پیشنهاد سردبیر

قدس انلاین: سرپرست اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان خراسان رضوی گفت: در مراکز دولتی فنی و حرفه ای کلیه خدماتی که در اختیار کارآموزان قرار می گیرد رایگان است و رشته های مادر در آن آموزش داده می شود.

کلیه خدمات فنی و حرفه ای در بخش دولتی رایگان است/ متقاضیان گواهینامه هایی با درجه بین المللی و مورد تایید تمامی کشورها دریافت می کنند

به گزارش قدس انلاین، مهندس افشین رحیمی گل خندان ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت 6 مرداد، روز ملی کارآفرینی، ضمن اشاره به ناشناخته بودن سازمان فنی حرفه ای در سطح کشور اظهار داشت: این سازمان در ابتدا به عنوان سازمان فنی و نیروی انسانی نامیده و در سال 1360 به نام سازمان فنی و حرفه ای کشور تغییر نام یافت که در حال حاضر دارای 31 دستگاه استانی می باشد.

وی درباره مراکز فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی افزود: در سال 1394 در استان، بالغ بر 55 مرکز دولتی در 28 شهرستان و قریب به 1000 آموزشگاه آزاد در قالب بخش خصوصی در حال فعالیت می باشند.

رحیمی گل خندان اشاره داشت: در مراکز دولتی فنی و حرفه ای کلیه خدماتی که در اختیار کارآموزان قرار می گیرد رایگان است و رشته های مادر در آن آموزش داده می شود. چراکه این رشته ها هزینه بر بوده و مراکز بخش خصوصی توانایی برپایی آن را ندارند.

وی درباره بازه زمانی این دوره های و هزینه های مربوطه به آن گفت: این دوره های در مدت زمانی گوناگون برگزار می شود. به نحوی که شامل دوره های یک روزه، یک یا چند هفته ای و گاه چند ماهه می باشد. هزینه های تمام شده این دوره های به طور متوسط بین 18 تا 25 میلیون تومان است.

سرپرست اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان خراسان رضوی ضمن اشاره به تنوع دوره های برگزار شده اشاره داشت: مرکز فنی و حرفه ای خراسان 218 کارگاه ثابت، 338 کارگاه همجوار روستا و 118 کارگاه سیار شهری را تحت سرپرستی دارد.

وی در تشریح کارگاه های همجوار روستا و سیار شهری بیان داشت: کارگاه های روستایی در راستای توانمند سازی روستاییان اقدام به برگزاری دوره هایی متناسب با نیازهای منطقه می پردازد. البته تعداد این کارگاه ها در بازه های زمانی گوناگون متفاوت است. همچنین برای برگزاری کارگاه های سیار شهری نیز بر اساس نیاز محله و نیز با هماهنگی های لازم با دستگاه های اجرایی یک یا چند دوره در محل برگزار می گردد تا نیازهای آن محله مرتفع گردد.

مهندس رحیمی گل خندان همچنین درباره ی دیگر کارگاه های فعال افزود: علاوه بر این، 2 کارگاه فعال در کنار شهرک های صنعتی و کارگاه های تولیدی مشغول به آموزش متقاضیان می باشند. همچنین 82 کارگاه صنایع ، بر اساس تجهیزات و امکانات خط تولید به برگزاری دوره های مورد نیاز می پردازند. در همین راستا 9 کارگاه فعال نیز در جنب اصناف به خدمت رسانی مشغول هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به 53 کارگاهِ در جوار دانشگاه بیان داشت: 90 درصد متقاضیان در دوره های برگزار شده دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی می باشند. بر این اساس مرکز بر آن است تا داشجو ضمن اشتغال به تحصیل، دوره های مورد علاقه خود را در کارگاه های فنی و حرفه ای طی نمایند تا پس از  فراغت از تحصیل دیگر دغدغه اشتغال را نداشته باشند و توانایی ورود به بازار کار برای آن ها فراهم گردد.

مهندس رحیمی گل خندان ضمن اشاره به همه جانبه بودن فعالیت های فنی و حرفه ای در میان تمامی اقشار جامعه اظهار داشت: سازمان فنی و حرفه ای خراسان رضوی تک بعدی عمل نکرده و در میان تمامی آحاد مردم خراسان و به ویژه قشر آسیب پذیر نیز به ارائه خدمات پرداخته است. در این راستا 35 کارگاه در زندان ها برپا شده است که بر اساس مدت محکومیت افراد به آموزش ها مطلوب می پردازند تا فرد پس از خروج از زندان در صورت نداشتن شغلی ثابت بتواند از آموزش های فراگرفته برای امرار معاش استفاده نماید.

وی همچنین بیان داشت: از جمله کارگاه های دیگر مرکز سازمان فنی و حرفه ای خراسان رضوی در دوران خدمت نظام وظیفه است. براین اساس طی توافق های صورت پذیرفته با ارتش و سپاه پاسداران دوره های مورد نیاز برای سربازان متقاضی برگزار و گواهیِ مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای به آنان تعلق خواهد گرفت.

وی درادامه درباره ضمن اشاره به تفاوت های سازمان فنی و حرفه ای با مراکز همچون آموزش و پرورش اشاره داشت: سازمان فنی و حرفه ای بر خلاف سایر مراکز از تنوع رشته ای برخوردار بوده و در کوتاه ترین زمان رشته های مورد نظر را اجرایی و عملیاتی می سازد. از سوی دیگر گواهینامه های این مرکز دارای درجه بین المللی و در تمامی کشورها مورد تایید می باشد.

مهندس رحیمی گل خندان همچنین افزود: سازمان فنی و حرفه ای خراسان رضوی سالانه به 124 هزار نفر از متقاضیان، آموزش های لازم را داده که در این بین 60 هزار نفر در بخش دولتی و 65 هزار نفر در بخش خصوصی مشغول به فراگیری می باشند.

وی همچنین بیان داشت: با این حال آموزش های فنی و حرفه ای هر ساله در حال روزآوری می باشد. چرا که این رشته هرساله شاهد دستاوردهایی نو و جدید در عرصه های گوناگون است و اکتفا به دانش های گذشته آفتی بزرگ در این زمینه محسوب می گردد.

سرپرست اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان خراسان رضوی درباره ماموریت های مورد نظر این مرکز در جمع خبرنگاران گفت: سازمان فنی و حرفه ای در جست و جوی دستیابی به دو هدف عمده می باشد. نخست افرادی را که به دنبال کار می باشند، پس از آموزش های لازم روانه بازار کار نموده و در گام بعد آموزش های مورد نظر و به روز را در اختیار افراد شاغل قرار دهد تا چرخه اقتصادی کشور با توانی بیشتر به کار خود ادامه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.