پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین-تقلب درمواد غذایی چیز تازه ای نیست ولی تقلب درمحصولی مانند زعفران که قرار است صادر شود نام ایران وایرانی را بعنوان معتبرترین تولید کننده زیر سوال ببرد خیلی گران تمام می شود چرا که این دیگر سودجویی از مردم کشورمان نیست بلکه بازی با نام محصول انحصاری یک کشور درجهان است .

تولید زعفران تقلبی با گوشت ریش شده گاو وساقه های رنگ شده گل /زعفران ۵/۵میلیونی و سودجویانی که با رنگ وارد بازار شدند

به گزارش قدس آنلاین،دراین حال امروز دریک برنامه رادیویی کارشناسان موسسه استاندارد از سمی بودن برخی زعفران های فله یا بی نام ونشان موجود دربازار خبر داد و این درحالی بود که طی روزهای گذشته نیز اخبار مشابهی را خبرگزاریها مخابره کرده بودند.

قیمت هر کیلو گرم زعفران دربازار چیزی بیش از ۵/۵ میلیون تومان است و همین مساله بررسی تقلب درزعفران را کاملا جدی می کند چرا که سودهای میلیونی یا میلیاردی برای متخلفان درپی دارد , تمام این مسایل دست به دست هم داد تا  این موضوع را پیگیری کنیم .

به گزارش قدس آنلاین، چالش تقلب در محصولات غذایی به ویژه محصولاتی مانند زعفران که سود زیادی دارند یکی از معضلات همیشگی است چند وقتی بیشتر از زمانی که مارک بی کیفیت بودن به مرغوب ترین زعفران دنیا به دلیل تقلبات خورده است نمی گذرد ولی هنوز هم این تقلبات و مشکلات در این محصول شایع است.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که در زمینه تشخیص زعفران مرغوب از غیرمرغوب وجود دارد این است که تنها با ابزار آزمایشگاهی قابلیت تشخیص دارند و بدون انجام تست های مختلف نمیتوان میزان مرغوبیت زعفران را تشخیص داد.

بنابراین حجم بسیاری از زعفران تولید شده در ایران که به صورت فله دربازار به فروش می رسد و یا به کشورهای دیگر صادر می شود از حیث درجه مرغوبیت و یا قابلیت مصرف زیر سؤال هستند.

در نظر بگیرید عده زیادی از مردم که برای بهره مندی از ویژگی های دارویی بی شمار این گیاه آن را مورداستفاده قرار می دهند در واع چه ریسکی می کنند زیرا تقلباتی که در این پرچم های سرخرنگ انجام می شود بسیار نا محسوس است.

***زعفران بارنگ شیمیایی

دراین راستا یک عضو شورای ملی زعفران گفت: متقلبان در بازار زعفران فعال شده‌اند و ساقه‌های سفید زعفران را با رنگ‌های طبیعی یا شیمیایی سرطان‌زا به نام زعفران می‌فروشند و کیلویی دو میلیون تومان از فروش آن سود می‌برند.

علی حسینی اظهار کرد: طی هفته‌های گذشته بازار زعفران آشفته و پرنوسان شده است،چرا که متقلبان با خریدن ساقه‌های سفید زعفران به قیمت کیلویی دو میلیون و 500 هزار تومان که روزگاری کیلویی 100 هزار تومان هم مشتری نداشت، آن را با رنگ طبیعی یا رنگ‌های شیمیایی سرطان‌زا به نام زعفران و گران‌تر از خود زعفران اصل و با کیفیت به مردم می‌فروشند و حداقل کیلویی دو میلیون تومان سود می‌برند.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: برای شناسایی زعفران اصل از گیاه‌های تقلبی رنگ شده به نام زعفران کافی است مقداری از آن را در لیوان آب جوش بیندازیم تا رنگ زعفران از ساقه‌های سفید آن جدا شود و تقلب متقلبان بر ملا شود.

البته سودجویان بازار زعفران این محصول را به صورت 50 – 50 با زعفران طبیعی مخلوط می‌کنند و براین اساس نهایتا هر کیلوگرم زعفران تقلبی برایشان چهار میلیون تومان تمام می‌شود و کیلویی حدود شش میلیون تومان به تاجران می‌فروشند.

حسینی اظهار کرد:در این شرایط صادر‌کنندگان سردرگم هستند و نمی‌توانند از خرید محصولی مطمئن و طبیعی آسوده‌خاطر باشند؛ بنابراین صادرات زعفران هم با اختلال مواجه شده و تنها متقلبان زعفران هستند که از این وضعیت سود می‌برند.

حال برای بررسی بیشتر موضوع سراغ متخصصان امر رفته و در این زمینه با آنها به گفت و گو پرداختیم.

***گوشت گاو ریش شده در زعفران

یک کارشناس صنایع غذایی با اشاره به تقلبات گوناگونی که در زعفران انجام می‌شود گفت: یکی از تقلبات شایع در بازار برای ین محصول مخلوط کردن آن با گوشت گاو خشک و ریش شده است که بسیار هم متداول بوده و با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست.

دکتر عبدالمجید مسکوکی اظهار کرد: گوشت گاو پس از خشک شدن حالت و رنگی کاملا شبیه به زعفران به خود می گیرد و برای افرادمعمولی به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست ولی با توجه به چگالی این گوشت و قیمت بسیار کم آن سود آن را چند برابر می کند.

وی تصریح کرد: همچنین افزودن گل کاجیره به زعفران نیز یکی از اقدامات شایع در مورد این محصول است که میزان کیفیت و مرغوبیت آن را از بین می برد.

این کارشناس صنایع غذایی خاطرنشان کرد: البته همیشه تقلبات به همین موضوع ختم نمی شود در بسیاری از مواقع تقلبات بسیار خطرناک تر هستند به عنوان مثال در برخی از نمونه های زعفران آثار رنگ فرش دیده شده است به عبارت دیگر افراد سودجو گیاهان دیگر را با رنگ فرش قرمز کرده و همراه با زعفران اصلی می کنند و وارد بازار می کنند و با قیمت های گزاف می فروشند.

مسکوکی تأکید کرد: ترکیب رنگ فرش برای سلامت انسان بسیار مضر بوده ودر برخی از موارد ممکن است به بیماری های جدی بیانجامد ولی افراد بدون آگاهی از این موضوع به راحتی و با خوشحالی زیاد این ترکیب را مصرف کرده و برای آن قیمت های گزاف نیز میپردازند.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است که تقلبی در عرضه محصول صورت نگیرد ولی شرایط نگهداری  و فرآوری آن سبب تولید ترکیباتی شود که بعضا برای سلامتی زیان آور هستند.

***زعفران های فله را نخرید

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی نیز در این زمینه با اشاره به اینکه زعفران کالایی است که استاندارد اجباری برای آن تعریف نشده است گفت: از این رو بر زعفران هایی که به صورت فله در بازار توزیع میشوند نظارتی توسط اداره استاندارد و یا دیگر مراجع قانونی صورت نمی گیرد.

علیرضا جمیع اظهار کرد: ولی با این حال استاندارد تشویقی برای زعفران تعریف شده است که در حال حاضر چندین برند مطرح آن را دریافت کرده اند و محصولات خود را با این نشان به فروش می رسانند و در کیفیت محصولات آنها هیچ شکی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ممکن است در برخی از زعفران های موجود در بازار مشکلاتی وجود داشته باشد تأکید کرد: مردم باید در نظر داشته باشند که کارخانه هایی که علامت استاندارد تشویقی را دریافت نموده اند برای دریافت و حفظ این علامت دائما مورد بررسی قرار می گیرند و شرایط فروش، میزان مرغوبیت، نحوه انبارداری و دیگر موارد آنها کاملا تحت کنترل اداره استاندارد است.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی ادامه داد: بهتر است مردم برای خرید همین محصولات را انتخاب کنند که در صورت بروز مشکل نیز بتوان پیگیری مناسب را از مجراهای قانونی به عمل آورد.

جمیع متذکر شد: زمانی که یک کالا دارای علامت استاندارد نباشد نمی توان تولید کننده آن را ردیابی کرده و کیفیت آن را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار داد به ویژه در مورد زعفران که بانیان بروز مشکل ممکن است عوامل مختلف انسانی و طبیعی باشند بهتر است از محصولات زیر نظارت استفاده کرد.

وی با در مورد دلیل قرار نگرفتن زعفران در کالاهای ملزم به دریافت استاندارد اجباری بیان کرد: تعیین موضوع  و اولیت بندی محصولات برای دریافت استاندارد اجباری بر عهده شورای عالی استاندارد است و در ان برای این محصول تنها استاندارد تشویقی در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.