پیشنهاد سردبیر

مهدی توحیدی: مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوي گفت: هدف از تأسیس بنیاد پژوهش‌ها، ایجاد یک مرکز پژوهشی در کنار حوزه علمیه خراسان ...

تحقیق و پژوهش تنها منحصر به کتاب نباشد

 و دانشگاه علوم اسلامی رضوی به منظور هم‌اندیشی دانش آموختگان و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه در این بنیاد درباره مسایل اساسی اسلام و معارف ائمه(ع) بویژه سیره امام رضا(ع) بوده است.

به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار، در نشست خبری سی و یکمین سالگرد تأسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوي با اصحاب رسانه، پژوهش و تحقیق درباره معارف اسلامی و قرآن کریم و سنت و سیره ائمه معصومین(ع) و مواریث پیشینیان را یکی از ضرورت‌های لازم برای تحقیق و پژوهش و ایجاد این مراکز عنوان کرد و افزود: استخراج معارف و حقایق اسلامی و انتشار این معارف به زبان ساده از اهداف این مرکز است.

وی جامعیت معارف اسلامی و منابع دینی بخصوص قرآن، نهج البلاغه و از سوی دیگر جامعیت دین اسلام را یکی دیگر از ضرورت‌های تحقیق و پژوهش درباره معارف رضوی در مرکز پژوهشها دانست و اضافه کرد: در طول دوران غیبت در تاریخ اسلام و تشیع نخستین بار است که حکومت اسلامی و مردم سالاری دینی شکل گرفته است، از این رو نیازهای متنوع حکومت اسلامی و نظام اسلامی دلیل دیگری است که پژوهش در زمینه معارف اسلامی را مورد تأکید قرار می‌دهد.

شریعتی تبار افزود: حکومت اسلامی نیازهای فرهنگی خاص خودش را دارد که فقه ما در خدمت مدیریت کشور ورود پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه عامل تداوم و پیروزی انقلاب اسلامی ولایت فقیه است، افزود: در زمینه ولایت فقیه به رغم کارهای انجام شده هنوز تحقیق‌های کاملی انجام نشده که در مرکز پژوهش‌ها کارهای فراوانی در دست اقدام است. مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوي با بیان اینکه پژوهش‌های ما باید به زبان‌های گوناگون دنیا به کشورهای دیگر ارسال شود، خاطرنشان کرد: نیاز امت اسلام و جامعه بشری از ضرورت‌های پژوهش در مراکز پژوهشی در کشور است.

شریعتی تبار تهاجم فرهنگی را یکی دیگر از ضرورت‌های پرداختن به پژوهش‌های اسلامی دانست و اظهار داشت: مسأله اسلام هراسی و اسلام ستیزی و پاسخگویی به شبهاتی که توسط وهابیت و دشمنان القا می‌شود و سبب تزلزل در بنیادهای فکری نسل جوان می‌شود، وظیفه علمای حوزه علمیه و مراکز پژوهشی را سنگین‌تر می‌کند.

وی خواستار تعامل میان مراکز پژوهشی در سراسر کشور برای برطرف کردن نیازهای بر زمین مانده شد و افزود: فعالیت مراکز پژوهشی نباید تنها منحصر به کتاب باشد، بلکه باید به نشر الکترونیک و تولید نرم افزارهای فرهنگی نیز توجه شود.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوي با اشاره به چشم انداز جدید در مجموعه بنیاد پژوهش‌ها افزود: در نگاه جدید اتاق فکر کلانی را برای بنیاد پیش‌بینی کردیم که شخصیت‌های صاحب نظر در علوم اسلامی، قرآن، حدیث و فقه در آن فعالیت خواهند کرد.

شریعتی تبار، اولویت بندی نیازهای فرهنگی جامعه هدف و رفع خلأها و توجه هر چه بیشتر به پژوهش‌های کاربردی را از دیگر اهداف در نگاه جدید بنیاد پژوهش‌ها عنوان کرد و افزود: توجه به فضای مجازی و تبدیل کتاب‌های موجود به نرم افزار هم در سند چشم‌انداز جدید مبتنی بر نیازهای عینی و ملموس جامعه پیش‌بینی شده است.

وی یادآور شد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوي با داشتن حدود 20 گروه پژوهشی، حدود 13 میلیون جلد کتاب منتشر و چاپ کرده است که در هشت ماهه نخست امسال، 139 عنوان کتاب در 142 جلد، چاپ و منتشر شده است.

وی برگزاری 6 کنگره و همایش و بیش از 100 نشست علمی و همایش را از ابتدای تأسیس بنیاد تاکنون یادآور شد و ادامه داد: برگزاری نشست علمی امام علی بن موسی الرضا(ع) سبک زندگی، همدلی و همزبانی و نشست هم اندیشی پدید آورندگان کتاب رضوی در دهه کرامت سال جاری از دیگر فعالیت‌های انجام شده این بنیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.