پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین :مدیر گروه کنترل بیماریهای مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: طی یک ماه گذشته هیچ کس در خراسان رضوی به تب کریمه کنگو مبتلا نشده است

هیچ کس در خراسان رضوی به تب کریمه کنگو مبتلا نشده است

دکتر صادقی آخرین فرد مبتلا طی یک ماهه گذشته را چوپانی ۴۲ ساله عنوان کرد که بر اثر گزش کنه به این بیماری مبتلا و فوت شد.

وی اظهار داشت : این بیماری ویروسی در دام هیچ علامتی ندارد اما در انسان در مراحل اولیه با علائمی مانند سرماخوردگی و در مراحل پیشرفته با خونریزی داخلی ، خونریزی لثه ، خونریزی ادرار و بینی و در صورت درمان نشدن به موقع با مرگ توام می شود.

وي با اشاره به اينکه دست ها بیشترین سهم را در  انتقال عامل بیماریزا  به بدن دارند افزود: براي پيشگيري از اين بيماري، مراقبت کافی از دست ها، حیاتی است ؛ زيرا  اولین سد دفاعی بدن درمقابل ورود عوامل بیماریزا (همچون تب کریمه کنگو ) دستها هستند.

دکتر صادقي به افرادي که در مواجهه مستقيم با دام هستند توصيه کرد: همواره مراقب گزش کنه های ناقل تب کریمه کنگو باشند و در هنگام تماس با دام ها ،هنگام رفتن به مزارع ومحیط هایی که احتمال وجود دام وکنه را دارد، مرتب لباس های خود رامورد بررسی قراردهند.

مدير گروه پيشگيري از بيماري هاي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گروههاي پرخطر در معرض اين بيماري را شامل دامداران ، دامپزشکان ، کارمندان کشتارگاه و کارکنان بهداشتی درمانی (پزشک ، پرستار ، بهیار و ... ) برشمرد.

گفتني است: بر اساس اعلام  مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای خراسان رضوي ، اوايل خرداد ماه سال جاري، يک چوپان 42 ساله به دليل گزش کنه(هيالوما)  و ابتلا به تب کريمه کنگو در شهرستان باخرز از توابع استان خراسان رضوی جان خود را از دست داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.