پیشنهاد سردبیر

علی محمدزاده: بی‌مقدمه و اشاره می‌گویم، اگر برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام کردید و پس از یک ماه پیامکی دریافت نمودید که ...

 برای گرفتن «کارت ملی» وسیله سرگرمی یادتان نرود!

 برای دریافت کارت خود به اداره ثبت احوال مشهد نبش عبدالمطلب 33 مراجعه کنید، در روز مراجعه برای آنکه کلافه نشوید، وسیله‌ای برای بازی و سرگرمی همراه داشته باشید!

اما داستان از این قرار است که حدود دو ماه پیش برای دریافت کارت ملی هوشمند مراجعه کردم و تصورم این بود که در عصر ارتباطات دیجیتالی، کارها سرعت گرفته و بروکراسی اداری گذشته برچیده شده است.

از حق نگذریم، اوضاع خیلی متفاوت‌تر و بهتر شده، اما باز هم کاستی‌هایی دارد مثلاً اینکه اگر از قبل به سامانه کارت هوشمند مراجعه نکرده و نوبت نگرفته باشید، باید مبلغی وجه نقد به متصدی باجه در اداره پست پرداخت کنید تا در سامانه مربوط کدملی شما را وارد کند و ثبت نوبت نماید که مثلاً دو روز دیگر مراجعه کنید و اگر مراجعه نکردید باید دوباره این کار را انجام دهید.

هر چه بود پس از دو بار مراجعه کارهای اولیه مانند انگشت نگاری و عکس در اداره پست را انجام دادم و برگه‌ای تحویلم دادند و گفتند تا دو ماه دیگر پیامکی برای شما ارسال می‌شود که برای دریافت کارت مراجعه کنید تا همین مدت طولانی صدور یک کارت آن هم در دنیای دیجیتالی امروز کمی تعجب برانگیز است که احتمالاً در سال‌های آینده کمتر خواهد شد!

اما برخی کارها به تکنولوژی و فناوری و خلاصه از این چیزها ارتباطی ندارد، هر چه بود بعد از چند هفته پیامک مربوط برای من هم آمد و به اداره ثبت احوال مشهد در عبدالمطلب 33 مراجعه کردم و تصور اولیه هر کسی این است که با دادن رسید صادره از اداره پست کارت را دریافت می‌کند، اما وقتی به آنجا رسیدم با انبوهی از مراجعان و یک دستگاه نوبتدهی که حتی مقابل آن هم صف بود، روبه رو شدم با توجه به برگه نوشته شده روی دیوار پس از گرفتن نوبت باید به متصدی باجه 6 مراجعه می‌کردم، او هم احتمالاً در سامانه چیزی را ثبت کرد و گفت: منتظر باشید تا نوبتمان برسد و حدود یک ساعت معطل خواهید شد.

اینجا بود که ضرورت داشتن یک وسیله بازی را درک کردم و دریافتم که چرا بسیاری از مراجعان مشغول بازی با گوشی‌های خود هستند.

اما بخش دردآور دادستان آنجا بود که پس از چند دقیقه متوجه شدم تنها یک نفر مسؤول پاسخگویی به تمام افرادی است که برای گرفتن کارت ملی هوشمند مراجعه کرده‌اند و پیش از دادن کارت باید یک اثر انگشت دیجیتالی هم از صاحب کارت بگیرد و این یعنی اتلاف زمان، معطلی و معطلی....

وقتی از متصدی باجه می‌پرسم امروز دست تنها شدید یا فرد دیگری نیست به شما کمک کند، می‌گوید: خیر، مدت‌هاست داستان همین است، بروید به مدیران بالاتر بگویید. از خانمی که گویا مدیر بالاتر اینجاست می‌پرسم چرا یک نفر دیگر نمی‌گذارید تا مردم کمتر معطل شوند که او پیش از پاسخ من می‌گوید شماره شما چند است، می‌گویم 543 و او پس از نگاهی به ساعت که نزدیک 12 است، می‌گوید: امروز که زیاد شلوغ نیست ما روزهایی بود که تا 900 نفر مراجعه کننده داشته‌ایم و با همین یک نفر پاسخگو بودیم، به طوری که تا بیرون اداره صف تشکیل می‌شد!

به او می‌گویم، آیا معطل کردن مردم، وقتی که می‌شود با اضافه کردن یک نیرو مشکل را حل کرد، لازم است و از شرایط اخذ کارت ملی هوشمند است که او پاسخ می‌دهد: مدت‌هاست به اداره کل درخواست داده‌ایم تا یک نیرو به ما بدهند، اما هنوز پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌ایم!

کلام آخر اینکه خیلی چیزها به تکنولوژی و دانش ربطی ندارد، فقط کمی «خواستن» می‌خواهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • db54 IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    سلام دو بار تا حالا مراجعه کردنم گفتند اثر انگشت منو دستگاه نشون نمیده باز دوباره بیا مرحله بعد متصدی باجه گفت اثر انگشت شما با یک نفر دیگه احتمالا اشتباه ثبت شده خداوکیلی خیلی معطل میکنن مراجعه کننده ها را من با سختی باید مرخصی بگیرم برای مراجعه بعدی به ثبت احوال