلی این رایزنی‌ها مقابله با نفوذ ایران است.


این روزها عربستان برای مقابله با نفوذ ایران در کشورهای منطقه از یک‌سو و از سویی دیگر برای بر هم زدن توافق هسته‌ای احتمالی که به حاشیه کشاندن و سقوط پایه‌های سلطه‌جویانه سران آل‌سعود را نیز به همراه خواهد داشت با سران صهیونیست همراهی بیشتری دارد تا از این طریق بتواند از نفوذ و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی کشورمان ممانعت کند.


البته موضوع پرونده هسته‌ای و توافق احتمالی مهمترین دغدغه‌های سعودی‌هاست چرا که باعث شده روز پنجشنبه، مقام‌های سعودی و رژیم غاصب صهیونیستی در شورای روابط خارجی در واشنگتن نشست محرمانه‌ای را برگزار کنند. برای کسانی که تحولات خاورمیانه را از نزدیک دنبال می‌کنند، این یکی از اسرار برملا شده است که اسرائیل و عربستان سعودی منافع مشترکی در خنثی کردن ایران دارند. ولی تا روز پنجشنبه دیپلماسی واقعی بین دو طرف، هرگز به طور رسمی اعلام نشده بود.


به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، از ابتدای سال 2014 میلادی، مقامات رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود 5 بار نشست‌های محرمانه‌ای برگزار کرده اند که محور اصلی این نشست ها، صحبت و رایزنی در خصوص ایران بوده است.
بلومبرگ در ادامه افزود: این یک نشست عادی از سوی یک اندیشکده آمریکایی نبوده و هیچ سوالی نیز از سوی حضار مطرح نشده است. پس از معرفی اولیه، انور ماجد عشقی یک ژنرال بازنشسته و مشاور سابق بندر بن سلطان شاهزاده سعودی به زبان عربی سخنرانی کرده است.


دوری گولد مدیرکل جدید وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شده ایران به هیچ توافقنامه‌ای عمل نخواهد کرد.


مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این دیدار درباره عزم ایران برای رعایت مفاد توافقنامه هسته‌ای ابراز تردید کرد و مدعی شد:"کشوری که هدف راهبردی کنترل خاورمیانه را دنبال می‌کند هرگز توافقنامه‌ای را امضا نمی‌کند که توانایی‌های متعارف و غیر متعارف خود را محدود کند. "


عشقی هم که ریاست یک مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه را به عهده دارد،نیز مدعی شد:"ایران فعالانه از تروریسم علیه اهداف غربی و همچنین عربستان و سنی‌ها حمایت می‌کند."وی همچنین بر صلح منطقه‌ای با مشارکت اسرائیل تاکید کرد.


"عشقی" در این‌باره به طور خاص هشدار داد. وی ضمن اشاره به تاریخ مختصری از ایران از زمان پیروزی انقلاب در سال 1979 میلادی، به اقدامات ایران در حمایت از تروریسم، گروگان‌گیری و تجاوز اشاره کرده است. وی سخنان خود را با ارائه یک طرح 7 ماده‌ای برای خاورمیانه به پایان رسانده است.


گرچه این دو نفر نمایندگان دو رژیمی بودند که دشمنی دیرینه و تاریخی با همدیگر دارند ولی پیام‌های آنها شبیه بود: ایران به دنبال تسلط بر خاورمیانه است و باید جلوی آن گرفته شود.


5 نشست دو‌جانبه مقام‌های سعودی و تل‌آویو در 17 ماه گذشته در هند، ایتالیا و جمهوری چک برگزار شده است. شیمون شاپیرا یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها که یک ژنرال بازنشسته اسرائیلی است در این‌باره تاکید کرد که ما به این مساله رسیدیم که مشکلات مشابه و چالش‌های مشابهی داریم و در برخی موارد پاسخ‌های مشترکی نیز داریم.


سعودی‌ها در حالی به دنبال ائتلافی ضد ایرانی هستند که چند هفته پیش نیز شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی در خبری فوری اعلام کرد هواپیمای حامل ولیعهد عربستان سعودی در فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل به زمین نشست.
این در حالی است که از آغاز جنگ یمن و حملات هوایی عربستان به این کشور رایزنی بین ریاض و تل‌آویو بطور مستمر ادامه داشته است.


در همان موقع اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی کشورمان در گفت‌وگو با خانه ملت با تاکید بر اینکه سعودی‌ها از این به بعد باطن کثیف خود را نشان خواهند داد، اظهار داشت: سفر ولیعهد عربستان و رفتارهای نادرست آن‌ها در یمن که باعث ایجاد نا‌امنی در منطقه و سیاه کردن چهره اسلام دارد حاکی از باطن کثیف عربستانی‌ها است.


فعالیت‌های ایران در منطقه مشکل مشترک اسرائیل و عربستان سعودی است.چنانچه مدتی پیش نیز نشست کمپ دیوید به منظور رفع نگرانی‌‌های عربستان در مورد توافق هسته‌ای با ایران بین رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با باراک اوباما نیز بدین منظور برگزار شد.


روابط مخفی اسرائیل با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به دهه 1990 میلادی و روند صلح اسلو باز می‌گردد. در آن زمان، برخی کشورهای عربی از جمله قطر به اسرائیل اجازه دادند تا دفتر نمایندگی تجاری خود را افتتاح کند. برخی دیگر از این کشورها به خصوص امارات متحده عربی اجازه حضور اطلاعاتی اسرائیل را دادند.


روابط عربستان و رژیم صهیونیستی بیش از یک دهه است که بصورت نیمه‌پنهان ادامه دارد اما این بار شاید از معدود دفعاتی است که این دو در تلاش هستند تا تحولات در منطقه را با هدف مقابله با تهران تحت‌الشعاع این حرکت قرار دهند.


آن طور که اسناد منتشر شده ویکی لیکس در سال 2010 میلادی نشان می‌دهد طی دهه گذشته روابط اسرائیل و کشورهای عربی منطقه متمرکز بر ایران بوده است. ولی در شرایط کنونی همکاری بین اسرائیل و عربستان سعودی به یک احتمال تبدیل شده است.


دیپلماسی منطقه‌ای ایران این روزها از شیوه‌های خاصی برای مدیریت بحران استفاده می‌کند. از تاثیرگذاری بر بازیگران منطقه‌ای برای انصراف از یک اقدام گرفته تا کمک‌های مستشاری برای عقیم کردن تلاش‌هایی که بر ضد امنیت ملی کشور صورت می‌گیرد.


از آنجا که در حوزه عملیات نظامی عربستان به اهداف فوق یعنی ورود القاعده به غرب یمن و تضعیف انصارالله نرسید. در حوزه دیپلماسی تلاش خواهد نمود با استفاده از ابزار دلار نفتی با همراهی شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس ائتلاف نوین ضد ایرانی را به وجود بیاورد. قطر و عربستان در سوریه و عراق بشدت شکست خورده‌اند و امید آنان به فضای جدیدی است تا این شکست‌ها را با بحرانی نمودن یمن جبران نمایند. بنابراین شاید علنی شدن روابط پنهانی سعودی‌ها و رژیم غاصب صهیونیستی برای حفظ بقای خویش در عرصه منطقه و بین‌الملل باشد.


رژیم صهیونیستی بخاطر دفاع از یهودیت و پابرجا بودن آن که حتی برای کشتار فلسطینی‌ها و مردم بی‌گناه غزه به خود مجوز می‌دهد و از سویی دیگر سعودی‌ها نیز که نگران بقای متزلزل شده وهابیت خود در منطقه هستند یمن را قربانی زیاده‌خواهی‌های خود می‌کنند که اتفاقات تلخی که این روزها در یمن شاهد آن هستیم بهترین گواه است.


حال این دو رژیم غاصب با ادعای حمایت ایران از تروریسم نشست‌های مختلف برگزار می‌کنند تا شاید به خیال باطل خود از نفوذ ایران برای بیداری اسلامی که سی و هفت سال پیش با انقلاب اسلامی سنگ بنایش زده شد و هم‌اکنون به تاسی از جمهوری اسلامی شاهد گسترش روز افزون آن در خیلی از کشورها و ملت‌های مسلمان برای برهم ریختن پایه‌های حکومت‌های سلطه‌جویانه هستیم تا بتوانند از نفوذ آن ممانعت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.