پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین –سبزوار : مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: مردمی کردن کارها و توجه به حوزه خیران راهبرد اساسی در حوزه کتابخانه های این استان است.

باید به فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی توجه جدی شود

حسین اکبری درحاشیه نشست انجمن کتابخانه های عمومی سبزوار در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار با بیان اینکه باید از ظرفیت افراد نیکوکار و خیر در خصوص ساخت کتابخانه و گسترش کتابخوانی استفاده شود افزود : وجود هشت کتابخانه مشارکتی از 15 کتابخانه سبزوار نشاندهنده ظرفیت بالای مشارکت خیران در حوزه فرهنگی این شهرستان است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ادامه داد : باید نه تنها به توسعه فیزیکی و سخت افزاری بلکه نسبت به فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی نیز توجه جدی شود زیرا این دو لازم و ملزوم یکدیگرند هستند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به ساخت کتابخانه های عمومی در قالب برنامه ششم توسعه یاد آور شد:  در برنامه پنجم آسیبها و چالشهای این بخش شناسایی شده ولی به ساخت و ساز کتابخانه های عمومی اشاره نشده بود.

اکبری نیز با اشاره به سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمد شهرداریها تصریح کرد : طبق طرحی کهسال گذشته در مجلس ارائه شد شهرداریها موظف به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی در سررسیدهای ماهانه هستند و در صورت پرداخت نکردن آن، دولت می تواند مبلغ را از حساب شهرداریها کسر کند.

فرماندار ویژه سبزوار هم با اشاره به ظرفیتهای این خطه به عنوان شهری دانشگاهی با 35 هزار دانشجو ،53 هزار دانش آموز و نیز پیشینه فرهنگی به خبرنگار ما  گفت: به رغم این توانمندیها نتوانسته ایم آنگونه که شایسته است از آن استفاده کنیم.

احمد برادران اظهار داشت : کتابخوانی از نیازهای ضروری هر جامعه ای است و همگان باید ترویج این فرهنگ را وظیفه خود بدانند .

وی کاهش سرانه مفید مطالعه را یک اخطار بزرگ در زمینه فرهنگی توصیف کرد و خاطر نشان نمود : با همکاری همه دستگاههای اجرایی به ویژه انجمن کتابخانه ها و دستگاههای فرهنگی و آموزشی باید بستری آماده شود که سرانه مطالعه با ارائه راهکارها و برنامه ارتقا یابد.

سبزوار دارای 15 کتابخانه مشارکتی و نهادی با 13 هزار عضو است. /  انتهای پیام  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.