پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین- قاآنی:تاخیردرواریز پنجاه ودومین یارانه نقدی درروزهای اخیر باعث ایجاد شبهه وشایعاتی درخصوص بازنگری جدی دولت برای یارانه بگیران شده است و سکوت سازمان هدفمندی نیزاین ادعا را پررنگ تر نموده است.

خبری از یارانه خرداد نیست/سکوت سازمان هدفمندی /اراده دولت واریز یارانه است!
به گزارش قدس انلاین طرح هدفمندی یارانه ها در ماه اخیر جزو سوژه های خبری رسانه ها بوده است، از یک سو حذف بی سروصدای هزاران یارانه بگیر دولت را مجبور به راه اندازی سامانه yaraneh10.ir  برای ثبت اعتراض کرد و دوباره ماجرای حذف ثروتمندان از لیست یارانه بگیران بر سر زبان ها افتاده است و از سوی دیگر تاخیرهای چند روزه واریز وجه نقد یارانه نمود بیشتری پیدا کرده است.دولت طبق تبصره 20 قانون بودجه موظف به شناسایی اقشار پردرآمد و حذف یارانه 6 میلیون نفر بوده و اینکه یارانه نقدی را به خانوارهای نیازمند واقعی پرداخت کند.پیش از این نیز مسئولان عنوان کردند همه درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود و دولت برای جبران آن با کسری منابع 6 تا 7 هزار میلیارد تومانی روبرو است.

*سکوت مسئولین

تاخیر چند روزه در واریز یارانه و ازسوی دیگر عدم پاسخگویی مسئولین  سازمان هدفمندی یارانه‌ها باعث بلاتکلیفی یارانه بگیران شده است وبنظر هم نمی رسد این نوبت ازواریز امشب صورت بگیرد.

*اراده دولت واریز یارانه است

کمال الدین پیرموذن نماینده مجلس درگفتگو با قدس انلاین در این خصوص اظهار داشت:من اطلاعی از علت عدم واریز یارانه نقدی در اختیار ندارم ولی مطمئن هستم اراده دولت در پرداخت یارانه است.وی افزود:در جلسه ایی که در مجلس میزبان جناب اقای نوبخت بودیم ایشان با صراحت اعلام کردند که دولت برنامه پرداخت یارانه را ادامه خواهد داد و تنها براساس قانون سعی می کند با شناسایی افزاد ثروتمندان شرایط را برای ارایه یارانه به نیازمندان آسانتر نماید.

تجدید نظر در پرداخت یارانه از سال آینده

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ با توجه به تاخیر در پرداخت یارانه دولت سناریو ۳ مرحله‌ای تاخیر، تعدیل و حذف یارانه را در دستور کار دارد.علی محمد احمدی با اشاره به موضوع حذف یارانه ثروتمندان و اینکه در حال حاضر در پرداخت یارانه خردادماه تأخیر وجود دارد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد دولت آرام و گام به گام موضوع حذف یارانه ثروتمندان را با سه گام تأخیر در پرداخت یارانه و تعدیل (کاهش میزان آن) و در نهایت حذف پردرآمدها دنبال می‌کند.عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس با بیان اینکه به نظر می‌رسد زیان‌های اقتصادی پرداخت یارانه به همه بیشتر از منافع اجتماعی است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت هزینه اجتماعی حذف یارانه ثروتمندان را قبول کرده و بررسی‌ در مورد آثار سوء اقتصادی آن بر منافع اجتماعی داشته است و به همین علت پرداخت یارانه را با تأخیر و تعدیل و در نهایت حذف، دنبال می‌کند.وی افزود: امسال سال پایانی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده و قطعاً دولت نمی‌تواند پرداخت یارانه را به شیوه کنونی را تحمل کند، زیرا با کسری درآمدها روبه‌رو است.احمدی تأکید کرد: احتمال دارد برای سال‌های بعد، دولت در قالب اجرای این قانون پیشنهاداتی مطرح کند و بخواهد به بخش‌هایی از مردم یارانه بپردازد، اما قطعاً بسیاری از ثروتمندان حذف خواهند شد.

*دولت مختار است
همچنین در این خصوص غلامرضا اسداللهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت در واریز وجه نقد مختار است و هر زمان که توانایی واریز داشته باشد می تواند پرداخت را انجام دهد.
وی ادامه داد: هزنیه هایی که در دولت وجود دارد بر مبنا ورودی و خزانه است ممکن است برخی مواقع دولت توان پرداخت نداشته باشد یا اولویت با موارد دیگری باشد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: قانون برای دولت زمان مشخصی به منظور واریز وجه نقد تعیین نکرده است که حتما واریز یارانه باید ماهانه و سر وقت باشد.اسداللهی افزود: به هر حال تامین اعتبار بیش از 3 هزار میلیارد تومان برای دولت سخت و دشوار است، جمع واریز یارانه در سال با بودجه عمرانی برابری می کند بنابراین باید مقداری شرایط را درک کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید دهک های بالا را حذف و به صورت پله کانی دهک های پایین و نیازمند جامعه را به لیست یارانه بگیران اضافه کند.
نماینده تربت جام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این اقدام توزیع درآمد در جامعه عادلانه تر صورت می گیرد و عدالت بهتر رعایت می شود.
وی با انتقاز طرح هدفمندی یارانه ها، اضافه کرد: این طرح به طور کلی قدرت خرید تمام اقشار جامعه به ویژه قشر ضعیف را کاهش داده است و وضعیت زندگی مردم را بدتر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Iman IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    2 0
    یه ضرب المثل قدیمی هست که میگه هرکی خربزه میخوره پالرزشم میشینه اینام همه ی اجناس و حامل انرژی را گران کردند حالام میخواند یارانه ندهد!!!!؟؟؟
  • رضا IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    آقای اسداللهی لطفا فیش حقوقیتون و گردش مالی حساباتونو تو سایت مجلس بذارین .با تشکر