پیشنهاد سردبیر

«پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا حضور کشورهای مدافع سوریه مانند ایران و روسیه را در نشست چند جانبه وین در خصوص حل سیاسی بحران سوریه یک معجزه خواند.

 حضور ایران در نشست سوریه معجزه است

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، جنتیلونی در پایان نشست وین با مثبت خواندن نتیجه این اجلاس اظهار داشت: حضور ایران در این مذاکرات با اینکه مواضع متفاوتی از ما دارد، مهم بود. حضور کشورهای مدافع بشار اسد دور این میز یک معجزه است.
وی افزود: البته هنوز اختلافاتی وجود دارد اما در خصوص راه حل بدون مداخله نظامی به توافق رسیدیم . نیاز به یک انتقال قدرت در سوریه است که به خروج اسد از صحنه منجر شود. فرآیندی که بطور اجتناب ناپذیر به این سو می رود اما هنوز باید در خصوص روش و زمان آن تصمیم گیری شود.
وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: ایران با نظریه آغاز یک انتقال سیاسی قدرت در سوریه موافق اما مواضع سیاسی آن متفاوت است. به این معنی که با انتقال قدرت که با خروج بشار اسد از صحنه سیاسی آغاز شود، مخالف است.
جنتیلونی در مورد زمان و روش تصمیم گیری در خصوص انتقال قدرت در سوریه گفت که نشست دیگری تا 10 الی 15 روز آینده در این باره برگزار می شود.
مذاکرات برای حل بحران سوریه روز پنجشنبه به طور چهارجانبه میان ترکیه، عربستان آمریکا و روسیه انجام شد و روز جمعه با حضور 16 کشور رسمیت یافت.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و وزیران امور خارجه روسیه، ترکیه، مصر، فرانسه، آمریکا، انگلیس، اردن، عربستان، امارات، قطر، آلمان، ایران، عراق، عمان و لبنان در این مذاکرات حضور داشتند.
چین تنها کشوری بود که در سطح معاون وزیر در این مذاکرات شرکت کرد.
«استفان دی میستورا» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و «فدریکا موگرینی» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور داشتند.
کشورهای شرکت کننده در مذاکرات روز جمعه درباره دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران این کشور در زمینه تشکیل دولتی فراگیر، برگزاری انتخابات و بهبود راه های ارسال کمک های بشردوستانه به سوری ها توافق کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.