پیشنهاد سردبیر

گروه میهن - قزوین - مرضیه اردکانی / بحران آب يك بحران كشوري است، بحراني كه امروزه يك تهديد جدي براي ايران به شمار مي‌آيد، ...

دشت زرخيز قزوين در بحران كم‌آبي

امّا اين بحران در بعضي استانها و مناطق كشور به نظر بحراني‌تر و حادتر مي‌آيد و به بررسي و رسيدگي بيشتري نياز دارد.

استان قزوين يكي از استانهايي است كه بحران خشكسالي و كم‌آبي را بيشتر حس مي‌كند. شايد ميزان بارندگي در كل كشور در يك سال اخير كاهش پيدا كرده باشد، امّا اين كمبود در قزوين بيشتر بوده و با توجه به اينكه اين استان قطب صنعتي و كشاورزي است، اين بحران مي‌تواند معضلی براي توسعه استان به شمار آيد.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قزوين در اين باره به خبرنگار قدس گفت: بايد نگاهمان را به آب به عنوان يك كالاي اقتصادي متوجه بكنيم و مشاركت مردم را در سرمايه‌گذاري طرحهاي آب و پرداخت تعرفه‌هاي آب به عنوان يك فرهنگ و يك باور عمومي جلب كنيم.

مهندس احمد هجران‌فر در مورد وضعيت تأمين آب در مركز استان اظهار داشت: توليد آب در قزوين حدود 20 تا 25 درصد كمتر از مصارف آن هست، يعني خود شهر قزوين نيز دچار چالش كم‌آبي است و هم‌اكنون در شمار 10 كلانشهر كشور قرار دارد كه از سوي وزارت نيرو شهری با تنش آبي، معرفي شده است.

هجران‌فر خاطرنشان كرد: در فصل گرما مصارف آب هم تا 5/1 برابر افزايش يافته و به سبب حفظ ذخاير موجود آب و جلوگيري از قطعي آب، برنامه مديريت فشار بر روي شبكه توزيع صورت مي‌گيرد.

وي تأكيد كرد: يكي از مهمترين مشكلات منطقه قزوين بحث تغيير اقليم و اثرات خشكسالي و در نتیجه كاهش نزولات آسماني، بارندگي‌ها در طي سالهای اخير و تأثيرگذاري مستقيم آن كاهش آبهاي زيرزميني و كاهش منابع آب است و متعاقباً بحث كاهش كيفيت منابع آب را در بر خواهد داشت و پيش‌بيني مي‌شود چون اين تغيير اقليم به دلیل فعالیتهای بشر است و به صورت طبيعي اتفاق نيفتاده، اين روند براي سالهاي آینده هم ادامه داشته باشد.

 

 ماده‌ای که جایگزین ندارد

نماينده ولي فقيه و امام جمعه قزوين هم در اين باره به خبرنگار ما گفت: مصرف بيش از نياز آب اسراف بوده و از نظر شرعي جزو ديون مي‌باشد، آب تنها ماده‌اي است كه جايگزين ندارد و استفاده صحيح و درست از آن سبب رضايت خداوند و بهره‌مندي همگان از اين نعمت خدادادي می شود.

آيت‌ا... عبدالكريم عابديني تصريح كرد: آشنايي مردم با بحران كم‌آبي به مسؤولان كمك شاياني كرده و آنها را در مديريت بحران ياري خواهد كرد.

 نیازمند راهکاریم

استاندار قزوين هم در ارتباط با بحران كم‌آبي این استان گفت: تداوم خشكسالي و افزايش مصرف آب در بخشهاي مختلف حتمی است و با تداوم اين روند نيازمند راهكارهايي هستيم تا از مشكلات كم‌آبي در قزوين نجات پيدا كنيم.

مرتضي روزبه اضافه كرد: فرهنگسازي، مديريت منطقي منابع آب، مصرف اصولي و كنترل وضع موجود بهترين راهكار براي مقابله با كمبود آب در استان است و بايد در اندیشه ساماندهي مصرف آب باشيم و در پاركها، شهرداري‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي برنامه مدون براي كاهش مصرف آب داشته باشيم، همچنين كنترل مصرف آب در همه حوزه‌ها بايد عملياتي شود و فرمانداران و بخشداران بايد نسبت به اجراي پروژه‌هاي آب نظارت كنند تا كار عملياتي شود.

روزبه گفت: با توجه به بحران آب و اهميت بررسي آسيبها و ظرفيتهاي موجود، ايجاد موزه آب، مركز اسناد و پژوهش در استان ضروري است كه بايد در محلي مناسب مورد بررسي كارشناسي قرار گيرد تا بتوانيم در آينده مركزي داشته باشيم كه همه اسناد و مدارك مربوط به سال گذشته و حال آب، ابزارآلات، اشيا و فيلمهاي مرتبط را جمع‌آوري كرده و در اختيار عموم و محققان قرار دهيم، نبايد به مسایل سطحي و ساده نگاه كنيم، زيرا كار فني و پيچيده است كه نيازمند طرح و برنامه و ايده و تدبير است تا با كمك همه مسؤولان بتوان به اهداف پيش‌بيني شده دست يافت.

 

 مطالعه ساخت 3 سد

معاون عمراني استانداري قزوين نیز با اشاره به جدي بودن بحران آب در این استان اظهار داشت: مجموع توليد آب استان قزوين حدود دو ميليارد و 600 ميليون مترمكعب است كه 91درصد آن در بخش كشاورزي و 5درصد در شرب و چهار درصد در صنعت و خدمات مصرف مي‌شود، همچنين هم اکنون حجم آبهاي سطحي استان افزون بر یک ميليارد و 600 ميليون مترمكعب است كه فقط نيمي از آن مهار مي‌شود و حدود 800 ميليون مترمكعب آن از استان خارج مي‌شود كه به دليل نداشتن سد براي مهار آن در برنامه‌ها احداث سد هم پيش‌بيني شده است.

منوچهر حبيبي گفت: عمليات اجرايي دو سد نهب با 46 درصد پيشرفت و بالاخانلو آغاز شده که با مطالعه سه سد دیگر بخش زیادی از نيازها تأمين خواهد شد.

وي يادآور شد: با توجه به خشكسالي اخير و كم‌بارشي‌ها، چند برنامه ويژه در دستور كار قرار گرفته كه تغيير الگوي كشت، آبياري تحت فشار، نصب كنتورهاي هوشمند، اجراي طرحهاي آبخيزداري و آبخوانداري در دستور كار قرار گرفته كه اميدواريم بتوانيم از مصرف بيش از حد آب جلوگيري كنيم.

حبيبي اضافه كرد: ميزان بارندگي در سال گذشته 233 ميلي‌متر بوده كه نسبت به دوره‌آماري بلندمدت 24درصد كاهش داشته و نسبت به سال گذشته 13درصد افزايش داشته، اما در مجموع شاهد كاهش بارندگي‌ها بوده‌ايم كه مشكلات را مضاعف كرده است، همچنين فروكش كردن چاه، فرونشست زمين، افت آب چاه‌هاي زيرزميني در حوزه كشاورزي از ديگر پيامدهاي خشكسالي و كم‌آبي است كه در جنوب استان بويژه منطقه بويين‌زهرا ديده مي‌شود.

 

 منتظر گرد و خاک‌ها باشیم

وی گفت: بيشترين آسيب در اين حوزه به بخش كشاورزي و محيط زيست وارد شده كه موجب كاهش برداشت محصولات توليدي و بروز ريزگردها شده و در سالهاي گذشته پديده گرد و غبار را تشديد كرده، به گونه‌ای كه امسال چندين بار گرد و غبار استان را فرا گرفته و براي مردم مشكل‌ساز شده است.

وي افزود: يكي از پيامدهاي ناگوار خشكسالي و كم‌آبي افزايش بيابانزايي و كويري شدن استان است كه در برخي مناطق شاهد شور شدن آبهاي زيرزميني هم هستيم كه اين پديده هم در بويين‌زهرا ديده مي‌شود كه نگران‌كننده است. همچنين اگر كشاورزي و توليد روستا تحت تأثير قرار بگيرد، مردم مهاجرت مي‌كنند كه در اين راستا در 10سال گذشته شاهد خالي شدن 200روستا از سكنه بوديم و هم اکنون شمار روستاها از يك هزار مورد به حدود 800 روستا رسيده كه نگران‌كننده است.

حبيبي توضيح داد: در بخش كشاورزي 350ميليون مترمكعب كمبود آب داريم كه قرار شده بخشي از آن از سد طالقان تأمين شود، با كمبود بارشها نيازمند تخصيص 60ميليون مترمكعب از سد طالقان هستيم و ساخت خط انتقال هم بر همين اساس صورت گرفته كه در ماه‌هاي آينده عملياتي مي‌شود.

وي تصريح كرد: مصرف سرانه آب شرب در استان قزوين 304ليتر به ازاي هر نفر در شبانه‌روز و استاندارد آن 100 تا  140 ليتر است كه سه  برابر استاندارد مصرف مي‌شود و در روستا نيز 300 ليتر است كه اين روند بايد اصلاح شود، همچنين در سطح شهر 930 هكتار فضاي سبز داريم كه 82 درصد آن توسط آبياري تحت فشار پوشش داده مي‌شود و براي بقیه هم برنامه داريم تا طرح كاملاً مكانيزه شود.

 

 تنها راه نجات از بحران آب

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين نيز گفت: در شرايط كنوني براي تأمين نياز بخش كشاورزي 10 درصد كسري آب داريم كه اين ميزان حدود 300 ميليون مترمكعب است كه بايد با مديريت بهينه اين كمبود را جبران كنيم.

نيازعلي ابراهيمي پاك تأكيد كرد: تنها راه نجات از وضعيت كم‌آبي بخش كشاورزي، اجراي سامانه‌هاي نوين آبياري و صرفه‌جويي در مصرف آب در اين بخش است.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان قزوين هم بيان كرد: اعمال شيوه‌هاي كارشناسي شده صرفه‌جويي و مديريت مصرف يك ضرورت جدي در تأمين آب آشاميدني روستاهاي اين استان است، محدوديت منابع تأمين آب، افزايش روزافزون جمعيت و آلودگي‌هاي زندگي مدرن از جمله عواملي هستند كه صرفه‌جويي در مصرف آب را بويژه در مناطق روستايي حياتي ساخته است.

محمد عليزاده اضافه كرد: كمبود بارشهاي مناسب در سال گذشته و پيش‌بيني بروز تداوم خشكسالي در سال جاري به نحوي است كه مردم بايد در استفاده از آب حداكثر بهينه‌سازي و صرفه‌جويي را مورد توجه قرار دهند.

اين گزارش به روشني بيان مي‌كند وضعيت آب بحراني است، امّا اين بحران مهارشدني و قابل حل است و مي‌شود با اعمال مديريت صحيح مصرف، چه در بخش خانگي، كشاورزي و صنعتي، پیامدهای اين بحران را به حداقل رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.