پیشنهاد سردبیر

گروه اقتصادي- مهدی توحیدی - کارت سوخت خودروها با یکسان‌سازی قیمت بنزین هزار تومانی و تعریف نشدن سهمیه برای مصرف‌کنندگان از خرداد ماه امسال جذابیت خود را از دست داد ...

ابهام در  سرنوشت ۲۰ میلیون کارت سوخت

 و آمارها از آن حکایت دارد که در این چند ماه با وجود سهمیه ۷۰۰ تومانی بنزین در برخی کارت‌ها بیش از ۷۵ درصد سوختگیری‌ها در جایگاه‌های سوخت با کارت جایگاهداران انجام شده است.

به استناد گزارش‌های رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از زمان آغاز سهمیه‌بندی بنزین تاکنون بیش از ۳۲ میلیون قطعه کارت هوشمند بنزین و گازوئیل صادر شده که هم اکنون شمار تمامی کارت‌های فعال هوشمند سوخت حدود ۲۰ میلیون قطعه است.

با این حال، با آزادسازی قیمت‌ها و توقف سهمیه‌بندی، مردم تمایلی به استفاده از کارت شخصی برای خرید بنزین ندارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پیش از تک نرخی و آزادسازی قیمت بنزین مردم به واسطه واریز سهمیه‌های ماهانه بنزین نیمه یارانه‌ای از کارت‌های هوشمند سوخت خود به دقت نگهداری می‌کردند، اما با آزادسازی قیمت‌ها و توقف روند واریز سهمیه‌های ماهانه، کارت‌های بنزین پس از اتمام ذخیره سوخت در منازل خانه نشین شده‌اند.

 

  تأخیر در سوخت رسانی

در همین خصوص متصدی عرضه بنزین در یکی از جایگاه‌های سوخت با اشاره به اینکه مردم این روزها کمتر از کارت سوخت خود برای بنزین زدن استفاده و از کارت‌های جایگاه استفاده می‌کنند، می‌گوید: این موضوع در برخی اوقات سبب شلوغی بیش از حد جایگاه و اتلاف وقت شهروندان و درگیری بین آنها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این موضوع مشکلاتی را هم برای ما به وجود آورده است، می‌گوید: اگر قرار است بنزین با قیمت آزاد عرضه شود پس کارت‌های سوخت هم حذف شود تا ما هم تکلیف خودمان را بدانیم و هر روز شاهد درگیری بین شهروندان و صف‌های طولانی نباشیم.

 امیری یکی از شهروندان هم در این خصوص می‌گوید: وقتی کارت سوخت من شارژ نمی‌شود و می‌توانم از کارت جایگاه هر مقدار که بخواهم بنزین بگیرم دلیلی ندارد کارت سوخت خود را همراه بیاورم.

وی با اشاره به اینکه به نظر من هم اکنون کارت‌های سوخت کارایی خود را از دست داده است، می‌گوید: بابت صدور هر کارت در سال‌های گذشته و اکنون چندین هزار تومان از هر فرد گرفته و می‌گیرند که این نوعی اسراف و هدر دادن بیت المال است.

 

 طرح تنبیهی و تشویقی

بر همین اساس و به گفته دست اندرکاران برای ابقای کارت سوخت خودروها و افزایش جذابیت سوختگیری با آن‌ها سناریوهای تنبیهی و تشویقی متعددی در دولت در حال بررسی است که به نظر می‌رسد بزودی رونمایی شود، هرچند به نظر، احتمال تصویب طرح‌های تنبیهی بیشتر باشد و در صورت تصویب، رانندگانی که کارت‌های سوخت خود را به همراه نداشته باشند، برای استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها ناچار به پرداخت جریمه و هزینه اضافی به جایگاهداران خواهند شد.هر چند مبلغ و سازوکار این سناریوی تنبیهی هنوز نهایی نشده، اما این سناریو از بیشترین شانس برای تصویب برخوردار است.

این در حالی است که وزیر نفت چندی پیش گفته بود سامانه کارت سوخت (بنزین) باقی خواهد ماند، ولی باید تدبیری اندیشید تا کارکردهای دیگری به آن داده و انگیزه بیشتری برای استفاده از آن ایجاد شود.

زنگنه اظهار داشت: برای مثال شاید از این کارت‌ها بتوان به عنوان کیف پول الکترونیکی با قابلیت پرداخت اعتباری استفاده کرد که این موضوع می‌تواند به صورت یک مشوق در نظر گرفته شود.

 

  آغاز شمارش معکوس 

در همین حال رئیس انجمن جایگاهداران سوخت سراسری کشور با اعلام اینکه برآورد می‌شود هم اکنون حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم برای خرید بنزین مورد نیاز به جای استفاده از کارت هوشمند شخصی خود از کارت سوخت جایگاهداران استفاده کنند، می‌گوید: در مجموع کمتر از ۳۰ درصد مردم برای خرید بنزین از کارت شخصی خود در جایگاه‌های سوخت استفاده می‌کنند.

بیژن حاج محمد رضا با اشاره به اینکه پس از به پایان رسیدن موجودی بنزین ۷۰۰ تومانی کارت‌های سوخت، استفاده از کارت‌های سوخت شخصی در جایگاه‌ها به حداقل کاهش می‌یابد، تأکید کرد: هم اکنون هیچ محدودیتی در استفاده از کارت سوخت جایگاهداران وجود ندارد.

وی با اشاره به محدود بودن شمار کارت‌های بنزین موجود در جایگاه‌ها، بیان کرد: به دلیل افزایش تقاضا و درخواست از سوی مردم برای استفاده از کارت سوخت جایگاهداران، در برخی مواقع شاهد تأخیر در سوخت‌رسانی تا آزاد شدن یک کارت سوخت جایگاهداران هستیم.

وی موجودی بنزین هر کارت سوخت جایگاه را حدود ۱۰ هزار لیتر در شبانه روز عنوان کرد و یادآور شد: زمانی که ذخیره بنزین کارت جایگاهداران به پایان برسد باید با کارت سوخت جدید تعویض شود که دریافت کارت جدید زمان می‌برد.

در همین حال، منصور ریاحی - معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی- با بیان اینکه عرضه بنزین با کارت سوخت با وجود آزادسازی قیمت‌ها تا اطلاع ثانوی ادامه دارد، معتقد است: نگاه به سامانه هوشمند سوخت (پس از تک نرخی شدن بنزین) به صورت جزیره‌ای و قشری به هیچ وجه درست نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.