پیشنهاد سردبیر

مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - امام جمعه مشهد بر برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت در چند نقطه از شهر تأکید کرد.

اقدام های آستان قدس رضوي در راستای توسعه فعالیتهای قرآنی ستودنی است

به گزارش خبرنگار ما، آیت ا... علم الهدی که در دیدار با اعضای ستاد اجرایی نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد سخن می گفت، افزود: برپایی نمایشگاه قرآن و عترت در سایر نقاط شهر نیز یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه امکان استفاده از ظرفیت نمایشگاه قرآن و عترت نباید تنها به یک نقطه از شهر محدود شود، گفت: اغلب افرادی که طالب استفاده از نمایشگاه قرآن هستند، ساکن مناطق مستضعف نشین، حاشیه و دور دست شهر هستند، بنابراین دسترسی این افراد به این نمایشگاه بسیار سخت است.

وی این ایراد را به نمایشگاه بین المللی قرآن تهران نیز وارد دانست و اظهار امیدواری کرد: این ایراد پس از مشهد در تهران نیز اصلاح شود.

آیت ا... علم الهدی خواستار مساعدت شهرداری برای افزایش تعداد نمایشگاه‌های قرآن مشهد از سال آینده شد.

* ضرورت توجه به محوریت قرآن در همه برنامه ها

امام جمعه مشهد از نمایشگاه قرآن و عترت به عنوان یک پایگاه تبلیغی دین یاد کرد و گفت: نباید فعالیتهای حاشیه ای، اصل نمایشگاه قرآن را به حاشیه بکشاند.

وی مجموع برنامه‌های جانبی نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد را خوب ارزیابی کرد و افزود: البته همه این فعالیتها باید با محوریت قرآن باشد.

وی با اشاره به موضوع حجاب و عفاف به عنوان یکی از بخشهای نمایشگاه بین المللی قرآن اظهار داشت: حتی در این خصوص نیز باید از آیات قرآنی مرتبط با حجاب استفاده کرد.

وی با بیان اینکه هنوز برای خیلی از افراد جا نیفتاده که رعایت حجاب نیز واجب شرعی است، گفت: این مهم نیز می تواند با ایجاد غرفه‌های تبلیغی توسط بانوان فاضله در نمایشگاه قرآن و در کنار عرضه غرفه‌های چادر سامان داده شود.

* تأکید بر پرهیز از ابزارهای موسیقی در حاشیه نمایشگاه

آیت ا... علم الهدی در ادامه بر پرهیز از استفاده از ابزارهای ساز و نوا برای بخشهای هنرهای آوایی و مناجات خوانی نمایشگاه بین المللی تأکید کرد و گفت: نباید به بهانه نواهای قرآنی، پای ساز و تار به نمایشگاه قرآن باز شود.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از ائمه(ع) نیز از این ابزار برای توسعه دین استفاده نکرده‌اند، افزود: جریان هنر یک جریان خاص برای توسعه دین بوده است.

به گفته وی، از ابتدا نیز برای دین، جریان هنری ویژه ای بوده که در حال حاضر هم داریم، بنابراین نباید جریانهای دیگر را دخالت دهیم.

* تقدیر از فعالیتهای قرآنی آستان قدس رضوی

امام جمعه مشهد در این جلسه، اقدامهای آستان قدس رضوی را در راستای توسعه فعالیتهای قرآنی ستودنی برشمرد و گفت: توسعه فعالیتهای قرآنی انجام شده پس از انقلاب قابل مقایسه با گذشته نیست؛ زیرا آنچه در طول تاریخ در توسعه فعالیتها اتفاق افتاده، بیشتر در راستای توسعه زینت آلات این آستان مقدس بوده است.

وی همچنین از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به دلیل برجستگی فعالیتهای قرآنی در استان تقدیر کرد و افزود: خوشبختانه عمده برنامه‌های این اداره کل به فعالیتهای قرآنی اختصاص یافته است.

* اعلام برنامه‌های دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد

در این جلسه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد در روزهای ششم تا پانزدهم تیرماه مصادف با دهم تا نوزدهم رمضان از ساعت 18 تا 24 خبر داد.

سرابی با بیان اینکه این نمایشگاه طبق سنوات قبل در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برپا می شود، گفت: اتفاق ویژه نمایشگاه امسال برپایی محفل بزرگ و نورانی قرآن با حضور قاریان برتر ایران و کشورهای اسلامی در مراسم افتتاحیه و مراسم افطار دسته جمعی با میزبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.

وی مناجات خوانی، سحر خوانی، هنرهای آوایی، تئاتر خیابانی، رونمایی نسخ خطی، صنایع دستی، غرفه‌های حجاب و عفاف را از جمله برنامه‌های حاشیه ای این نمایشگاه ذکر کرد.

جلیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد هم نسبت به استفاده از ظرفیت شهرداری برای توسعه فعالیتهای قرآنی اعلام آمادگی کرد و گفت: نباید رتبه‌های اول مقامهای قرآنی نقطه توقف برای مشهد باشد؛ زیرا این کلانشهر باید الگوی جهان اسلام قرار گیرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز توجه به ارتقای کیفی فعالیتهای قرآنی در کنار ارتقای کمی این برنامه را یک ضرورت برشمرد.

* در حاشیه

- جلسه روز گذشته دیدار اعضای ستاد نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد با امام جمعه با قرائت قرآن توسط محسن حسنی کارگر، قاری جوان مشهدی و نفر اول مسابقات بین المللی مالزی شروع شد.

- به گفته مدیر کل فرهنگ و  ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ایران پس از هفت سال موفق به دریافت مقام در مسابقات بین المللی مالزی شده است.

- امام جمعه مشهد در این جلسه دو جلد کتاب تفسیر آیات سیاسی قرآن را به حسنی کارگر اهدا کرد و مدیر کل ارشاد اسلامی نیز لوحی از دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد و تندیس شورای عالی انقلاب فرهنگی را به امام جمعه مشهد اهدا نمود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.