پیشنهاد سردبیر

قدس انلاین:ساحل عباسی:عربستان در مذاکرات ژنو درصدد بود نشان دهد در مسئله یمن نقشی ندارد و جنگ بین طرفهای یمنی است.ناکامی های عربستان در سوریه و عراق و عملیات های مقاومت مردم بر ضد داعش موجب نگرانی شدید آل سعود شده است .

خیلی از سران سازمان ملل از امریکا حقوق ویژه می گیرند/سعودیها با شیوه اسراییل دریمن می جنگند/آل سعود به اهداف بزرگتری درعراق وسوریه می اندیشد

به گزارش قدس آنلاین ،عربستان سعودی اول اردیبهشت (21 آوریل) پس از 27 روز بمباران یمن، پایان تجاوز نظامی موسوم به «عملیات طوفان قاطع» را اعلام کرد و همزمان از آغاز عملیات جدید موسوم به «بازگرداندن امید» خبر داد. این حملات بیش از 3 هزار کشته بر جای گذاشته است. خبرگزاری رویترز روز 12 ژوئن اعلام کرد که عملیات عربستان شکست خورده و گذر زمان به نفعش نیست. رایزنی های سیاسی در ژنو با شکست مواجه شد و عربستان هم چنان در پی رسید به اهداف شکست خورده خویش در ماه مبارک رمضان موجب وضعیت اسف بار و فاجعه بار مردم یمن شده است از این رو رایزنی‌ها بین احزاب سیاسی داخلی یمن برای «اعلام تشکیل شورای ریاستی و دولت تکنوکرات» صورت گرفته است.

شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه گزارش داد که احزاب سیاسی یمن پس از شکست مذاکرات ژنو به دلیل کارشکنی‌ها عربستان تصمیم به تشکیل شورای ریاستی و دولت گرفتند.

به گفته این منابع، رایزنی‌ها میان احزاب سیاسی شمال و جنوب یمن برای تحقق این امر مهم همواره ادامه دارد و نمایندگان احزاب بر مشارکت همه احزاب داخلی یمن در تشکیل دولت و شورای ریاستی تاکید دارند.

این منابع تاکید کردند که خالی بودن فضای قدرت سیاسی کشور، ادامه تجاوزات عربستان، محاصره و شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های عربستان، احزاب سیاسی داخلی یمن را بر آن داشت که چاره‌ای بیاندیشند.

شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رهبران جنبش انصارالله و مسئولان بلندپایه جنوب یمن روز گذشته در مسقط با یکدیگر دیدار و درباره آتش بس انسانی در یمن گفت‌و‌گو کردند.قدس آنلاین در گفتگویی با دکتر جواد منصوری کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی به تحلیل مسائل یمن بعد از مذاکرات شکست خورده ژنو پرداخته است . .

- به عنوان اولین سئوال لطفا  نظرتان را در خصوص وضعیت یمن بعد از مذاکرات ژنو بفرمایید ؟

-در واقع عربستان سعودی  در مذاکرات یمن  هدف جدی را تعقیب نمی کرد  زیرا از همان ابتدا با توجه به عدم آتش بس  و اعزام هیئت مذاکره کننده از سوی خود درصدد بود چنین مسئله ای را به اذهان القاء کند که منازعه اصلی در یمن مابین گروه های سیاسی یمنی است و عربستا ن در این مسئله نقشی ندارد از این رود در پی تلقین این مسئله بود که نشان دهد جنگ ،جنگ یمنی هاست و طبیعتا باید  بین دو طرف  صلح صورت بگیرد .در واقع سعودی ها  با چنین خدعه ای  در نظر داشتند تا نقش خود را در بحران یمن کمرنگ نشان دهند و کلیه مسائل و مشکلات به وجود آمده  در یمن را به گردن یمنی ها بیندازند.یقینا با چنین وضعیتی مذاکرات ژنو فرجامی جز شکست نداشت .بی تردید تجاوز سعودی ها و آغاز گری جنگ از سوی دولت عربستان بر همه آشکار است و همگان به این مسئله اذعان دارند که جنگ یمن نزاع بین دوطرف و دو دیدگاه سیاسی یمنی نیست  بلکه  دولت سعودی آغاز گر جنگ  می باشد و سران سعودی با دخالت مستقیم در مسائل داخلی کشورهای منطقه به خوبی نشان داده است که هدفی به مراتب فراتر از یمن را در ذهن می پروراند. بی تردید دخالت دولت سعودی در یمن نشان دهنده میل این کشور برای دخالت در اوضاع منطقه است .سران سعودی از راه تجاوز و حملات وحشیانه به مردم یمن درصدد قدرت نمایی بودند  تا بتوانند منافع منطقه ای خود را به حداکثر برسانند .البته قابل ذکر است که دولت سعودی دچار اشتباه راهبردی نیز شد .سران سعودی با تصور اینکه یمن ضعیف ترین مهره منطقه است به این کشور لشکر کشی می کند تا در اسرع وقت به اهداف مد نظرش دست یافته و به نوعی قدرت نمایی خود را به رخ کشورهای همسایه بکشد از آن سو مقاومت مردم یمن و همراهی ملت با انصار الله تحلیل های سعودی را به چالش کشید و نشان داد که این کشور در برابر ضعیف تری کشور منطقه نیز با چالشهای مختلفی مواجه شده است از این رو تداوم حمله عربستان به یمن نه تنها از موضع قدرت این کشور محسوب نمی شود بلکه نشاندهنده عجز سعودی ها ست که در عین حال هنوز بر مواضع اولیه خود اصرار می ورزند و شکست خود را تلویحا نپذیرفته اند!!

-به نظر می رسد مذاکراتی که در ژنو انجام شد به شکست منتهی  شد به نظر شما پیامدهای شکست در ژنو چه مسائلی خواهد بود؟

یقینا علاوه برتداوم جنگ و وضعیت بسیار نابسامان مردم  یمن در  ماه مبارک رمضان، بی ثباتی منطقه و نگرانی از فراگیر شدن  جنگ در منطقه  از جمله مسائل مهمی است که می تواند بخشی از پیامدهای تداوم جنگ و شکست مذاکرات یمن در ژنو باشد.  سیاست های دولت سعودی در سالهای اخیر در عراق و سوریه با شکست مواجه شده و این کشور و متحدانش از ناکامی هایی که در کشورهای یاد شده کسب کرده اند بسیار آزرده خاطر شده اند از این رو درصدد  جبران شکست نسبی خود  در سوریه و عراق  هستند به خصوص تحرکات اخیر مردمی و نیروهای مقاومت مردمی عراق و سوریه بر ضد داعش آنها را نگران شکست نهایی سیاست های خود در منطقه کرده است لذا بر این باور هستند که سرکوب و شکست نهایی داعش و گروه های ائتلافی قطعا شکست سعودی است  و به عبارتی شکست ارباباین سعودی آمریکا و اسرائیل نیز می باشد از این رو عربستان در باتلاق سردرگمی فرورفته که هم چنان با تداوم حملات به یمن سعی در قدرت نمایی دارد  تا از این راه بتواند نقشی در جریانهای منطقه داشته باشد .

-با توجه به اینکه دبیر کل سازمان ملل  مذاکرات را بدون حضور انصارالله آغاز کرد با توجه به اینکه انصار الله یکی از مهمترین طرفین سیاسی یمن است آیا  چنین حرکتی از سوی دبیر کل سازمان ملل نشاندهنده حمایت از عربستان سعودی است ؟

-نکته ای که حائز اهمیت است این است که از سازمانهای بین المللی انتظاری  جز دوگانه عمل کردن و خنثی بودن نمی رود .آنها به روشنی و با صراحت حمایت خود را از  سعودی ها به مراتب نشان داده اند .مسلم است سازمانهای بین المللی از استقلال خاصی برخوردار نیستند و عملا نقشی جز انجام وظیفه برای قدرتهای بزرگ را برعهده ندارند .بی تردید می توان گفت این سازمانهای  مثلا حقوق بشری  شکل دیگری از نمایش قدرت دولتهای بزرگ  در  سازمانهای بین المللی هستند و بدون اراده آنها کوچکترین اقدامی صورت نمی گیرد. همچنین صرف نظر از وابستگی مالی آنها به کشورههای قدرتمند، اساسا بسیاری از مسئولان سازمانهای بین المللی مستقیما از دولتهای بزرگ  حقوق و مزایای ویژه ای دریافت می کنند  بنابراین  مجبور هستند در راستای منویات آنها گام بردارند. یقینا برای اثبات مطالب گفته شده اصلا نیازی به تحقیق و جستجو نیست رفتارهای مسئولان سازمانهای بین المللی حاکی از وابستگی شدید آنها به قدرتهای استکباری است مثلا آقای بان کی مون در طول دوره ماموریت خود در سازمان ملل  حتی یک کلمه علیه امریکا و اسرائیل صحبت نکرده است ،همچنین بعد از تجاوز عربستان به یمن ایشان و همکارانش در خصوص جنایت های آشکار عربستان کلمه ای بر زبان نیاورده اند در حالی که باید مدافع حقوق بشر و ظلمی که به مردم مظلوم دنیا می شود باشند ... آیا آقای بن کی مون نمی داند  داعش  از کدام آبشخور حمایت می شود و اساسا فجایعی که در سوریه و عراق  توسط این گروهک تروریستی به وقوع می پیوندد توسط چه کسانی طراحی و هدایت و حمایت مالی می شود؟ بی تردید مواضع غیرمسئولانه و یک سویه مسئولان سازمانهای حقوق بشری نشانگر حمایت های آنها از اربابان غربی اشان است مثلا اگر در کشوری چون ایران شخصی با جرم محرز سیاسی و جاسوسی زندانی شود این سازمان  با تبلیغات گسترده مسئله را چنان رسانه ای می کند که گویی فاجعه انسانی به وقوع پیوسته و با هر ترفندی سعی در محکومیت ایران و زیر سئوال بردن حقوق بشر در ایران را دارد بنابراین پر واضح است که سازمانهای حقوق بشری برای مردم دنیا کار نمی کنند آنها سازمان حقوق بشری از جنس آمریکا و اسرائیل هستند زیرا به خوبی نشان داده اند اگر اسرائیل مرتکب هر جایتی شود هیچ کس علیه آنها اعتراضی نمی کند حتی اگر نماینده سازمان حقوق بشر را به اسرائیل راه ندادند کسی جرات اعتراض به اسرائیل را ندارد.

-راه حل سیاسی یکی از مباحثی است که این روزها هم دوستان و هم دشمنان مردم یمن از آن صحبت می کنند به نظر شما آیا عربستان سعودی به عنوان متجاوز خواهان راه حل سیاسی و پایان بخشیدن به جنگ است و یا این حرکات عوام فریبی و فریب افکار عمومی است؟

-یکی از تاکتیک های متعارف برای قدرتهای متجاوز تجاوز ،کشتار و جنگیدن با ملت مظومی است در عین حال سعی می کنند نشان دهند که برای ان ملت و در راستای دست یابی به صلح پایدار برای ان مردم به جنگ پرداخته اند ،همچنین  در حالی که جنگ و کشتار را ادامه می دهند در ظاهر نشان می دهند که آمادگی انجام مذاکره را دارند ،همچنین در حالی که به خاک و جان و مال ملت دیگری تجاوز کرده و معترض شده اند با وقاحت خاصی از مظلومین و حقانیت خود دم می زنند و  هیچ گاه به متجاوز بودن خود  اعتراف نکرده و حتی ان را باور ندارند .بنابراین  تصور اینکه  سعودی ها دنبال راه حل سیاسی برای صلح و خشنودی مردم یمن هستند از پایه و اساس  اشتباه  است .آنچه مسلم است سعودی ها تا به اهداف خود در یمن نرسند هیچ علاقه و اعتقادی به پایان جنگ در یمن ندارند و از تجاوز خود به این کشور دست بر نمی دارند . رفتار امروز عربستان سعودی دقیقا مشابه رفتاری است که اسرائیل در سه دهه از خود نشان داده است  زمانی اسرائیل آتش بس غزه را پذیرفت که در داخل اسرائیل ممکن است با مشکلات بزرگی مواجه شوند وگرنه آنها مطلقا به وضعیت مردم غزه توجهی نداشتند نه تنها اسرائیل حتی سازمانهای حقوق بشری نیز برای مردم غزه حق یا امتیازی قائل نشدند از این رو می توان گفت عربستان سعودی نیز دقیقا جا پیا اسرائیل گذاشته و رفتارهای اسرائیل را تکرار می کند و اعتقادی به مذاکره ،صلح و پذیرفتن حق قانونی مردم یمن ندارد.

- شما فرمودید عربستان دست از تجاوز به یمن تا تحقق اهدافش برنمی دارد .بی تردید عربستان در اهداف خود ناکام مانده و مسائل روز نشان می دهد نه تنها مردم حامی عربستان نیستند بلکه ملت یمن با حمایت از انصار الله و مقاومت در برابر جنایات عربستان نقشه های سعوی ها را نقش بر آب کرده اند عربستان با مشاهد ه چنین مسائلی چه اهداف دیگری را در یمن جستجو می کند؟

طبیعتا دولت سعودی این امیدواری را دارد که در ادامه عملیات نظامی بالاخره مردم  و گروه های سیاسی یمنی تسلیم خواهند شد .همچنین عربستان سعودی توجیهی برای پایان دادن به عملیات  نظامی خود در یمن ندارد  .اختلافات داخلی آل سعود هم  بر مشکلات داخلی این کشور افزوده است .لذا آل سعود با این امیدواری که مردم یمن و گرو ه های سیاسی به هر حال تسلیم خواهند شد به تجاوز و عملیات نظامی خود در یمن ادامه می دهد گرچه در نهایت به زیان عربستان منتهی شود. تجربه جنگ آمریکا در ویتنام و صدام حسین در ایران بیانگر همین مسئله است که جنایتکاران تا زمانی که امکان تداوم حمله و جنگ برایشان میسر باشد به تجاوز و حمله نظامی خود ادامه می دهند و زمانی که ساختارهای  عملیاتی آنها در قالب برنامه ریزی ها و اهدافشان با شکست مواجه می شود از ادامه جنگ منصرف می شودند بنابراین چنین عملکردهایی جزء رسوم متجاوزین محسوب می شود .بی تردید آنها هرگز به  زیان ملتها ، تلفات انسانی  و حیثیت خود توجه نمی کنند. رامسفلد وزیر دفاع پیشین امریکا به صورت واضح و صریح چنین می گوید که  ما علاقه ای نداریم مردم دنیا به ما احترام بگذارند یا از ما تعریف کنند ما باید به گونه ای رفتار کنیم که مردم دنیا از ما بترسند وآن چنان بترسند که مجبور باشند بی چون و چرا تسلیم  خواسته های ما  شوند.یقینا  عربستان نیز هم چنین سیاستی را در یمن دنبال می کند  و درصدد است بعد از عملیاتی کردن اهداف خود در یمن اهداف بزرگتر خود را در سوریه،عراق و لبنان دنبال نماید.

-انصار الله از زمان تجاوز عربستان به یمن تا کنون واکنش جدی از خود  نشان نداده است . ولی اخیرا حملات موشکی  به پایگاه های سعودی از جمله نجران و جازان داشته است . شما  آینده درگیری  نیروهای یمنی با سعودی  ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

-تقریبا تمامی کسانی که از وضعیت نظامی دولت سعودی اگاهی دارند، مطمئن هستند ارتش سعودی نمی تواند جنگ زمینی  را عملیاتی کند  و فقط در شکل هوایی امکان تداوم  تهاجم خود به یمن را داراست البته حملات هوایی سعودی ها نیز با حمایت و پشتیبانی آمریکا صورت می گیرد  .در آغازین روزها و هفته های تجاوز عربستان به یمن  ،نیروهای این کشور آمادگی مقابله با سعودی ها را نداشتند و ترجیح دادند درابتدای کار به تغییر وضعیت داخلی یمن اقدام نمایند یکی از این مسائل وجود القاعده در یمن است که اساسا  مسئله جدی برای این کشور محسوب می شود از این رو که القاعده  پایگاه اساسی سعودی در یمن است. فلذا نیروهای یهمنی درصدد شکست  ستون پنجم سعودی ها بودند  و خوشختانه در این مدت ضربات سختی بر القاعده وارد کردند . یکی از تدابیر انصار الله این بود که می دانستند در هر زمانی از طریق زمینی می توانند به نیروهای سعودی در مرزها حمله کنند بنابراین با چنین سیاست هایی به برنامه های مد نظر خود توجه نمودند. تحولات یک هفته  اخیر نشان می دهد انصار الله  با پیشروی هایی توانسته با حملات موفقی نیروهای سعودی را  با چالش روبه رو کند و اخبار گویای پیشرفت  انصار الله در مبارزه با القاعده و عربستان سعود ی است .به نظر می رسد با توجه به اینکه رسانه های کنترل شده غربی سعی در سانسور پیروزی های انصار الله دارند و غالبا آن چیزی که دوست دارند را مطرح می کنند بنابراین با توجه به چنین سیاست هایی ،پیشرفت نیروهای یمنی فراتر از آن چیزی است که در رسانه ها به تصویر کشیده می شود.

با توجه به اینکه حملات عربستان به یمن همچنان  تداوم دارد و فاجعه انسانی  را در این کشور رقم زده است  متاسفانه  سازمانهای حقوق بشری کمترین کاری برای جلوگیری از وقوع فاجعه بشری انجام نمی دهند و با کمک به سعودی ها و هم پیمانانش حتی مانع رساندن کمک های بشر دوستانه به این کشور می شوند تحلیل شما از رفتارهای متناقض این سازمانهای به ظاهر حقوق بشری چیست؟

-سازمانهای بین المللی حقوق بشری در این موارد مساعدت و همراهی با مردم مظلوم واقع شده نمی کنند زیرا از طرف اربابان غری خود اجازه و دستوری برای چنین فعالیتهایی ندارند بنابراین عدم همراهی سازمانهای حقوق بشری و کمک رسانی به مردم یمن اتفاق غریب و تازه ای نیست .بنابراین مسائل یاد شده نشاندهنده این موضوع است اگر حقوق بشر به نفع آنها باشد حامی حقوق بشر می شوندو اگر  حمایت از حقوق بشر با منافع استعماری شان در تضا د باشند چشم و گوش و دهان سازمانهای حقوق بشری برای مشاهده و اعتراض به جنایت های صورت گرفته کاملا بسته می شود بنابراین از این سازمانها انتظاری جز رفتارهای ضد حقوق بشری نمی رود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.