پیشنهاد سردبیر

گروه جامعه / محمد رضایی - معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسش «قدس» درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: بانک جهانی به کمک این دریاچه آمده است.

 بانک جهانی به کمک دریاچه ارومیه آمده است

دکتر معصومه ابتکار تأکید کرد: بی‌توجهی‌ها و حرفه‌ای عمل نکردن دستگاه‌ها و افزایش جهت گیری‌های سیاسی به بحرانهای زیست محیطی دامن زده است.

 

  اولویت دولت محیط زیست است

ابتکار خاطرنشان کرد: رئیس جمهور بار‌ها تأکید کرده دولت یازدهم دولت محیط زیست است، زیرا یکی از نقاط آسیب پذیر جامعه ما محیط زیست است.

به گفته معاون رئیس جمهور، آثار و پیامدهای معضلات و مشکلات زیست محیطی بر اشتغال، کشاورزی و زندگی شهری مشهود است.

وی راه اندازی مدرسه سبز را نماد توسعه و دانش آموزان را یار دبستانی و همیاران محیط زیست دانست و گفت: در کشورهای پیشرفته اندیشمندان به این باور رسیده‌اند که اگر دانش در خدمت قوانین الهی قرار گیرد می‌تواند با زندگی بشر سازگاری پیدا کند و خوشبختانه زمینه این سازگاری در کشور ما به دلیل قوانین دین اسلام وجود دارد.

ابتکار همچنین افزود: سخنرانی اخیر رئیس جمهور در اجلاس سران توسعه پایدار و ارایه پیشنهاد زیست محیطی با عنوان توسعه پایدار که به محورهای محیط زیستی نیز اشاره داشته کشورمان را در میان اعضای سازمان ملل به عنوان ملتی پیشرو در بحث محیط زیست مطرح کرده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا یکی از زوایای مهم اهداف ۱۷ گانه این دستورالعمل بین المللی ایران که با استقبال جامعه جهانی روبه رو شده توسعه پایدار، اصلاح فرهنگ محیط زیست و آموزش و جلب مشارکتهای اجتماعی همه اقشار جامعه است.

 

  آغاز به کار جشنواره فیلم سبز

ابتکار، اهمیت رویکردهای فرهنگی را در حوزه‌های زیست محیطی مورد تأکید قرار داد و گفت: کار فرهنگی و هنری همراه با آموزش و پرورش برای حراست از محیط زیست ضروری است، بر همین اساس جشنواره فیلم سبز پس از ۱۰ سال تعطیلی، کلید خواهد خورد و فیلمهای محیط زیستی به رقابت خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه تعامل خوبی با سینماگران کشور انجام شده، گفت: سینما زبان گویایی دارد، اما عرصه‌های هنری، موسیقی، سرود و نقاشی نیز می‌توانند به یاری حفظ محیط زیست بیایند و نمایش آثار استاد فرشچیان با موضوع نمادهای طبیعت مبتنی بر هنر نیز آغاز این فرهنگسازی است.

ابتکار درباره تبلیغات محیطی این سازمان یاد آور شد: سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ورزش تفاهمنامه‌ای دارند که بر اساس آن برای انتشار پیامهای محیط زیستی و آگاهی رسانی در این حوزه ۵۰ فدراسیون ورزشی نماد گونه‌های در معرض انقراض را در مسابقات معرفی می‌کنند.

 

  کمک جهانی برای مشکلات زیست محیطی

ابتکار در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در باره کمک گرفتن از سازمان محیط زیست جهانی (IUCN) برای حل مشکلات زیست‌محیطی کلان–مانند دریاچه ارومیه-گفت: در این زمینه تلاش کرده‌ایم و IUCN با اختصاص ۲۹ میلیارد دلار بودجه تصمیم دارد به کشورهایی که تا سال ۲۰۳۰ میزان گاز‌های گلخانه‌ای خود را کاهش ‌دهند، کمک‌ و تسهیلات توسعه محیط زیست اهدا کند.

وی با بیان اینکه بانک جهانی به کمک احیای دریاچه ارومیه آمده است، افزود: آن‌ها در بازدید‌هایشان تصریح کردند عزم جدی و تلاشهای دولت جمهوری اسلامی ایران برای مهار بحران دریاچه ارومیه قابل توجه است و گامهای خوبی برای احیای دریاچه ارومیه برداشته شده است. 

وی همچنین تأکید کرد: میانگین افزایش دما در جهان 85/0 درجه سلسیوس و این افزایش در ایران بین ۱ تا 5/1 درجه است که برای منابع زیست محیطی بسیار خطرناک است.

 

  آتش در کمین جنگلها

ابتکار با اشاره به افزایش آتش سوزی‌های عرصه‌های گیاهی خاطرنشان کرد: شمار بروز آتش‌سوزی‌ها بر اثر شدت گرما و خشکسالی امسال ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، ولی با همکاری مردم مساحت جنگلهای آسیب‌دیده نسبت به سال گذشته‌۴۰ درصد کاهش داشته است.

ابتکار علت کاهش آسیب جنگلها را برخورد منسجم و مدیریت بین‌بخشی و همکاری هوا‌شناسی در نصب حسگر آتش‌سوزی و اعلام خطر دانست و افزود: با همکاری تشکلهای مردم نهاد، ستادهای مقابله با آتش‌سوزی جنگلها با همکاری استانداران در استانهای مختلف شکل گرفته و اقدامهای اثربخشی در این خصوص انجام شده است.

وی بر افزایش همکاری سمنها تأکید کرد و گفت: فعالیت‌ این نهادها به‌سمت خلاقیت و ایجاد ارزش افزوده گرایش یافته است. منابع پایه‌ای جهان با روند کنونی به‌سمتی می‌رود که کره زمین برای هر سال زندگی انسانها به 5/1 سال بازسازی نیاز دارد‌ و این افزایش کارآمدی زمین در گرو همکاری سمنهاست.

 

  موفقیت در احیای یوزپلنگ

ابتکار درباره گونه یوز هم خاطرنشان کرد: یوزپلنگ یکی از نمادهای ملی و گونه‌های در معرض تهدید است، اما با همکاری کار‌شناسان داخلی برای جلوگیری از انقراض این گونه جانوری تلاش شده و بر اساس ارزیابی‌ها اجرای این برنامه‌ها با موفقیت خوبی روبه‌رو بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.